Compaq mini CQ10-500 bootar inte från USB

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
FruPlarsson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Compaq mini CQ10-500 bootar inte från USB

Inlägg av FruPlarsson »

Hej,

Jag är helt ny här och också helt grön på Ubuntu! Jag gör just nu mitt första försök till att installera Ubuntu.

Förutsättningar: Compaq mini CQ10-500, har USB - ej DVD/CD
Operativ idag: Windows 7 starter

Det jag har gjort är att skapa en bootbar USB genom att följa stegen på följande adress: http://www.ubuntu.com/download/help/cre ... on-windows
Bild på USB filer syns nedan.

Sen har jag ändrat i BIOS på datorn så att den ska boota från USB före hårddisken.
Ordning:
USB Diskette on Key/USB Hard Disk
Notebook Hard Drive
USB CD/DVD ROM Drive
! USB Floppy
! Network Adapter

1= inaktiverad

Trots detta så vill den inte boota från USB:n.
Det finns tre USB-portar på datorn och den vill inte boota från någon av portarna.

Funderar på om jag gjort något fel, men vet inte vad?

Tacksam för hjälp! :)
Bilagor
Ubuntu_USB.jpg
Ubuntu_USB.jpg (75.94 KiB) Visad 1481 gånger
Antec

Re: Compaq mini CQ10-500 bootar inte från USB

Inlägg av Antec »

Hej och välkommen, det kan kanske vara att ditt USB-minne inte riktigt har blivit rätt installerat och därav känner inte datorn av USB-minnet vid uppstart.
Du kan prova med ett annat program för tillverkning av USB-minnet, jag använder alltid det programmet då jag ska tillverka ett USB-minne för installation av Ubuntu då jag använder Windows, du kan prova med UNetbootin det har alltid fungerat för mig, ofta brukar jag först ladda ner Ubuntu ISO-filen direkt från Ubuntu och använda den filen då jag installerar USB-minnet.

Det går att starta installationen för att installera på USB-minnet med att UNetbootin först hämtar själv ner iso-filen innan den installeras till USB-minnet. Jag tycker det är bättre att manuellt hämta ISO-filen innan man installerar den på USB-minnet.

På dom datorer jag använt USB-minne för att installera någon Linux-version har jag bara behövt trycka på F12 under uppstarten för att där få upp en lista på start-ordningen och där kan jag välja hur jag vill ha det, fördelen med det är att man aldrig behöver in i bios för att ändra tillbaka start-ordningen. Kontrollera om inte du också kan göra så, den funktionen brukar finnas på dom flesta datorer men det behöver inte vara just tangenten F12 utan en annan kanske, det brukar stå hur man kommer in i bios just då man startat datorn och där även vilken tangent man ska trycka på för att komma åt start-inställningar och slippa måsta in i bios för det.

Jag rekommenderar Ubuntu 12.04 LTS, den går ur tiden 2017-04 alltså 4 år kvar på den, Ubuntu 12.10 utgår redan om ett år, alltså 2014-04! Jag tycker också att Ubuntu 12.04 LTS är stabilare än vad Ubuntu 12.10 är..
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"