Avsätt omedelbart Håkan som moderator

Diskussion gällande forumet
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Avsätt omedelbart Håkan som moderator

Inlägg av ycc »

Håkan gick just in i en tråd och modererade bort ett inlägg i en diskussion där han själv deltar. Dessutom ett inlägg som kritiserar honom.
Hans agerande strider skarpt mot hur moderatorer arbetar i detta forum. Det visar också prov på grov omdömeslöshet. Avsätt omedelbart Håkan som moderator.

EDIT
Jag skrev från mobilen, så jag kompletterar här:

Det bortmodererade inlägget:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 85&t=57791
Tråden det modererades bort ifrån:
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 51&t=57789

Jag vill också tillägga att det alltid ansetts självklart att en moderator inte går in i en tråd och modererar om han/hon själv deltar i diskussionen. Det är inte bara självklart och hur det skall fungera, det har vi alltid varit överens om bla vid alla diskussioner i moderatorforum som jag varit med i.

Jag ser också att Håkan ändrat i motiveringen till bortmodereringen. Det strider dessutom mot god kutym att göra detta utan att ange EDIT.

Det är ju speciellt allvarligt när Håkan varit med i forum så länge, varit bl.a. TL och moderator. Då måste man veta bättre. Övertrampet är mycket allvarligt.

Självklart skall inlägget läggas tillbaka i tråden.
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 27 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Avsätt omedelbart Håkan som moderator

Inlägg av andol »

Till en börja med så har jag ingen som helst uppfattning kring hurtillvida Håkan här har gjort något olämpligt eller ej. Nöjet att ha sådana åsikter lämnar jag till vår nya TL samt övriga med specifikt ansvar för Forumet.

Fast rent generellt, vill vi verkligen ha ett klimat där det första som ropas på vid ett eventuellt misstag är avsättning? Att dessutom göra det fullt publikt, utan något till synes utav försök till dialog med varesig Håkan eller andra ansvariga tycker jag inte gör det hela trevligare.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

andol skrev:
Till en börja med så har jag ingen som helst uppfattning kring hurtillvida Håkan här har gjort något olämpligt eller ej.
Jag tycker det är mycket underligt att du inte förstår att en moderator inte bör moderera en diskussion som den själv deltar i. Speciellt inte ta bort inlägg som kritiserar moderatorns egen uppfattning/agerande.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Sv: Avsätt omedelbart Håkan som moderator

Inlägg av HakanS »

ycc skrev:... en moderator inte bör moderera en diskussion som den själv deltar i. Speciellt inte ta bort inlägg som kritiserar moderatorns egen uppfattning/agerande.
Inlägget innehöll ingen kritik mot min uppfattning eller agerande. Det flyttades eftersom det inte höll sig till ämnet.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

Jag tycker att det var fel väg att gå att skapa den här tråden.
ycc borde ha hört av sig till de övriga moderatorerna genom PM eller fört en diskussion med Håkan via PM.

Tycker överlag det är lite snadlådenivå på flera olika diskussioner här på forumet för tillfället. Skärpning på flera håll på den punkten nu.

Vad gäller röstningar på LP eller på forumet, kan vi ta en ny diskussion om det när det drar ihop sig till nästa omröstning. Valet till TL och TC är nu avklarat, och omöjligt att ändra på.

Vad gäller att skaffa fler nöjda Ubuntuanvändare hit till forumet, så kan ju det första steget vara att skapa en god stämning där de trivs. Inte skrämma iväg dom med dessa påhopp och helt onödiga diskussioner som vi har just nu.

Jag kommer prata med TC, och de andra som har med det att göra, hur vi ska bära oss åt för att få det lite trevligare här på forumet.
Det vore tråkigt om vi är tvungna att banna några personer.

Låser denna tråden nu.

Edit: Kan visst inte låsa trådar, men någon annan Moderator kanske kan göra det.
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Vi har våra gamla riktlinjer för moderering här, bara att läsa: ;)

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 51#p398273
Om möjligt bör du som moderator inte moderera en tråd där du själv är väldigt aktiv, men det är bättre att moderera den själv än att den innehåller en massa otrevligheter. Dom problem som kan uppstå om man modererar själv står nästan alltid i proportion till vilken ton man själv använt i tråden. Om du hållt en sansad ton brukar det sällan bli diskussion om detta.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det inlägget som modererades bort kommer inte att saknas!!!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Nu är du bara löjlig ycc, skaffa dig en hobby eller något annat givande att lägga energin på.

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk ~
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag vill stödja "ycc".

Att avsätta berörd moderator är möjligtvis inte nödvändigt. Men en del kritiskt tänkande och självreflektion är inte fel.

I följande länk har berörd moderator http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 42#p462442 själv inte visat något gott omdöme. Berörd moderator har inte följt regelverket. Det är bara "Pink Panther" då är allt tillåtit. Det är bara att krossa "Pink Panther".

Skrivet av berörd moderator, ( personangrepp eller allmänt otrevlig ton ).

"Det är inte det intryck man får av dig efter att ha läst ditt inlägg.
Du verkar snarare ha VÄLDIGT höga tankar om dig själv. En egocentrisk person som tror att allt kretsar kring dig. Att allt som händer i forumet och i locot, på något sätt har med dig att göra".

Regler: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 51#p398273

En diskussion med personangrepp eller allmänt otrevlig ton är ju däremot något som måste åtgärdas.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Här händer det inget ser jag.

