SV: Problem att logga in på internetbank, Firefox-bekymmer?
Problem att logga in på internetbank, Firefox-bekymmer?
Jag har stött på ett bekymmer som är lite knepigt. När jag ska logga in på min internetbank (SEB) ska jag först välja "Privat och sedan klicka på en OK-knapp. Efter det är det meningen att jag ska komma till en sida där jag knappar in mitt personnummer och lite koder.
Istället för att komma till den sidan hamnar jag i nån loop mellan dessa sidor:
https://disp.sebank.se/cgi-bin/ptslogin ... c1001.f001
https://swp6.vv.sebank.se/cgi-bin/pts3/ ... c1010.f001
https://taz.vv.sebank.se/cgi-bin/pts3/w ... c1010.f001
Loopen är oändlig och jag kan inte logga in.
Jag var i kontakt med SEB:s internetsupport men där lät det i stil med det här:
Han:- Hej, välkommen till SEB:s internetsupport, vad kan jag hjälpa dej med?
Jag:- Hej, jag kan inte logga in på mitt konto.
Han:- Jaha, vad är det som händer då?
Jag:- Jag hamnar i någon loop mellan ett antal olika sidor (rabblar första bokstäverna i adressena för personen på andra sidan)
Han:- jaha, det är våra olika sevrar.
Jag:- Okej
:Lång tystnad:
Han:- Vad använder du för webläsare?
Jag:- Firefox
Han:- Firefox ska ju fungera har vi sett till.
Jag:- Inte för mej.
Han:- Prova den här adressen då. (personen rabblar en adress till mej)
Jag:- Nix, det blir samma resultat, den där loopen.
Han:- Hm, det var märkligt. Prova med Internet Explorer då.
Jag:- Jag har inte Internet Explorer.
Han:- Jo, alla har den. Klicka på start sen...(jag avbryter)
Jag:- Jag kör Linux på min dator, Ubuntu.
Han:- Ehm,Linux, jaha, hm... (besvärad person)
Jag:- Vad tycker du jag ska göra?
Han:- Jag kan tyvärr inte hjälpa dej, ett ögonblick.
:Lååååååååång tystnad:
Han:- Ja, hallå?
Jag:- Ja, jag är kvar.
Han:- Vi kan tyvärr inte hjälpa dej, vi stödjer inte officiellt Linux, eller ja internetbanken är plattformsoberoende men vi supportar inte Linux.
Jag:- Okej, tack då, hej. (klick)
Så, någon här som kan ha någon idé om vad detta är frågan om? Det har fungerat tidigare men jag har förmodligen gjort något, installerat något som ställer till det. Min gissning iallafall.
Kan det ha något med problem på krypterad sida eller liknande? Alla andra sidor där adressfältet blir gult fungerar för mej ju.
Jag kan logga in med Konqueror men det ser väldigt konstigt ut och det verkar inte fungera fullt ut när man ska betala en räkning till exempel. Jag vill ju helst slippa använda olika webläsare för olika uppgifter på internet...
Istället för att komma till den sidan hamnar jag i nån loop mellan dessa sidor:
https://disp.sebank.se/cgi-bin/ptslogin ... c1001.f001
https://swp6.vv.sebank.se/cgi-bin/pts3/ ... c1010.f001
https://taz.vv.sebank.se/cgi-bin/pts3/w ... c1010.f001
Loopen är oändlig och jag kan inte logga in.
Jag var i kontakt med SEB:s internetsupport men där lät det i stil med det här:
Han:- Hej, välkommen till SEB:s internetsupport, vad kan jag hjälpa dej med?
Jag:- Hej, jag kan inte logga in på mitt konto.
Han:- Jaha, vad är det som händer då?
Jag:- Jag hamnar i någon loop mellan ett antal olika sidor (rabblar första bokstäverna i adressena för personen på andra sidan)
Han:- jaha, det är våra olika sevrar.
Jag:- Okej
:Lång tystnad:
Han:- Vad använder du för webläsare?
Jag:- Firefox
Han:- Firefox ska ju fungera har vi sett till.
Jag:- Inte för mej.
Han:- Prova den här adressen då. (personen rabblar en adress till mej)
Jag:- Nix, det blir samma resultat, den där loopen.
Han:- Hm, det var märkligt. Prova med Internet Explorer då.
Jag:- Jag har inte Internet Explorer.
Han:- Jo, alla har den. Klicka på start sen...(jag avbryter)
Jag:- Jag kör Linux på min dator, Ubuntu.
Han:- Ehm,Linux, jaha, hm... (besvärad person)
Jag:- Vad tycker du jag ska göra?
Han:- Jag kan tyvärr inte hjälpa dej, ett ögonblick.
:Lååååååååång tystnad:
Han:- Ja, hallå?
Jag:- Ja, jag är kvar.
Han:- Vi kan tyvärr inte hjälpa dej, vi stödjer inte officiellt Linux, eller ja internetbanken är plattformsoberoende men vi supportar inte Linux.
Jag:- Okej, tack då, hej. (klick)
Så, någon här som kan ha någon idé om vad detta är frågan om? Det har fungerat tidigare men jag har förmodligen gjort något, installerat något som ställer till det. Min gissning iallafall.
