Får inte igång ljudkortet...

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Gogge
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Får inte igång ljudkortet...

Inlägg av Gogge »

Jag är en total nybörjare inom Ubuntu världen. Har installerat version 12.04 (och även provat 12.10) utan att få igång ljudet. När datorn bootar upp kommer ett "skrapande - smäckande" ljud från högtalarna, sen ingenting mera.

Har kollat igenom och testat lösningar på andra trådar här på forumet, men får inte till ljudet för det. Kör på en laptop som är kanske lite ovanlig, - en Philips Freevents X53 Nordics.

Kör jag kommandot lspci hittar datorn: 00:1b.0 Audio device: Intel Corporation N10/ICH 7 Family High Definition Audio Controller (rev 02)

Kommandot aplay -l ger resultatet:

**** Lista över PLAYBACK hårdvaruenheter ****
kort 0: Intel [HDA Intel], enhet 0: ALC260 Analog [ALC260 An->
alog]
Underordnade enheter: 1/1
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0
kort 0: Intel [HDA Intel], enhet 6: Si3054 Modem [Si3054 Modem]
Underordnade enheter: 1/1
Underordnad enhet nr. 0: subdevice #0

I systeminställngar -> ljud så finns inget ljudkort att spela ljudet igenom, så datorn har nog inte detekterat ljudkortet.

...om det kan hjälpa någon att förklara och hjälpa mig. Allt annat verkar fungera perfekt och jag är sjukt nyfiken att komma igång och lära mig Ubuntu, men det här med ljudet sänker mig och jag kommer inte vidare.

Någon? :-[
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Får inte igång ljudkortet...

Inlägg av Pink Panther »

Det är ett ganska vanligt problem. Det utvecklas numera en ny lösning för ljud Linux/Ubuntu med flera. Men hur det här nya projektet fortskrider har jag inte bevakat. Men "pulseaudio" är ett sorgligt kapitel.

"Howto- Resolve Nosound Problem On Ubuntu 12.10, 12.04 And Older"