SV: Testa ubuntu utan att installera?
Testa ubuntu utan att installera?
Har bara läst lite snabbt om hur detta fungerar, men vad jag förstår så ska man kunna testa ubuntu utan att installera först? Låter ju bra!
Problemet är bara att f-secure 2007 stoppar start.exe som försöker köras.
Kör winxp home sp2, och har testat både med en brännd dvd (hittade ingen cd, men antog att de inte spelade någon roll), och dessutom testat att mounta .iso-filen i deamontools.
F-secure säger att filen försöker göra någon ändring i systemet och nekar programmet. Jag går in i menyn och letar upp start.exe som den klagar på och väljer att tillåta filen att köras. Hjälper inte. Programmet nekas fortfarande. Nån idé?
Hade nämligen senare tänkt att installera ubuntu på en gammal dator, men vill testköra här först. (Funkar inte att starta på den gamla datorn heller för den delen. Fast där står det att operativsystemet inte tillåter den att köras istället (win98))
Problemet är bara att f-secure 2007 stoppar start.exe som försöker köras.
Kör winxp home sp2, och har testat både med en brännd dvd (hittade ingen cd, men antog att de inte spelade någon roll), och dessutom testat att mounta .iso-filen i deamontools.
F-secure säger att filen försöker göra någon ändring i systemet och nekar programmet. Jag går in i menyn och letar upp start.exe som den klagar på och väljer att tillåta filen att köras. Hjälper inte. Programmet nekas fortfarande. Nån idé?
Hade nämligen senare tänkt att installera ubuntu på en gammal dator, men vill testköra här först. (Funkar inte att starta på den gamla datorn heller för den delen. Fast där står det att operativsystemet inte tillåter den att köras istället (win98))
Du skall starta datorn med skivan i. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tack tack! 
Hittade det på en annan sida sen...
Sitter och kör det via LiveCD nu, funkar ganska bra! Stod inte nånting om att starta om datorn där jag läste

Sitter och kör det via LiveCD nu, funkar ganska bra! Stod inte nånting om att starta om datorn där jag läste

Kolla bara så att BIOSen är satt till CD/DVD som första boot. Jag har varit med om flera datorer som vägra att boota med skivan om inte BIOSen är rätt satt.
Oooops, det där skrev jag efter jag såg att du hade svarat.
Oooops, det där skrev jag efter jag såg att du hade svarat.

Tänk bara på att det blir lite segare än vanligt när du kör Ubuntu från skivan.Scharpie skrev: Tack tack!
Sitter och kör det via LiveCD nu, funkar ganska bra! Stod inte nånting om att starta om datorn där jag läste![]()

- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
mycket segareDimensionX skrev:Tänk bara på att det blir lite segare än vanligt när du kör Ubuntu från skivan.Scharpie skrev: Tack tack!
Sitter och kör det via LiveCD nu, funkar ganska bra! Stod inte nånting om att starta om datorn där jag läste![]()

fd. Shadow här på forumet
Jotack, det går lite segt. Fast inte så hemskt segt ändå faktiskt. Får se om det ens går att få igång på den gamla burken där jag tänkt istallera detDimensionX skrev:Tänk bara på att det blir lite segare än vanligt när du kör Ubuntu från skivan.Scharpie skrev: Tack tack!

EDIT: Nope, det gick inte att starta på den gamla datorn

Senast redigerad av 1 Scharpie, redigerad totalt 11 gånger.
- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
Okej, testar att ladda ner den. Får se om det går. Stod nåt om att man ska använda den på datorer med mindre än 192mb ram. tror där e 128mb i den gamla.. iofs ingen aning om det var det som var felet, men det skadar väl inte att testaShadow skrev: kör me alternativa installationscdn![]()

- DeepThought
Ett tips om du tänkt köra det på en äldre dator är att testa smaken Xubuntu istället för vanliga Ubuntu. Xubuntu har bland annat Xfce som skrivbordsmiljö, och det är något "lättare" (prestandamässigt) än Gnome, som är Ubuntus. Xubuntu har inriktat sig på att köra lite mer "lättviktsapplikationer", och är således mer lämpat för äldre datorer 

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Kolla in BIOS, den är nog inte inställd för att boota från CD.Scharpie skrev:Jotack, det går lite segt. Fast inte så hemskt segt ändå faktiskt. Får se om det ens går att få igång på den gamla burken där jag tänkt istallera detDimensionX skrev:Tänk bara på att det blir lite segare än vanligt när du kör Ubuntu från skivan.Scharpie skrev: Tack tack!
EDIT: Nope, det gick inte att starta på den gamla datornFår kika lite närmre på det imorron. Orkar inte nu.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#