Kan det ha något med problem på krypterad sida eller liknande? Alla andra sidor där adressfältet blir gult fungerar för mej ju.
Jag kan logga in med Konqueror men det ser väldigt konstigt ut och det verkar inte fungera fullt ut när man ska betala en räkning till exempel. Jag vill ju helst slippa använda olika webläsare för olika uppgifter på internet...
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
prova med firefox i safe-mode.
Lägg till en startare för firefox på skrivbordet genom att kopiera den från startmenyn. Högerklicka på ikonen och välj fliken Startare. lägg till -safe-mode i kommandot så att det blir firefox %u -safe-mode . Dubbelklicka på ikonen så kan du välja vad du vill inaktivera, t ex tillägg osv. Om du inaktiverar allt och det funkar så får du prova dej fram tills du hittar felet.
Lägg till en startare för firefox på skrivbordet genom att kopiera den från startmenyn. Högerklicka på ikonen och välj fliken Startare. lägg till -safe-mode i kommandot så att det blir firefox %u -safe-mode . Dubbelklicka på ikonen så kan du välja vad du vill inaktivera, t ex tillägg osv. Om du inaktiverar allt och det funkar så får du prova dej fram tills du hittar felet.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- johanre
- Serveradmin
Jag hade exakt samma problem med SEB från mitt förra jobb. Det visade sig till slut vara jobbets brandvägg som behövde konfas om. Kanske det kan hjälpa dig?
Hos mig funkade det igen efter jag tog bort alla cookies ( kakorna ) i firefox och efterråt
klickade "aldrig för denna plats " frågan om firefox ska spara lösenord i framtiden.
Prova det..........
/peter
klickade "aldrig för denna plats " frågan om firefox ska spara lösenord i framtiden.
Prova det..........
/peter
Johan R-E...
Jag provade att stänga ner min firewall nu men det blev samma resultat.
Little John...
Rensat kakor men hjälpte inte.
vulfgar...
Jag provade att göra det du sa men jag får aldrig något tillfälle där jag ombeds aktivera eller avaktivera något ändå.
Edit: Jo nu kom det upp en ruta, hade blivit lite fel i startraden såg jag. Men trots att jag bockar för alla funkar det inte. Surtsurt.
Nåja, jag ska göra en ominstallation om inte alltför länge, måste bara komma på nåt bra sätt att göra backup på en del...sen kanske det löser sej av sej självt. Jag tror den här datorn är lite "sönderlabbad" nu när man är lite nybörjare.
Jag provade att stänga ner min firewall nu men det blev samma resultat.
Little John...
Rensat kakor men hjälpte inte.
vulfgar...
Jag provade att göra det du sa men jag får aldrig något tillfälle där jag ombeds aktivera eller avaktivera något ändå.
Edit: Jo nu kom det upp en ruta, hade blivit lite fel i startraden såg jag. Men trots att jag bockar för alla funkar det inte. Surtsurt.
Nåja, jag ska göra en ominstallation om inte alltför länge, måste bara komma på nåt bra sätt att göra backup på en del...sen kanske det löser sej av sej självt. Jag tror den här datorn är lite "sönderlabbad" nu när man är lite nybörjare.
Senast redigerad av 1 hkkla, redigerad totalt 12 gånger.
Ser ut som om du har nån javascript problem i firefox. Kan du prova med
ominstallation av firefox ?
ominstallation av firefox ?
- vulfgar
- ung forumnörd
Om det inte funkar med en ominstallation av firefox så kan du prova med Portable firefox. Det är väl för windows men ska tydligen funera i wine
http://portableapps.com/apps/internet/firefox_portable
http://portableapps.com/apps/internet/firefox_portable
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jag har varit med om ett liknande scenario fast på Windows (med Firefox) utan brandvägg och mot Handelsbanken. Jag provade vid ett senare tillfälle och då funkade det som vanligt igen!
Roligt var dock, citat:
"Han:- Vi kan tyvärr inte hjälpa dej, vi stödjer inte officiellt Linux, eller ja internetbanken är plattformsoberoende men vi supportar inte Linux."
Plattformsoberoende men vi supportar inte Linux!
Roligt var dock, citat:
"Han:- Vi kan tyvärr inte hjälpa dej, vi stödjer inte officiellt Linux, eller ja internetbanken är plattformsoberoende men vi supportar inte Linux."
Plattformsoberoende men vi supportar inte Linux!
Little John...
Jag har provat att installera om och jag har provat total borttagning samt ominstallation. Dock bara i Synaptic.
Vulfgar...
Ja det får väl bli nån nödlösning till jag har installerat om burken antar jag, om det du tipsade om fungerar. Ska prova det sen.
hanzukun...
Ja, jag tolkade det som att dom internetsupportar inte Linux men själva internetbanken bryr sej inte om vilket OS du har.
___
Jag ska pilla vidare lite...
Jag har provat att installera om och jag har provat total borttagning samt ominstallation. Dock bara i Synaptic.
Vulfgar...
Ja det får väl bli nån nödlösning till jag har installerat om burken antar jag, om det du tipsade om fungerar. Ska prova det sen.
hanzukun...
Ja, jag tolkade det som att dom internetsupportar inte Linux men själva internetbanken bryr sej inte om vilket OS du har.
___
Jag ska pilla vidare lite...