Hjälp med att nå fjärrdator
Hjälp med att nå fjärrdator
Hej, Jag använder Remmina för att nå en annan dator, men fastnar på begreppet server och port. RDP är väl rätt användning men hur? Jag får svaret hittar inte RDP.
Jag har Ubuntu 12.04 och likaså den dator jag försker nå.
Vore tacksam över att få det förklarat, hur man fyller i sökadressen så att jag når den dator jag vill komma till. Domän är väl likvärdig med operatör som är comhem.se? Skulle annars gmail.com fungera lika bra?
Jag har Ubuntu 12.04 och likaså den dator jag försker nå.
Vore tacksam över att få det förklarat, hur man fyller i sökadressen så att jag når den dator jag vill komma till. Domän är väl likvärdig med operatör som är comhem.se? Skulle annars gmail.com fungera lika bra?
Re: Hjälp med att nå fjärrdator
Det är inte helt enkelt.
Hittade en video på youtube som är ganska bra, lugn och sansad samt lite pedagogisk också.
http://www.youtube.com/watch?v=GY75u6TthH4

Hittade en video på youtube som är ganska bra, lugn och sansad samt lite pedagogisk också.
http://www.youtube.com/watch?v=GY75u6TthH4
Hur fyller man i det här och var hittar ja den andra datorns server. försökte med din video hänvisning, men hur får jag tag i den andra datorns server?
- Bilagor
-
- remmina1.png (66.93 KiB) Visad 9645 gånger
Re: Sv: Hjälp med att nå fjärrdator
Jag ska testa lite med mina datorer här hemma för att friska upp minnet.
Dock behöver jag veta ifall båda dina är på samma nätverk eller någon är av dom är i ett annat nätverk.
Dock behöver jag veta ifall båda dina är på samma nätverk eller någon är av dom är i ett annat nätverk.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Tjadden; du använder nog fel protokoll att ansluta med. Är det en Ubuntu 12.04 så lär det med stor sannolikhet vara SSH eller VNC du skall ansluta med. MEN; vems dator försöker du ansluta till? Den personen borde kunna berätta vad hen har satt som anslutningsprotokoll.
Tack, jag ska ta reda på detta och återkommer.
Jag får svaret; lysnnar på port 5500 efter en inkommande VNC-anslutning
när jag söker den andra datorn.
när jag söker den andra datorn.
Då tror jag att du använder Remmina till båda sakerna, både att agera server för inkommande och klient för att ansluta. Jag fick det inte att fungera när jag gjorde så.
Däremot så funkade:
På datorn som du vill ansluta till:
Se till så att Remmina inte är igång!
Klicka på dashen (ubuntusymbolen längst upp i verktygsfältet), och skriv "skriv"
Klicka på Skrivbordsdelning
I fönstret som kommer upp, klicka i "Tillåt andra användare att se ditt skrivbord" och "Tillåt andra användare att fjärrstyra ditt skrivbord"
Sedan beroende på hur du vill ha det när det gäller säkerhet så bockar du någon/några av de andra alternativen.
Klicka sedan på stäng.
Vi måste ta reda på IPadress och det gör vi genom att klicka på nätverksikonen längst upp och till höger på skrivbordet och sedan klicka på "Anslutningsinformation". Förmodligen tex 192.168.1.xx.
Sedan är vi klara med denna datorn.
På datorn som du vill ansluta från:
Starta Remmina
Klicka på papperet med plus (skapa ny fil för fjärrskrivbord)
Välj ett lämpligt namn
Under protokoll väljer du "VNC - Virtual Network Computing"
Under server skriver vi ned IPadressen till datorn som vi vill ansluta till.
Och sedan klickar vi på "Anslut".
Detta gäller om båda datorerna är i samma hemnätverk.
Däremot så funkade:
På datorn som du vill ansluta till:
Se till så att Remmina inte är igång!
Klicka på dashen (ubuntusymbolen längst upp i verktygsfältet), och skriv "skriv"
Klicka på Skrivbordsdelning
I fönstret som kommer upp, klicka i "Tillåt andra användare att se ditt skrivbord" och "Tillåt andra användare att fjärrstyra ditt skrivbord"
Sedan beroende på hur du vill ha det när det gäller säkerhet så bockar du någon/några av de andra alternativen.
Klicka sedan på stäng.
Vi måste ta reda på IPadress och det gör vi genom att klicka på nätverksikonen längst upp och till höger på skrivbordet och sedan klicka på "Anslutningsinformation". Förmodligen tex 192.168.1.xx.
Sedan är vi klara med denna datorn.
På datorn som du vill ansluta från:
Starta Remmina
Klicka på papperet med plus (skapa ny fil för fjärrskrivbord)
Välj ett lämpligt namn

