Rensa en hårddisk med ubuntu12.10
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Rensa en hårddisk med ubuntu12.10
Hej därute
Finns det någon terminalkommando som kan formatera min hårddisk. Någonting har gått snett.
Jag vill sedan installera ubuntu 12..04.
Har försökt att lägga in en 12.04 skiva, men den startar 12.10.
MVH Arne Kristensen
Finns det någon terminalkommando som kan formatera min hårddisk. Någonting har gått snett.
MVH Arne Kristensen
Re: Rensa en hårddisk med ubuntu12.10
Det är nog så enkelt att din dator inte botar från din cdläsare, du måste se till att dina inställningar i bios gör så att den första alternativet är att den botar från cd, den inställningen har jag på min gamla dator då vet jag att när jag ska göra en om installation så behöver jag bara lägga i en botbar cd och starta om datorn.Det kan även vara så att din cdskiva inte fungerar riktigt så prova gärna med en annan skiva.arneus skrev:Hej därute
MVH Arne Kristensen
Hej norhager
Tack för inlägget.
Tyvärr kan jag inte "omboota" . Den startar ändå med 12.10. Har även försökt med en annan skiva med 12.04.1. Har tydligen fått den att låsa sig? Därför vill jag formatera hårddisken och "börja om från början". I 12.10 kan jag inte hitta någonstans att komma till diskformatering.
I Systeminställning -> Detaljer är ikonen grå och när man använder den, låser programmet sig 3-4 minuter.
Terminalen kan jag komma in på, därför frågade jag efter något kommando att formatera hårddisken med.
Som du säkert redan förstått, är jag ganska "grön" på datorn.
MVH Arne
Tack för inlägget.
Tyvärr kan jag inte "omboota" . Den startar ändå med 12.10. Har även försökt med en annan skiva med 12.04.1. Har tydligen fått den att låsa sig? Därför vill jag formatera hårddisken och "börja om från början". I 12.10 kan jag inte hitta någonstans att komma till diskformatering.
I Systeminställning -> Detaljer är ikonen grå och när man använder den, låser programmet sig 3-4 minuter.
Terminalen kan jag komma in på, därför frågade jag efter något kommando att formatera hårddisken med.
MVH Arne
Det verkar som att din dator inte botar från cdläsaren,hur lyckades du installera 12.10 för då måste den ha botat från cdläsaren. På mina datorer så får jag en botmeny om jag trycker in F11 när jag startar men på min gamla bärbara dator så måste jag gå in i BIOS för att ställa botordningen där så att han startar från cdläsaren först och så länge jag inte har någon botbar cd i cdläsaren så startar den från hårddisken.arneus skrev:Hej norhager
Tack för inlägget.
MVH Arne
Hej igen norhager
Som du ganska riktigt anmärker har jag installerat 12.10 från skivan. Sedan försökte jag att installera 12.04 med en skiva av eget fabrikat och sedan har datorn vägrat att installera mera. Har även försökt med 12.10-skivan i syfte att ominstallera denna, men tji blev det.
Har beslutat lägga ner "projektet". Har tydligen gjort något galet, men det är bara en gammal maskin från 2007.
MVH Arne
Som du ganska riktigt anmärker har jag installerat 12.10 från skivan. Sedan försökte jag att installera 12.04 med en skiva av eget fabrikat och sedan har datorn vägrat att installera mera. Har även försökt med 12.10-skivan i syfte att ominstallera denna, men tji blev det.
Har beslutat lägga ner "projektet". Har tydligen gjort något galet, men det är bara en gammal maskin från 2007.
MVH Arne

-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det kan vara att ditt moderkort batteriet är gammalt. Du kan se klockan visar fabriksinställningarna. Standardinställningarna är förmodligen lika gammal som moderkortet.
Det kan vara att ditt moderkort batteriet är gammalt. Du kan se klockan visar fabriksinställningarna. Standardinställningarna är förmodligen lika gammal som moderkortet.
Hej
Och tack för ditt inlägg. Det säger mig tyvärr ingenting, nog beroende på att mina datorkunskaper är tämligen begränsade.
