göma filer

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Light-Xubuntu

göma filer

Inlägg av Light-Xubuntu »

i min flyttbara usb HDD så hittar jag filler som dessa:$RECYCLE.BIN,System Volume Information. i MS WIN är filer som dessa osynliga men i Ubuntu är dom synliga hur gör jag dom osynliga har bara Xubuntu i Min data nu och vill helst inte inte ha de filerna synliga
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: göma filer

Inlägg av Hund »

Det låter som att det är filer tillhörande Windows. I Linux döljer man filer genom att sätta en punkt i början, t.ex ".hund.iso".
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Light-Xubuntu

Inlägg av Light-Xubuntu »

super tack ;)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Men som sagt, om man sätter punkt i början av de filerna, så kommer inte Windows att hitta dem nästa gång man startar upp det och nya filer kommer antagligen att startas eller också kommer det att krångla. Och ska man å andra sidan inte köra Windows mer så kan man ju lika gärna ta bort de filerna...

Fast de filerna finns enbart för att det är NTFS och vill man att allt ska fungera bra och gå så snabbt som möjligt så bör man kasta ut NTFS så långt det bara går och istället installera ett modernt filsystem som t.ex ext4, NTFS är 20 år gammalt!!
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"