Inget ljud med externt ljudkort

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
aktiebolaget

Inget ljud med externt ljudkort

Inlägg av aktiebolaget »

Har ett externt ljudkort som jag verkar vara ensam om på jorden att äga; "StarTech.com ICUSBAUDIO7D". Produkten sägs vara kompatibel med linux, men jag lyckas aldrig få det att fungera.
I ljudinställningarna dyker inte ljudkortets utgångar upp, utan bara datorns egna. Hur kan jag få det här att fungera?
Antec

Re: Inget ljud med externt ljudkort

Inlägg av Antec »

Hej, prova att stänga av det interna ljudkortet först, jag har ett USB-ljudkort på en dator och jag brukar då jag använder det gå in i datorns bios och stänga av datorn interna ljudkort innan jag ansluter USB-ljudet, så egentligen har jag aldrig kontrollerat om jag får upp bägge ljudkorten i systemet eftersom jag alltid bara använt dom ett i taget, det kanske sparkar igång ditt externa ljudkort om du först slår av ditt interna ljudkort, i vilket fall som helst så är det enkelt och går fort att testa. :D
aktiebolaget

Inlägg av aktiebolaget »

Slår jag av interna ljudutgångarna från bios är det mycket riktigt som du säger, då finns ljudkortets utgångar att välja genom ljudinställningarna. Men jag får tyvärr inget ljud.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kör igång alsamixer via terminalen med

Kod: Markera allt

alsamixer
och gå sen igenom alla ljudutgångarna och se till att de inte är mutade (M) eller neddragna.
aktiebolaget

Inlägg av aktiebolaget »

Det löste sig, tack!

För övriga som eventuellt får samma problem;
Jag skrev alsamixer i terminalen, F6 för att välja ljudkortet och drog sen upp ljudnivåerna som stod på 0.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"