MVH Arne
Hej
Och tack för ditt inlägg. Det säger mig tyvärr ingenting, nog beroende på att mina datorkunskaper är tämligen begränsade.
MVH Arne
-
[
Hej
MVH Arne[/quote]
Moderkortet har ett litet batteri. Om det har slutt, så att du kan se när du placerar muspekaren över fältet längst upp på klockan. Om året är äldre än 2013, då batteriet måste bytas ut. Bios är där fabriksinställningarna.
Jag er ledsen för min dåliga kunskap i svenska!
Hej
MVH Arne[/quote]
Moderkortet har ett litet batteri. Om det har slutt, så att du kan se när du placerar muspekaren över fältet längst upp på klockan. Om året är äldre än 2013, då batteriet måste bytas ut. Bios är där fabriksinställningarna.
Moderkortet har ett litet batteri. Om det har slut, så att du kan se när du placerar muspekaren över fältet längst upp på klockan. Om året är äldre än 2013, då batteriet måste bytas ut. Bios är där fabriksinställningarna.
Hej igen
och tack för synpunkter. Jag vet inte var din "klocka" finns, jag hittar det inte på min version av ubuntu 12.10. Jag misstänker att där finns något fel i datorn och skulle vilja radera/formatera hårddisken, men hittar inget sätt att utföra detta på.
MVH Arne
Hej igen
och tack för synpunkter. Jag vet inte var din "klocka" finns, jag hittar det inte på min version av ubuntu 12.10. Jag misstänker att där finns något fel i datorn och skulle vilja radera/formatera hårddisken, men hittar inget sätt att utföra detta på.
MVH Arne
Installationen av operativsystemet styr inte vilken disk datorn väljer att starta från. Det styrs av något som kallas boot order i datorns BIOS.
Som har nämnts i andra inlägg kan man på många datorer nå denna boot order genom att trycka en knapp precis när datorn startas. Det brukar skrivas ut en text där det t.ex. kan stå Hit F2 for BIOS settings, F12 for Boot menu. Då är det F12 du ska trycka på.
I andra fall måste man gå in i BIOS och ange vilken boot order som ska användas. Då måste man veta vilken tangent man ska trycka på för att öppna BIOS settings. Även det brukar skrivas ut på skärmen precis när datorn startas.
Man kan även söka på internet efter sin datormodell och text "set boot order", det brukar ge resultat.
Att radera och formatera den hårddisk operativsystemet är installerat på är inte att rekommendera och fungerar sällan
Annars är det kommando du använder vid en prompt för att hantera partitioner http://www.howtogeek.com/106873/how-to- ... -on-linux/.
Lycka till!
Som har nämnts i andra inlägg kan man på många datorer nå denna boot order genom att trycka en knapp precis när datorn startas. Det brukar skrivas ut en text där det t.ex. kan stå Hit F2 for BIOS settings, F12 for Boot menu. Då är det F12 du ska trycka på.
I andra fall måste man gå in i BIOS och ange vilken boot order som ska användas. Då måste man veta vilken tangent man ska trycka på för att öppna BIOS settings. Även det brukar skrivas ut på skärmen precis när datorn startas.
Man kan även söka på internet efter sin datormodell och text "set boot order", det brukar ge resultat.
Att radera och formatera den hårddisk operativsystemet är installerat på är inte att rekommendera och fungerar sällan

Annars är det kommando du använder vid en prompt för att hantera partitioner
Kod: Markera allt
fdisk
Lycka till!
-
http://en.wikipedia.org/wiki/Nonvolatile_BIOS_memoryarneus skrev:Moderkortet har ett litet batteri. Om det har slut, så att du kan se när du placerar muspekaren över fältet längst upp på klockan. Om året är äldre än 2013, då batteriet måste bytas ut. Bios är där fabriksinställningarna.
