Ubuntu i min "brödrost"

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
jl_swe

Ubuntu i min "brödrost"

Inlägg av jl_swe »

Halloj !!

Jag har köpt mig en brödrost som HTPC.
http://www.netonnet.se/art/dator/statio ... 6890.5077/

Trevlig apparat, men jag tröttnade typ på några sekunder på W8 å fick ett oerhört Ubuntusug.
Skillnaden mellan denna maskinen å dom andra jag kör Ubuntu på är här vill jag köra en dubbelinstallation.
När jag ändå fått med en riktig W licens så...
Dessutom kan det ju vara bra om man skulle bli irriterad över Ubuntu nångång att man snabbt kan gå tillbax till W8 en stund å upptäcka hur bra Ubuntu är egentligen.
:)
Men på denna maskinen har HD dubbel partionering.
Vilken av dom lägger jag Ubuntu på?
Ena partitionen ligger det ju W8 på å de andra e "tom".
Jag har ännu inte gjort nån "räddnings USB" med W8 så jag vill ju inte Förstöra nåt med W8.

/ Jonas
Antec

Re: Ubuntu i min "brödrost"

Inlägg av Antec »

Man kan ju tänka sig att ta en del utrymme från W8 och sen lägga Home på den partition som är ledig. Själva Root partitionen (/) behöver inte vara så stor alls, så den skulle jag dela med W8 partitionen och använda den lediga för home.. :)
jl_swe

Inlägg av jl_swe »

Jag e inte så orolig för utrymmet utan mer för funktionen.
Känns ju som du säger att den partitionen som W ligger på e Root å där bör ju även Ubuntu ligga eller?
Den andra tomma känns väldigt slave å borde inte va bootbar eller?
Antec

Inlägg av Antec »

Det beror ju också på diskutrymmet såklart på partitionerna men att dela Windows partitionen med en Linux partition om du kan avvara 12 till 20 gig så är det som jag ser det rätt bra och sen göra om den lediga till en home partition , jag tro att så skulle jag göra om det fans bra utrymme på båda partitionerna.. :)
jl_swe

Inlägg av jl_swe »

Nädå platsmässigt e det OK som sagt. Min Home (C) där W8 ligger har jag 178 Gb ledigt av 221Gb tillgängligt så det e safe.
Antec

Inlägg av Antec »

Glöm då inte att det är bra att också ha en Swap partition det räcker att göra den typ dubbla ditt ramminne i storlek, om man har väldigt mycket med ram-minne blir det lite onödigt stort men normalt räcker det med mellan 2 till 4 gig på swapen
Antec

Inlägg av Antec »

Jag glömde att säga att om din dator har UEFI hårdvara så gäller Ubuntu 12.04.2 och senare för att det ska fungera.. :)
jl_swe

Inlägg av jl_swe »

Wow, tappade dig helt på dina två senaste svar men e man noob så e man.
Tror jag fick tillräckligt med mod från dina tidigare inlägg så jag lägger in Ubuntu bredvid W8 på root disken.

Mvh
/ Jonas
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Antec skrev:Glöm då inte att det är bra att också ha en Swap partition det räcker att göra den typ dubbla ditt ramminne i storlek, om man har väldigt mycket med ram-minne blir det lite onödigt stort men normalt räcker det med mellan 2 till 4 gig på swapen
När man har en laptop är det rekommenderat att man har motsvarande mängd Swap som RAM, om man vill nyttja hibernate eller vad det heter. Annars är Swap onödigt på en modernare dator. :)

Ändå sedan jag kom upp till 4GB RAM för ett antal år sedan skippade jag Swap helt.

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
jl_swe

Inlägg av jl_swe »

Ställer man in Swap vid installation?
Har bara kört installation på ren HD/SSD innan å bara klickat OK hela vägen å det har funkat kanon på dom fem maskiner jag gjort det på hittills.
Nu skall jag köra 64-bit 13.04 men specen på min maskin känns rätt lovande jämfört med att det gamla jag grejat med innan.
Skall installera från USB denna gången för maskinen har ingen optisk läsare.
Har en extern USB DVD med det känns lättare att ta det direkt från USB
Specen:
AMD E-450-processor
4 GB DDR3 RAM
500 GB hårddisk
AMD Radeon HD 6320

/ Jonas
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

jl_swe skrev:Ställer man in Swap vid installation?
Har bara kört installation på ren HD/SSD innan å bara klickat OK hela vägen å det har funkat kanon på dom fem maskiner jag gjort det på hittills.
Nu skall jag köra 64-bit 13.04 men specen på min maskin känns rätt lovande jämfört med att det gamla jag grejat med innan.
Specen:
AMD E-450-processor
4 GB DDR3 RAM
500 GB hårddisk
AMD Radeon HD 6320

/ Jonas
Du kan ställa in swapen eller godta installationsprogramets "default", i steget där du kan ändra partitioner under installationen.

Har du 500 GB hårddisk, kan du lika gärna göra en swap på 8 GB ut-i-fall-att...
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

fr33r1d3 skrev:
jl_swe skrev:Ställer man in Swap vid installation?
Specen:
AMD E-450-processor
4 GB DDR3 RAM
500 GB hårddisk
AMD Radeon HD 6320

/ Jonas
Du kan ställa in swapen eller godta installationsprogramets "default", i steget där du kan ändra partitioner under installationen.

Har du 500 GB hårddisk, kan du lika gärna göra en swap på 8 GB ut-i-fall-att...
Med 4GB RAM behövs ingen Swap.
Antec

Inlägg av Antec »

Det är absolut sant för många, men det är ändå bättre ändå att ha en tycker jag, i dag sitter det inte längre i storlek, den brukar finnas, för mej är det mer tryggare med en swap, men jag är gammal *L*!!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Antec skrev:Det är absolut sant för många, men det är ändå bättre ändå att ha en tycker jag, i dag sitter det inte längre i storlek, den brukar finnas, för mej är det mer tryggare med en swap, men jag är gammal *L*!!
Det är svårt att lära en gammal hund att sitta. ;D
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"