Under protokoll väljer du "VNC - Virtual Network Computing"
Under server skriver vi ned IPadressen till datorn som vi vill ansluta till.
Och sedan klickar vi på "Anslut".
Detta gäller om båda datorerna är i samma hemnätverk.
Min dator är i Stockholm och den andre befinner sig i Avesta hos min bror, som jag vill hjälpa som är nybörjare på dator.
Jag har installerat Ubuntu 12.04 i hans dator, med min anslutning comhem.se och han har samma operatör. Men hans IP och ID nummer har jag inte någon aning om, men det ska väl spåras automatiskt, med hjälp av hans domännamn och egennamn?
Jag har installerat Ubuntu 12.04 i hans dator, med min anslutning comhem.se och han har samma operatör. Men hans IP och ID nummer har jag inte någon aning om, men det ska väl spåras automatiskt, med hjälp av hans domännamn och egennamn?
Då blir det lite knixigare.
Det som då gäller är att öppna portar i hans router, och sedan styra om så att de anslutningarna går till hans dator.
Har vi tur kan han bocka i, under säkerhet i skrivbordsdelning, konfigurera automatiskt UPnP-router att öppna och vidarebefordra portar.
Och sedan måste vi ta reda på vilket ipnummer han har utåt internet, det är inte samma som man har i sitt eget nätverk.
Enklast är att be honom går till sidan http://www.ipchicken.com för att kolla vilket ipnummer han har.
Detta använder du sedan när du ska ansluta till hans dator.
Det som då gäller är att öppna portar i hans router, och sedan styra om så att de anslutningarna går till hans dator.
Har vi tur kan han bocka i, under säkerhet i skrivbordsdelning, konfigurera automatiskt UPnP-router att öppna och vidarebefordra portar.
Och sedan måste vi ta reda på vilket ipnummer han har utåt internet, det är inte samma som man har i sitt eget nätverk.
Enklast är att be honom går till sidan http://www.ipchicken.com för att kolla vilket ipnummer han har.
Detta använder du sedan när du ska ansluta till hans dator.
Har du provat TeamViewer? Att använda TeamViewer är väldigt enkelt man behöver sällan ställa om någon brandvägg för att det ska fungera, det är väldigt enkelt handhavande med TeamViewer och den är plattforms oberoende så det finns för Linux också, jag använder själv TeamViewer för att det fungerar bra och är enkeltTjadden skrev:Min dator är i Stockholm och den andre befinner sig i Avesta hos min bror, som jag vill hjälpa som är nybörjare på dator.

Edit: Med Teamviewer så spelar det ingen roll om man sitter på olika nätverk, det tar under en minut innan man har förbindelse till fjärrdatorn, det som är det fina i kråksången är att båda datorerna har samma programvara, alltså det behövs ingen server eller någon speciell klient programvara, man kan på några sekunder vända riktningen åt det motsatta hållet, Teamviewer är väldigt säkert också, varje gång man ska koppla upp sig mot samma fjärrdator måste man skriva in en ny nyckelkod och för att få den måste man veta nyckelkoden som står i fjärrdatorn under programmet Teamviewer, så det kan vara bra att ha en telefon i närheten, man får också en identitets nyckel första gången man använder Teamviewer mot en ny fjärrdator men den sparas så man slipper skriva i den nästa gång man ansluter dit.

Sen kan du ställa så att både din mus och den fjärrdator du har anslutit på också visar sin egen mus, då kan du lätt se hur han brukar göra för att lättare kunna hjälpa. Det finns massor av fiffiga inställningar då man kommit in, man kan t.ex låsa fjärrdator man är inne på så den inte har befogenhet att ändra något medan man är inloggad mot den och då menar jag att den som sitter lokalt på fjärrdatorn är utan befogenheter tills du ändrar eller logga av Teamviewer.

http://www.teamviewer.com/sv/download/linux.aspx
Senast redigerad av 1 Antec, redigerad totalt 18 gånger.
Teamviewer är ett bra alternativ. :-)
Hej, Antec, jag ska testa med ditt rekommenderade program, det låter enklare och mer lovande än det jag försökt få igång.
Jag har installerat programmet, men när jag ska ha hjälp av sudo blir svaret det här,
sudo dpkg-i teamviewer_linux.deb
[sudo] password for tjadden.
sudo: dpkg-i: kommandot hittades inte
sudo dpkg-i teamviewer_linux.deb
[sudo] password for tjadden.
sudo: dpkg-i: kommandot hittades inte
Mellanslag mellan dpkg och -i.
Hej Alex
Var hittar man sitt eget ID nr? Mitt fick jag genom Teamviewer men är det så, att min bror måste installera detta program för att jag ska komma in i hans dator för att hjälpa honom?
Var hittar man sitt eget ID nr? Mitt fick jag genom Teamviewer men är det så, att min bror måste installera detta program för att jag ska komma in i hans dator för att hjälpa honom?
Alex? ;-)
Japp, alldeles riktigt, båda måste ha Teamviewer.
Kolla denna filmen, den förklarar det mesta.
http://www.youtube.com/watch?v=ZOWl4FyENAM
Japp, alldeles riktigt, båda måste ha Teamviewer.
Kolla denna filmen, den förklarar det mesta.
http://www.youtube.com/watch?v=ZOWl4FyENAM
Jag vill tacka er båda Antec och axel112 för hjälpen.
Teamvierwer fungerar utmärkt.
Teamvierwer fungerar utmärkt.
Finemang ju!
Skönt att det löste sig.
Psst! Markerar du denna tråden som löst?

Skönt att det löste sig.
Psst! Markerar du denna tråden som löst?
axel112 hur markerar man att problemet är löst?