Hur fixar jag ett intranet på min webserver ?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
webconstruction

Hur fixar jag ett intranet på min webserver ?

Inlägg av webconstruction »

Hej !

Har idag en webserver hemma som styr min hemsida mot internet och även min mail trafik. Men jag skulle vilja ha ett intranet hemma som man inte kan komma åt från nätet fast på samma server. Hur löser man detta? Någon som har en bra guide eller enkelt kan förklara hur man fixar detta ?

/Web
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Hur fixar jag ett intranet på min webserver ?

Inlägg av Osprey »

Det mesta är ganska lätta att åstadkomma, men vad du ska göra beror i det här fallet på vad du menar med "att ha ett intranet".

Den mest kompletta lösningen får du antagligen genom att installera zentyal, men det är inte alls säkert att du behöver allt som ingår där...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
webconstruction

jag vill ha ett intranet som endast lokala ip nummer kommer åt alltså man skall inte komma åt sidan via internet. Tänkte bygga ett fotoalbum på intranetet.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det du behöver är alltså i huvudsak en brandvägg. Vilken brandvägg som för tillfället är den bästa för Ubuntu vet jag inte, men det är förmodligen lätt att hitta på nätet.

Brandväggen ska sedan köra NAT och vara DHCP-server mot intranätet med lokala IP-adresser typ "192.168.xx.yy". Rent generellt kan du ha webserver, brandvägg och intranät/fotoalbum på en och samma server, men säkerhetsmässigt brukar det vara en stor fördel att dela upp det.

Hur kör du förresten ditt lokala nät idag? för DHCP och sådant har du antagligen redan satt upp...
webconstruction

Har en router som dhcp klient i nätverket med brandvägg. Servern står bakom routerns brandvägg.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

webconstruction skrev:Har en router som dhcp klient i nätverket med brandvägg. Servern står bakom routerns brandvägg.
Hmmm.....

Du har alltså en router som DHCP-klient...? alltså så att den får en IP-adress från operatörens DHCP-server...??

Isåfall är det ju ingen "riktig" webserver du har eftersom den inte har en fast adress, men nåja det går att fixa sådant med lite DNS-trix och så och dessutom kan du ju styra någotsånär i brandväggen vilka som ska få koppla upp sig utifrån. Säkerhetsmässigt hade det dock kanske varit bättre att lägga webservern i en DMZ istället för att ha den "inne i" ditt lokala nät.

Men då utgör väl alltså din router även DHCP-server gentemot det interna nätet? och den har en adress internt typ 192.168.0.1...?

För isåfall har du ju redan ett internt nät (intranät), med adresser som inte går att komma åt utifrån och en brandvägg med NAT och lite allt möjligt. Det enda du behöver göra då är ju att bestämma vilka funktioner och tjänster som intranätet ska ha och installera det som behövs för det...

Hoppas att det gick att begripa något av det här nu, för jag hade lite bråttom när jag skrev det... :)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"