KWM-Switchproblem [Löst]

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
trasselrullen

KWM-Switchproblem [Löst]

Inlägg av trasselrullen »

Hej
Har ett irriterande problem.
Jag har under flera år och flera Ubuntuversioner, kört med två datorer och en KWM-switch.
En Ubuntu och en Windows (win för videoredigering)
Från och med version 12.10 har jag dock fått ett märkligt problem.

Om jag switchar till Win maskinen och stannar där en längre tid så "glömmer" ubuntu skärminställningarna och återgår till någon slags barndom och 600x800 upplösning (eller värre ibland). Det hjälper inte att gå in i inställningarna för skärmar för det finns bara en skärm som döpts till "KWM-screen".
Kör med nvidia driven.

Det jag skulle vilja gör är att låsa inställningarna och tala om för ubuntu att inte röra skärmkonfigurationen.

Så min fråga är, någon som kan leda mig rätt i det?

mvh
Thomas

PS
Jag kommer att vara AFK ett par dagar.
Senast redigerad av 1 trasselrullen, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
norhager

Re: KWM-Switchproblem

Inlägg av norhager »

trasselrullen skrev:Hej
Har ett irriterande problem.
Jag har under flera år och flera Ubuntuversioner, kört med två datorer och en KWM-switch.
En Ubuntu och en Windows (win för videoredigering)
Från och med version 12.10 har jag dock fått ett märkligt problem.

Om jag switchar till Win maskinen och stannar där en längre tid så "glömmer" ubuntu skärminställningarna och återgår till någon slags barndom och 600x800 upplösning (eller värre ibland). Det hjälper inte att gå in i inställningarna för skärmar för det finns bara en skärm som döpts till "KWM-screen".
Kör med nvidia driven.

Det jag skulle vilja gör är att låsa inställningarna och tala om för ubuntu att inte röra skärmkonfigurationen.

Så min fråga är, någon som kan leda mig rätt i det?

mvh
Thomas

PS
Jag kommer att vara AFK ett par dagar.
Jag känner igen problemet och jag fick inte till det men när jag köpte en bildskärm med 2 anslutningar så löste jag det med en kabel från varje dator och sen var det bara att klicka på den knapp som fanns på skärmen för att skifta mellan vga och dvi så nu använder jag minkwm-switch bara till mus och tangentbord.
trasselrullen

Tack för tips norhager, ska jag testa.

Jag har ju faktiskt analog ingång också.
trasselrullen

norhager skrev: Jag känner igen problemet och jag fick inte till det men när jag köpte en bildskärm med 2 anslutningar så löste jag det med en kabel från varje dator och sen var det bara att klicka på den knapp som fanns på skärmen för att skifta mellan vga och dvi så nu använder jag minkwm-switch bara till mus och tangentbord.
Ja det fungerade ju fint, får se hur jag gör nu. Blir ju "ett knapptryck" extra ;-)

Tack för tipset.
Skriv svar

Återgå till "Bild"