Jag har en Toshiba laptop som snart är tre år gammal. I vintras slutade batteriet ladda. Jag tänkte att det var slut och bestämde mig för att bara köra nätansluten ett tag och sedan fick det vara dags för ny dator. Så efter en uppgradering började batteriet ladda igen. Jag blev mycket förvånad, men jag antar att det måste ha varit en bugg eller något sådant. Mjukvarufel och inte hårdvarufel. Nu kom en ny uppgradering förra veckan eller så, och batteriet har slutat ladda igen. Jag klarar mig ett tag, för det är 86% kvar och jag kör mest med nätanslutning, men i alla fall...
Är det någon som har en bättre förklaring än min till att batteriladdningen fungerar ibland och ibland inte? Vågar man tro att felet rättas till i nästa uppgradering? Går det att någorlunda enkelt rätta till själv? (Jag är ingen snitsare, men jag har varit inne i terminal några gången. Med tydliga instruktioner går det.)
Hälsningar
Fjelle
Batteri som inte laddar
- Osprey
- Kontakt:
Re: Batteri som inte laddar
Laddningen styrs helt av ACPI och det finns ingen möjlighet att påverka något av det mjukvarumässigt. Du kan avläsa läget för den med "cat /sys/class/power_supply/BAT0", men det går inte att ändra på några värden.
Det enda jag kan tänka mig som gör att den fungerar ibland och ibland inte är att det är glapp någonstans, alternativt att den hårdvarumässigt inte har någon riktig koll på hur pass laddat batteriet är.
Möjligtvis skulle det kunna hjälpa med en riktig 100% urladdning, så att batteriet har ett helt entydigt känt tillstånd när du stoppar i det och så att datorn också lätt kan avgöra att "Ok, nu är batteriet garanterat 0 (noll)".
Det enda jag kan tänka mig som gör att den fungerar ibland och ibland inte är att det är glapp någonstans, alternativt att den hårdvarumässigt inte har någon riktig koll på hur pass laddat batteriet är.
Möjligtvis skulle det kunna hjälpa med en riktig 100% urladdning, så att batteriet har ett helt entydigt känt tillstånd när du stoppar i det och så att datorn också lätt kan avgöra att "Ok, nu är batteriet garanterat 0 (noll)".
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...