En del saker fungerar inte på Macbook 5,2 med Ubuntu 12.10

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
HyvelTjuven

En del saker fungerar inte på Macbook 5,2 med Ubuntu 12.10

Inlägg av HyvelTjuven »

Jag är i stort sett helt ny till Ubuntu (och Linux) men kände för några dagar sedan att ville utforska det för att se vad allt snack var om, jag gick igenom processen att installera det på en 32gb partition på min mid-2009 Macbook white (som inte alls var lika enkelt som det verkar på en windows-maskin) men som titeln avslöjar har jag nu lite problem med att få saker att funka efter installationen.

* Jag får inte igång WiFi, men kan få igång internet via kabel.
* Ljudet via högtalarna fungerade fint när jag körde Ubuntu genom Live CDn men inte efter installationen.
* Trackpaden är rätt seg och hoppar konstigt och är inte alls lika smooth som i OS X.
* Jag är inte helt hundra på om Ubuntu har drivrutiner för grafikkortet (Nvidia 9400M 256mb).
* Finns det något sätt att få CMD-knappen att fungera som i OS X istället för att använda CTRL? (Inget större problem egentligen bara en fråga om bekvämlighet).

Som sagt är jag alltså helt ny till Ubuntu så jag kan kanske komma att behöva ganska detaljerade instruktioner på hur man får dessa saker att fungera men tack i förhand! :)
Senast redigerad av 1 HyvelTjuven, redigerad totalt 16 gånger.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: En del saker fungerar inte på Macbook 5,2 med Ubuntu 12.

Inlägg av TicToc »

Här brukar jag grotta när det krånglar.
https://help.ubuntu.com/community/MacBook
HyvelTjuven

Re: En del saker fungerar inte på Macbook 5,2 med Ubuntu 12.

Inlägg av HyvelTjuven »

TicToc skrev:Här brukar jag grotta när det krånglar.
https://help.ubuntu.com/community/MacBook
Ah, bra länk, synd bara att det inte finns någon dokumentation på just min modell och 12.10 men det lär väl kanske gå att använda instruktionerna för tidigare Ubuntu-utgåvor.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"