Installera Ubuntu på Samsung ATIV Book 2 (med Windows 8)

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
bulli

Installera Ubuntu på Samsung ATIV Book 2 (med Windows 8)

Inlägg av bulli »

Hej.

Jag försöker hjälpa en kompis att installera Ubuntu på en Samsung ATIV Book 2 (länk), den är helt ny och kom med Windows 8, som hon hatar.

Om det går att behålla Windows 8 tillsammans med Ubuntu för dualboot vore det kanske bra om datorn framöver måste återställas, för hon fick inte med någon CD/DVD med Windows, och det finns inga klistermärken med serialkod till Win 8. Jag antar att det är inlagt i recovery-partitionen nuförtiden, eller nåt sådant. Jag är inte så påläst.

Om dualboot bara blir krångligt så säger hon att hon lika gärna kan blåsa hela hårddisken och bara köra Ubuntu.

Kruxet är att jag inte vet hur jag ens ska installera Ubuntu på denna maskin. Den har UEFI och jag har inte ens lyckats boota den med Ubuntu Live-USB...

Här är en screenshot från hur hennes HD ser ut, den har 5 (?!!!) partitioner i WIndows standardutförande... Vi har inte rört partitionerna, det verkar vara såhär Windows ser ut nuförtiden. :-X

Bild

Jag har sökt en del på forumet men inte hittat någon bra guide, och när jag söker på denna datormodell + Ubuntu på nätet så hittar jag bara en fransk guide som jag har svårt att förstå.

Skulle uppskatta lite tips om hur vi kan gå vidare, eller hänvisning till någon guide.

Edit: Vill tillägga att jag har ganska god vana av själva installationen av Ubuntu när den väl kommer igång, det jag behöver hjälp med är hur man ens kan kicka igång Live-USB:n på denna datormodell. Har läst något om att man ska avaktivera Quickboot/Fastboot + Intel Smart Response Technology + FastStartup men jag hittar inte ens de inställningarna. Därefter vore det uppskattat med råd om hur man ska göra med partitionerna. Tack på förhand.
Antec

Re: Installera Ubuntu på Samsung ATIV Book 2 (med Windows 8)

Inlägg av Antec »

Hej, du kan spana in den här länken, gällande UEFI och Ubuntu. https://help.ubuntu.com/community/UEFI
bulli

Inlägg av bulli »

Tack Antec.

Där under punkt 2 står de saker jag nämnde som ska avaktiveras, jag har fortfarande inte sett något om dessa inställningar när jag kikat runt i denna dators BIOS. Jag förstår helt enkelt inte hur jag kan boota upp från USB-stickan.

Det är väl dock mer ett problem med datormodellen i fråga än något direkt ubunturelaterat. Trist hursomhelst - kanske går det inte ens. :(
Antec

Inlägg av Antec »

Ja vet inte heller och tyvärr har jag aldrig själv provat en Samsung ATIV Book 2, men det måste ju gå att få till tycker man ju på nått sätt?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"