Det borde vara ett utmärkt tillfälle för den nye teamleadern fr33r1d3 att sätta ner foten och visa var skåpet ska stå när det gäller moderering.

Håkan har uppenbarligen gjort ett fel, har han fått någon tillsägelse?

Och det är mycket märkligt att några i den här tråden går till angrepp på ycc istället för att hålla sej till sakfrågan. Och det är folk som har undertecknat den omtalade CoC. De borde också få sej en rejäl åthutning!

Jag antar att du fr33r1d3 har undertecknat CoC, nu ska det bli spännande att se om du också har förstått innebörden av CoC och kan följa den.

Det jag skriver härovan skriver jag som medlem i det här forumet, dvs det har inget som helst att göra med ubuntu.se. ;)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Jag skäms.
Tar och raderar vad jag skrev i tråden...
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 1 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Broder Tuck skrev:
Rune.K skrev:Här händer det inget ser jag. . . . . .
;D Käre Rune . . . . när du får tillfälle, boka en synkontroll hos din optiker . . .. ;D Eller . . .. ? Åt vilket håll tittar du?
Inte för att lägga mig i diskussionen, men jag tror att han menade att "Här är det inte mycket som förändras", i övrigt hänvisar jag till Rune.K som får svara själv...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Jag skäms.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
fd.svensson

Inlägg av fd.svensson »

Låser tråd/

Inläggav fr33r1d3 27 maj 2013, 16:43
Jag tycker att det var fel väg att gå att skapa den här tråden.
ycc borde ha hört av sig till de övriga moderatorerna genom PM eller fört en diskussion med Håkan via PM.

Tycker överlag det är lite snadlådenivå på flera olika diskussioner här på forumet för tillfället. Skärpning på flera håll på den punkten nu.

Vad gäller röstningar på LP eller på forumet, kan vi ta en ny diskussion om det när det drar ihop sig till nästa omröstning. Valet till TL och TC är nu avklarat, och omöjligt att ändra på.

Vad gäller att skaffa fler nöjda Ubuntuanvändare hit till forumet, så kan ju det första steget vara att skapa en god stämning där de trivs. Inte skrämma iväg dom med dessa påhopp och helt onödiga diskussioner som vi har just nu.

Jag kommer prata med TC, och de andra som har med det att göra, hur vi ska bära oss åt för att få det lite trevligare här på forumet.
Det vore tråkigt om vi är tvungna att banna några personer.

Låser denna tråden nu.

Edit: Kan visst inte låsa trådar, men någon annan Moderator kanske kan göra det.

Med vänlig hälsning
Lasse Sernbo
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
fr33r1d3
Kontakt:

Inlägg av fr33r1d3 »

Dags att lägga ner den här diskussionen nu va?

Till Rune kan jag bara säga jag och Jan Friberg har diskussioner om hur vi bäst ska skapa en god stämning på forumet, och få hit nya medlemmar på bästa sätt.
Fadder.

Blog: http://peterahlgren.com
Twitter: @peter_ahlgren
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

@Broder Tuck

"Gubbar och käringar, huk er i bänkarna ­ för nu laddar han om!" :-) :-)

Jag förslår ingen låsning eller borttagning av "Broder Tuck" senaste inlägg . Det här har förföljt rörelsen i många år. Som en ständigt tickande bomb. Låt alla inblandade reda ut detta en gång för alla.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

fr33r1d3 skrev: Till Rune kan jag bara säga jag och Jan Friberg har diskussioner om hur vi bäst ska skapa en god stämning på forumet, och få hit nya medlemmar på bästa sätt.
Jag ska prata klarspråk, den dåliga stämningen beror på att forumsadmin och flertalet moderatorer har missförstått vad en moderator har för uppgift.

Lasse aka fd.svensson modererar efter reglerna och normalt sunt förnuft, han låter sej inte styras...

Lasse är den ende moderatorn som förstår hur man ska moderera, tyvärr så kan han inte logga in så ofta. Det är för lite att endast ha en moderator, som vet hur man ska moderera. Jag kommer att tänka på Lao Tzu som tidigare var moderator, det jag känner till om honom är att han är en självständig och intelligent individ. Han kanske kan ställa upp igen. Fråga honom, vetja! Och släng ut de nuvarande moderatorerna och halva forumsadministrationen, Lasse ska förstås vara kvar, han är inte med i någon klan här på ubuntu-se.org utan han modererar för alla medlemmars bästa.

ycc framför ett klagomål på en moderator, istället för att ta tag i sakfrågan så blir ycc påhoppad. Så får det inte vara, det är så fel det kan bli.

ycc skulle kanske bli glad om han fick en offentig ursäkt, nu när han blev så illa behandlad i den här tråden.

Det ska bli spännande att se hur du gör för att få ordning på forumsadministrationen och modereringen, vad jag vet så är det källan till den dåliga stämningen som finns här och som har funnits länge.

För övrigt så tycker jag det viktigaste är att få igång översättningen av Ubuntu till svenska igen, jag tittade på översättarnas sida på launchpad förra veckan och där hade det inte hänt något på flera månader...

Rune
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Jag skäms.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Jag skäms.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Sätter mig tillrätta i fåtöljen och konstaterar att den ena ringhörnan har lite tyngre argument än den andra...

Kod: Markera allt

sudo apt-get install cowsay >> /dev/null 2>&1 ; cowsay "Fasten your seatbelts"
;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Låst

Återgå till "Forum"