Bärbar dator fryser/hänger sig när strömförsörningen ansluts

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Oaky

Bärbar dator fryser/hänger sig när strömförsörningen ansluts

Inlägg av Oaky »

Hej.

Behöver lite experthjälp!!!

Jag har ett litet beskymmer som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Saken är som sådan att jag har installerat Linux Mint på min bärbara laptop och har efter detta fått lite sturl.

Direkt efter installationen hade jag problem att få igång mitt trådlösa nätverk. Det problemet är nu löst men direkt efter fick jag ett nytt problem.

Problemet är att datorn fungerar bara en kortare stund när laddaren är ansluten. På batteri fungerar allt utmärkt men så för jag sätter i strömförsörjningen går det bra i 5-10 min sen fryser/hänger sig datorn. Inte ett svar från något.

Jag har provat att "ställa" fläkten i BIOS men det verkar som om linux "tar över"....

Innan jag hade linux på burken hade jag win och det har fungerat felfritt. Jag installerade även ubuntu innan linux mint med samma problem (tror problemet starta när wifi kom igång)

Vad jag kan tänka mig är detta ett värmerelaterat problem eller någonting med "power options". Då jag är rätt grön på linux undrar jag om någon kan hjälpa mig att felsöka och kanske hitta åtgärder.

Går det att ställa in så att fläkten går full när laddkabeln är inkopplad??

Går det att ändra i "power options"???

Tack på förhand

//Oaky
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Bärbar dator fryser/hänger sig när strömförsörningen ans

Inlägg av ubot »

Går det att ställa in så att fläkten går full när laddkabeln är inkopplad??
Jag tror inte att det här är problemet. Normalt ska du inte behöva köra fläkten på fullt fart bara för att du kör på strömkabel. Vad är det för tillverkare och datormodell?
Direkt efter installationen hade jag problem att få igång mitt trådlösa nätverk. Det problemet är nu löst men direkt efter fick jag ett nytt problem.
Är du säker på att du inte har ställt till med något när du löste problemet? Jag menar, det låter ju lite konstigt att du fick ett nytt problem direkt efter att du hade löst ett annat. Det ena kanske gav det andra?
Har du testat att t.ex. boota Ubuntu Live från DVD/USB och testa att använda strömkabeln där? Det hade varit intressant att se om du får samma problem då.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"