Uppdateraren läser inte in programvarulista?

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Uppdateraren läser inte in programvarulista?

Inlägg av Tjadden »

Exakt så här går det till, jag får ca ett tiotal filer som ska uppdateras och när det är klart kommer det upp "Läser in programvarulista" men ingenting händer mer än att uppdateraren har frusit och är tvungen att stänga av datorn helt. Kommandona Starta om, Logga ut eller Stäng fungerar inte, får orden om att uppdateraren nekar till detta.
Det här sker i Kubuntu 13.10 men jag misstänker att detta kan ske även i Ubuntu i någon av versionerna, även om jag aldrig fått sett raden "Läser in programvarulista" i Ubuntus uppdaterare.
Och nu skulle det vara roligt att få veta hur man rättar till ett sådant fel i uppdateraren.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Uppdateraren läser inte in programvarulista?

Inlägg av Hund »

Vad händer om du uppdaterar via terminalen?

# aptitude update && aptitude safe-upgrade

Sent from my SGP321 using Tapatalk 4
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Antec

Inlägg av Antec »

Glöm inte att kubuntu 13.10 är en beta och den är inte färdigt utvecklad än och fortfarande ingår i en beta2-utgåva, det går inte tycker jag ställa för stora krav på att en utgåva som är i beta stadiet att den ska fungera klockrent redan nu. :)
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Tjadden »

Hej, Antec

Där jag installerade Kubuntu nämns inte med en rad att det är en betaversion jag har?

Men på ett annat ställe så står det testversion och den kan man lugnt säga var en beta
helt hopplös att få stil på och av den versionen har jag inte begärt hjälp av någon,
jag avinstallerade den redan efter ett par timmar.
Pepper, peppar i den senaste uppdateringen så gick det klanderfritt och det kom inte någon
meddelande om att läsa programlistan, får se nu om problemet är löst genom senaste uppdateringen?
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"