Hitta allt minne
Hitta allt minne
Har frågan i andra forum men skriver upp den här också. Kopierar in texten.
Har en lite äldre laptop, Compaq Presario 2135 EA som tidigare körde Win XP. Nu har jag bytt till Lubuntu 13.04 och lagt in mera minne men tydligen hittar operativsystemet inte allt detta minne och nu undrar jag hur jag ska lösa detta. Tycker datorn har blivit lite krach benägen på sista tiden och kanske beror detta på för lite minne (kan också ha andra förklaringar exempelvis ett instabilt OS). Har provat med olika program men allt som finns är 442 MB ram. Innan bytet av OS hade jag 512 MB (grafiken tog en del av detta) så båda ram platserna måste fungera. Har också bytt plats på minnena utan resultat. Har fått tips om att uppgradera BIOS men det verkar vara en komplicerad operation.
Dator Original:
2X 256 MB DDR ram PC2100
Dator nu:
2X 512 MB DDR400 ram PC3200
Har en lite äldre laptop, Compaq Presario 2135 EA som tidigare körde Win XP. Nu har jag bytt till Lubuntu 13.04 och lagt in mera minne men tydligen hittar operativsystemet inte allt detta minne och nu undrar jag hur jag ska lösa detta. Tycker datorn har blivit lite krach benägen på sista tiden och kanske beror detta på för lite minne (kan också ha andra förklaringar exempelvis ett instabilt OS). Har provat med olika program men allt som finns är 442 MB ram. Innan bytet av OS hade jag 512 MB (grafiken tog en del av detta) så båda ram platserna måste fungera. Har också bytt plats på minnena utan resultat. Har fått tips om att uppgradera BIOS men det verkar vara en komplicerad operation.
Dator Original:
2X 256 MB DDR ram PC2100
Dator nu:
Re: Hitta allt minne
Begränsningar i modekortet?
Tänkte just pådet. Problemet äratt jag inte kanta reda på vilket modwerkort jag har (utan att plockasönder datorn vill det säga) på något enkelt sätt.
- Osprey
- Kontakt:
Hur vet du att det (bara) är 442 MB..?
Vad visar "sudo lshw -class memory"..??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Städarn skrev:Har frågan i andra forum men skriver upp den här också. Kopierar in texten.
Dator Original:
2X 256 MB DDR ram PC2100
Dator nu:
Frågan är om din dator klarar minnen PC3200 eftersom du har bara PC 2100 före det är ganska stor skillnad mellan de.
Kan inte posta loggen här eftersom det gäller en annan dator. Får återkomma i så fall.Osprey skrev:Hur vet du att det (bara) är 442 MB..?
I vart fall så finns det sammanlagt 512MiB systemminne tillgängligt uppdelat på Bank0 och Bank1 om vardera 256MiB. Kapaciteten är 1GiB. Siffran 442MiB fick jag fram via bland annat det lilla programmet Sysinfo.
- Osprey
- Kontakt:
Jag vet inte om det är det i detta fallet, men värt att tänka på är att minnestillverkarna har en helt annan uppfattning om verkligheten och världsrymden än alla andra...
De skillnaderna kan visas av:Så om man översätter det som minnestillverkarna tycker är en MB till vad världen anser så är det 0.953674 MB och en GB är 0.931322574.
Om 512 MB är 512000000 bytes i minnestillverkarnas värld så är det 512000000/1024x1024 = 488 MB i vår värld. Fortfarande får jag inget att stämma med 442 MB, men det problemet som jag tagit upp här finns säkert med i bilden...
[Edit] Linux har för det mesta samma uppfattning som vi, dvs. att 1 kB är 1024 bytes etc...
De skillnaderna kan visas av:
Kod: Markera allt
Enhet Världen Minnestillverkarna
===== ======= ==================
1 byte 1 byte 1 byte
1 kB 1024 byte 1000 byte
1 MB 1048576 byte (1024x1024) 1000000 byte (1000x1000)
1 GB 1073741824 byte (1024x1024x1024) 1000000000 byte (1000x1000x1000)
Om 512 MB är 512000000 bytes i minnestillverkarnas värld så är det 512000000/1024x1024 = 488 MB i vår värld. Fortfarande får jag inget att stämma med 442 MB, men det problemet som jag tagit upp här finns säkert med i bilden...
[Edit] Linux har för det mesta samma uppfattning som vi, dvs. att 1 kB är 1024 bytes etc...
