AMD, Cool'n'Quiet och Ubuntu

mille

AMD, Cool'n'Quiet och Ubuntu

Inlägg av mille »

Jag funderar på att sätta ihop en dator med AMD 64 X2 och vill mycket gärna köra Ubuntu på den. Att jag väljer AMD före Intel beror på Cool'n'Quiet som kan variera processorns frekvens och spänning efter vad man faktiskt behöver, på det viset sparas energi och jag får förhoppningsvis en tystare dator.

Hos AMD finns drivisar för CnQ för Linux. Är det någon som vet hur CnQ och Ubuntu fungerar ihop?
Olle Eriksson
Kontakt:

SV: AMD, Cool'n'Quiet och Ubuntu

Inlägg av Olle Eriksson »

På min Athlon 64 3700+ behövde jag inte installera några speciella drivisar, utan klockfrekvensen ökade och minskade friskt ändå. Så länge det är aktiverat i BIOS ska det inte vara några problem. Det som däremot inte fungerade var att justera frekvensen manuellt. Det gick i några veckor med Dapper, men sedan slutade det fungera. När jag bytte till Edgy gick det inte alls.

För övrigt tror jag att Intel har någon likadan feature, tror till och med att de var före AMD med detta. Vet åtminstone att Intels proppar förut haft bättre nedklockningsfunktioner vid överhettning, något jag fick uppleva med min gamla Compaq med halvtrasig kylning...
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"