Hej igen
MVH Arne
Jag ville egentligen bara förklara en sak, med installation av typ Ubuntu så i det skedet väljer man om disken ska formateras, man behöver alltså inte göra nått annat än att välja att installera systemet, har man redan typ Ubuntu installerad så är det bara att markera att den versionen ska formateras innan man installerar en ny lika version, allt görs i installationsprogrammet för Ubuntu.. Själv brukar jag alltid gå in på avancerade diskinställningar som finns med i installationen och där kan man man göra väldigt mycket och få precis som man vill!
Hej frippe och alla andra
Har försökt att följe era råd men inte kommit längre för det. Att köra terminalen med fdisk övergår mitt kunnande, så jag får lägga ner projektet och skaffa en annan dator eller renovera denna.
Tack för inläggen och era ansträngningar.
MVH Arne/us
Har försökt att följe era råd men inte kommit längre för det. Att köra terminalen med fdisk övergår mitt kunnande, så jag får lägga ner projektet och skaffa en annan dator eller renovera denna.
Tack för inläggen och era ansträngningar.
MVH Arne/us

Det var tråkigt att höra.
Jag glömde nämna att man kan koppla in hårddisken i en annan fungerande dator och där rensa hårddisken för att sedan montera tillbaka den i gamla datorn.
Jag glömde nämna att man kan koppla in hårddisken i en annan fungerande dator och där rensa hårddisken för att sedan montera tillbaka den i gamla datorn.
Tack frippe
Min gamla sator är en stationär med 3,5 tums hårddisk, varemot min nya är en laptop.
Jag vill evt rensa på detta sätt, när jag hittar en god vän som litar på såpass på mig att jag får greja med hans maskin.
MVH Arneus
Min gamla sator är en stationär med 3,5 tums hårddisk, varemot min nya är en laptop.
Jag vill evt rensa på detta sätt, när jag hittar en god vän som litar på såpass på mig att jag får greja med hans maskin.
MVH Arneus
Det finns dockningsstationer för hårddiskar så man kan ansluta dem via usb till en dator, som till exempel denna http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... -5--p68685
Då måste man dock ha koll på om det är SATA eller IDE disk man har så man får rätt gränssnitt i dockan. Det finns en hel hög med olika modeller av dessa dockningsstationer från olika leverantörer.
Det finns även kabinett, en lösning som man monterar disken i och skruvar fast den, för att sedan ansluta den med USB till datorn. De brukar vara lite billigare.
Det är ett sätt att montera diskar till en bärbar dator. Fast det kräver förstås en investering, om man inte kan få låna utrustning av någon.
Då måste man dock ha koll på om det är SATA eller IDE disk man har så man får rätt gränssnitt i dockan. Det finns en hel hög med olika modeller av dessa dockningsstationer från olika leverantörer.
Det finns även kabinett, en lösning som man monterar disken i och skruvar fast den, för att sedan ansluta den med USB till datorn. De brukar vara lite billigare.
Det är ett sätt att montera diskar till en bärbar dator. Fast det kräver förstås en investering, om man inte kan få låna utrustning av någon.
Med en Ubuntu skiva klara man det som frågas från början, om man inte har det, kan man alltid använda http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
Måste ju sätta stopp för spekulationer det finns bara ett sätt, man kan försöka hur man vill, men faktum är att köpa en enhet för att formatera låter inte särskilt ekonomiskt! 

Senast redigerad av 1 Antec, redigerad totalt 21 gånger.
Och det behövs inte alls!
Ska vi hjälpa @arneus så är det här en bra film att titta på..
http://youtu.be/CEXyDzb_xjE
Okej det är inte på varken svenska eller engelska men man ser ändå hur man gör i det här fallet!
Finns en video till här http://www.youtube.com/watch?v=ba9Wv-XU_4M
Om någon annan har en bättre video så är det ju bara bra att lägga upp det här då!
http://youtu.be/CEXyDzb_xjE
Okej det är inte på varken svenska eller engelska men man ser ändå hur man gör i det här fallet!
Finns en video till här http://www.youtube.com/watch?v=ba9Wv-XU_4M
Om någon annan har en bättre video så är det ju bara bra att lägga upp det här då!