Jo, det är kanske så. Det är mycket defenitioner i datorbranchen.
Jag får också lov att klargöra lite saker här: Eftersom jag tyckte att Lubuntu uppvisade en del felfunktioner (program som på windows vis avslutas "oväntat" mm) så valde jag att lägga in Ubuntu 10.04 LTS istället. Från början var det meningen att jag skulle ha två OS installerade sida vid sida men eftersom första Ubuntu installationen misslyckades fick jag göra så här. OK, jag har förstått att Ubuntu inte är idealet på bärbart men jag kan inget göra. Denna fråga gäller alltså Ubuntu i fortsättningen så om en moderator läser detta skulle jag vilja få tråden flyttad till rätt avdelning.
Lite info har jag också. Var igår på Youtube med denna dator och då körde jag system monitor samtidigt. Att CPU var på 100% hade jag räknat med men minnet såg underligt ut:
Memory 254Mb of 433Mb 59% (Ubuntu hittar inte heller allt minne)
Swap 344Mb of 1.2GB 0.0%
Hur kan swap minnet vara så stort? OK, det kanske är ett virituellt minne men hur kan det vara så stort när det fysiska minnet är så litet?
Jag får också lov att klargöra lite saker här: Eftersom jag tyckte att Lubuntu uppvisade en del felfunktioner (program som på windows vis avslutas "oväntat" mm) så valde jag att lägga in Ubuntu 10.04 LTS istället. Från början var det meningen att jag skulle ha två OS installerade sida vid sida men eftersom första Ubuntu installationen misslyckades fick jag göra så här. OK, jag har förstått att Ubuntu inte är idealet på bärbart men jag kan inget göra. Denna fråga gäller alltså Ubuntu i fortsättningen så om en moderator läser detta skulle jag vilja få tråden flyttad till rätt avdelning.
Lite info har jag också. Var igår på Youtube med denna dator och då körde jag system monitor samtidigt. Att CPU var på 100% hade jag räknat med men minnet såg underligt ut:
Swap 344Mb of 1.2GB 0.0%
Hur kan swap minnet vara så stort? OK, det kanske är ett virituellt minne men hur kan det vara så stort när det fysiska minnet är så litet?
- Osprey
- Kontakt:
Jag har kikat lite mer på det och det verkar vara så att det minne du ser, är det fysiska minnet minus det som kärnan använder. Så kapaciteten nu är nog 1 GB, vilket minus kärna och omräknat från minnestillverkare till verkligheten så är det 433 MB. Det där med skillnaden mellan verklighet och minnestillverkare har du givetvis även i Windows och om du tittar på minnet där så bör den visa mindre än 1 GB där också, annars räknar den fel (eller lurar dig när den visar det). Om Windows tar hänsyn till och räknar bort det minne som kärnan i Windows (brukar vara windows.exe) förbrukar är däremot mer osäkert.Städarn skrev:Lite info har jag också. Var igår på Youtube med denna dator och då körde jag system monitor samtidigt. Att CPU var på 100% hade jag räknat med men minnet såg underligt ut:
Swap 344Mb of 1.2GB 0.0%
Swapminnet är ett utrymme som finns på disk och som skapas när du installerar systemet. Det är alltså ett utrymme på disken som är 1.2 GB stort och som används på samma sätt som ett riktigt minne (RAM) och genom detta så får den plats med fler processer och annat än om den bara hade använt det riktiga minnet. Nackdelen med swap är att åtkomsten där är en bit långsammare än i det riktiga minnet, men för det mesta så är det inaktiva saker och så som åker ut där, som ändå bara hade legat och "skräpat" i minnet annars.
Bra, då har jag det klart för mig. 

- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag har bara en liten sidospår till hela diskutionen. IEC har infört en standard den är ganska väl använd speciall i foss världen.
1kB = 10^3 B (kilobyte), 1KiB = 2^10 (KibiByte)
1MB = 10^6 B (megabyte), 1MiB = 2^20 (MebiByte)
osv
Här är en wiki sida om det hela http://en.wikipedia.org/wiki/Mebibyte
1kB = 10^3 B (kilobyte), 1KiB = 2^10 (KibiByte)
1MB = 10^6 B (megabyte), 1MiB = 2^20 (MebiByte)
osv
Här är en wiki sida om det hela http://en.wikipedia.org/wiki/Mebibyte