Hej,
Jag har installerat 3 st OS på en SSD, men bara 2 st vissass i Grub-menyn.
1st installerade jag Windows 7, sedan Ubuntu13.04-amd64 och slutligen Crunchbang Linux 11-64bit.
Av någon anledning visas inte W7 i Grub.
Hur kan jag få alla tre OSen att visass som alternativ i Grub-meny?
Installera om Ubuntu?.....Men jag skulle föredra om Crunchbang var överst (default).
Eller både W7 o Ubu13.04?
Troligen finns det något sätt att fixa allt i en fil som används vid uppstart av PCn.
Har haft det här problemet förr men inte funnit orsaken.
Tacksam för hjälp.
Trippel boot fallerar
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Trippel boot fallerar
Prova uppdatera grub för den sista Linux versionen du installerat, det brukar vad jag veta vara den som avgör resten.. Jag hade ett liknande problem och då uppdaterade jag grub för den sista Linux installationen och fick det att fungera..
Kod: Markera allt
sudo update-grub
-
fhl@fhl:~$ sudo update-grub
[sudo] password for fhl:
Generating grub.cfg ...
Found background image: /usr/share/images/desktop-base/grub-splash-crunchbang.png
Found linux image: /boot/vmlinuz-3.2.0-4-amd64
Found initrd image: /boot/initrd.img-3.2.0-4-amd64
Found Ubuntu 13.04 (13.04) on /dev/sdc5
done
fhl@fhl:~$
Då ska vi se om det funkar. (Jag tror att jag redan provat, men....
.
EDIT 1:
Nix, det hjälpte inte.
[sudo] password for fhl:
Generating grub.cfg ...
Found background image: /usr/share/images/desktop-base/grub-splash-crunchbang.png
Found linux image: /boot/vmlinuz-3.2.0-4-amd64
Found initrd image: /boot/initrd.img-3.2.0-4-amd64
Found Ubuntu 13.04 (13.04) on /dev/sdc5
done
fhl@fhl:~$
Då ska vi se om det funkar. (Jag tror att jag redan provat, men....

EDIT 1:
Nix, det hjälpte inte.

Jag såg det, uppdatera även grub för mitten Linux alltså 13.04 och kolla vad som händer, jag menar det är bra om man slipper manuellt editera grub, sen tillbaka och gör samma sak igen med den sista Linux-disten du installerat.. Sen då alla versioner är hittade kan du lägga dom precis som du vill i den ordningen du vill med att editera grub..
Det finns lite info att veta runt partitioner. Partitioner delas in i tre typer: primära, utökade och logiska.
En primär partition är en partition som har sin information lagrad i MBR (master boot record). Då MBR är mycket liten (512 bytes) kan man bara definiera fyra primära partitioner, exempelvis /dev/hda1 till /dev/hda4).
En utökad partition är en speciell primär partition (vilket innebär att den utökade partitionen måste vara en av de fyra möjliga primära partitionerna) som innehåller fler partitioner. En sådan partition fanns inte ursprungligen, men eftersom fyra partitioner var för få, fick den läggas till som ett sätt att utöka formateringsschemat utan att förlora bakåtkompatibilitet.
En logisk partition är en partition inuti en utökad partition. Dess definition finns inte i MBR utan i den utökade partitionen.
En primär partition är en partition som har sin information lagrad i MBR (master boot record). Då MBR är mycket liten (512 bytes) kan man bara definiera fyra primära partitioner, exempelvis /dev/hda1 till /dev/hda4).
En utökad partition är en speciell primär partition (vilket innebär att den utökade partitionen måste vara en av de fyra möjliga primära partitionerna) som innehåller fler partitioner. En sådan partition fanns inte ursprungligen, men eftersom fyra partitioner var för få, fick den läggas till som ett sätt att utöka formateringsschemat utan att förlora bakåtkompatibilitet.
En logisk partition är en partition inuti en utökad partition. Dess definition finns inte i MBR utan i den utökade partitionen.
-
Jag påbörjat en ny installation av Ubuntu, netinstall.
Prova ditt förslag efter det.
Annars börja jag tror att något gått fel med W7 installation ( som funkade innan de följande Linux distron ).
Prova ditt förslag efter det.
Annars börja jag tror att något gått fel med W7 installation ( som funkade innan de följande Linux distron ).