Hej
Jag har en tendens att förstöra de Ubuntu-installationer som jag har på datorn så därför funderade jag på att använda Live cd:n för att köra Ubuntu utan att installera det eftersom jag har en ny dator och vill undvika Ubuntuproblem.
Jag har laddat ner cd-filerna och mountat dem med PowerISO, då får jag meddelandet att jag behöver starta om datorn, men när jag gör det kan jag fortfarande inte starta Ubuntu, filen bli i stället omountad.
Vet ni hur jag löser det problemet?
Tackar
Försöker använda Live cd:n utan lycka.
- Osprey
- Kontakt:
Re: Försöker använda Live cd:n utan lycka.
För att kunna köra Ubuntu så som jag tror att du tänkt, så måste du virtualisera det så att du kör det inne i Windows. För att göra detta så behöver du installera Virtualbox eller något liknande.
Sedan så startar du upp den, skapar en Ubuntu-förekomst och säger att den ska boota från den ISO-filen du har hämtat hem. Ubuntu kommer då att "installaras i en fil", så att du kan köra det som ett program i Windows. Detta blir en riktig Ubuntu-installation så att du kan uppgradera, spara data etc. etc.
Det andra alternativet är att bränna ut ISO-filen på en CD/DVD och sedan starta upp burken ifrån denna. Då kör du det som kallas för Live-CD och har full tillgång till Ubuntu, men inte kan spara data etc.
Och ytterligare att alternativ är att installera det med WUBI, men jag tror inte att det finns stöd för senaste Ubuntu-versionen där...
Sedan så startar du upp den, skapar en Ubuntu-förekomst och säger att den ska boota från den ISO-filen du har hämtat hem. Ubuntu kommer då att "installaras i en fil", så att du kan köra det som ett program i Windows. Detta blir en riktig Ubuntu-installation så att du kan uppgradera, spara data etc. etc.
Det andra alternativet är att bränna ut ISO-filen på en CD/DVD och sedan starta upp burken ifrån denna. Då kör du det som kallas för Live-CD och har full tillgång till Ubuntu, men inte kan spara data etc.
Och ytterligare att alternativ är att installera det med WUBI, men jag tror inte att det finns stöd för senaste Ubuntu-versionen där...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Hej
Tack för svaret.
Jag bestämde mig för att gå med VirtualBox då jag inte har cd/dvd-spelare på burken.
Jag har kommit så lång att jag har fått igång skivan men har nu två problem.
1) Jag kan inte trycka på någonting i systemet, inga knappar, menyer eller någonting, trots att musen är aktiverad i VB.
2) Det går fruktansvärt långsamt. Till och med informationstexten om vad programmet heter tar en minut att få upp. Kan det bero på att jag körde "try"versionen och inte installerade Ubuntu i VB?
Tackar
Tack för svaret.
Jag bestämde mig för att gå med VirtualBox då jag inte har cd/dvd-spelare på burken.
Jag har kommit så lång att jag har fått igång skivan men har nu två problem.
1) Jag kan inte trycka på någonting i systemet, inga knappar, menyer eller någonting, trots att musen är aktiverad i VB.
2) Det går fruktansvärt långsamt. Till och med informationstexten om vad programmet heter tar en minut att få upp. Kan det bero på att jag körde "try"versionen och inte installerade Ubuntu i VB?
Tackar
- Osprey
- Kontakt:
Problemen beror säkert på att du kör den som "Try", då kör den ju den som en CD inne i Virtualbox så att säga, så att den håller på och läser fram och tillbaka hela tiden och inte har något riktigt OS i minnet, enkelt uttryckt.
Installera det istället, det går både lätt och snabbt. Det tar ungefär en halvtimme och skulle du ångra dig så tar det ju bara någon minut att ta bort det igen.
För att få mus och allting att fungera riktigt bra så måste du installera "Guest additions" inner i Virtualbox. Det gör du inne i "ubuntufönstret" när du har installerat och startat upp det genom att gå till "[Devices]->[Install guest additions]"
Installera det istället, det går både lätt och snabbt. Det tar ungefär en halvtimme och skulle du ångra dig så tar det ju bara någon minut att ta bort det igen.
För att få mus och allting att fungera riktigt bra så måste du installera "Guest additions" inner i Virtualbox. Det gör du inne i "ubuntufönstret" när du har installerat och startat upp det genom att gå till "[Devices]->[Install guest additions]"
Tack för svaren. Jag har nu lyckats installera Ubuntu och det är fortfarande väldigt segt men mycket bättre.
Jag försöker nu installera Guest Addons för att få lite mer funktionalitet men tycks inte lyckas.
Jag får det fel som ni kan se på den bifogade bilden. Jag har försökt trycka Force mount, men det fungerade inte.
Vad kan detta problem bero på och hur kan man lösa det?
MvH
Mikael
Jag försöker nu installera Guest Addons för att få lite mer funktionalitet men tycks inte lyckas.
Jag får det fel som ni kan se på den bifogade bilden. Jag har försökt trycka Force mount, men det fungerade inte.
MvH
Mikael
- Bilagor
-
- Fel.png (54.39 KiB) Visad 3389 gånger
Lycka tillMachabees skrev:Tack för svaren. Jag har nu lyckats installera Ubuntu och det är fortfarande väldigt segt men mycket bättre.
Jag försöker nu installera Guest Addons för att få lite mer funktionalitet hos ifolor.se men tycks inte lyckas.
MvH
Mikael

Senast redigerad av 1 etraud, redigerad totalt 7 gånger.
- Osprey
- Kontakt:
För att få upp farten riktigt, så måste du göra en riktig installation av Ubuntu parallellt med Windows.
Lite märklig felutskrift från Windows där, först säger den att den inte kunde montera iso:n och sedan frågar den om du vill forcera Unmount, dvs. avmontering...
Hur som helst så säger den ju något om typ "Media locked", vilket kanske kan innebära att filen fortfarande är öppen eller så. Prova att starta om datorn och försök igen...
Lite märklig felutskrift från Windows där, först säger den att den inte kunde montera iso:n och sedan frågar den om du vill forcera Unmount, dvs. avmontering...
Hur som helst så säger den ju något om typ "Media locked", vilket kanske kan innebära att filen fortfarande är öppen eller så. Prova att starta om datorn och försök igen...