Var finns system ==> program?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ubuntuwin
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Var finns system ==> program?

Inlägg av ubuntuwin »

Hej!
Jag har varit borta länge från ubuntu. Nu har jag installerat 12.04 och hittar inte till där jag startar program som är installerade (med undantag för de som syns i vänsterspalten frän början). Jag tror att jag ska starta i System, men det hittar jag inte. Antar att det finns någon meny på en plats som jag inte ser.

Jens
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Var finns system ==> program?

Inlägg av ubot »

Programmet du söker heter Ubuntu Software Center. Tryck på Superkey (Windows-tangenten) och bokstavera Ubuntu Software ... så ska det dyka upp en ikon för Ubuntu Software Center som du kan klicka på för att starta programmet.
ubuntuwin

Inlägg av ubuntuwin »

Jag kunde inte tex starta ljudinspelaren som var installerad eftersom jag inte hittar till där man startar program. Jag avinstallerade programmet via programcentralen. Installerade det igen. Då dök det upp i vänsterspalten och går att starta. Det fungerar, men känns krångligt. Det måste finnas ett annat sätt att starta program.
Antec

Inlägg av Antec »

Hej, till vänster överst precis under övre panelen på skrivbordet finns det en ikon som har en Ubuntu-logga på sig, tryck där med musen då startar nått som kallas "dashen" det är där du hittar dom program som är installerad och som du vill köra igång och använda, längs ner i dashen finner du några olika knappar ett med en silhuett av ett hus längs till vänster, prova klicka på knappen som är precis till höger om huset då kommer du att hittar alla program, lägg också märke till att överst till höger i dashen efter du klickat på ikonen till höger om huset finns det en textrad-länk med namnet "filtrera resultat" där kan man då söka direkt under huvud menyer typ program som ligger i menyn "tillbehör", "media", "kontor", "spel" mm, Det är så dashen fungerar och när man vant sig går det väldigt smidigt och snabbt att hantera Unity.. :)

Ett tips om du installerar program med programcentralen så kan du stänga av att varenda program lägger sig automatiskt i launchen efter installationen. Launchen är ikon raden till vänster på skärmen, för att stänga av den funktionen med att alla program som installeras lägger sig automatiskt i launchen så startar du program-centralen och sen för du musen och lägger den på den övre panelen på skärmen då kommer arkiv raden upp för program-centralen (glöm inte, för att rätt arkiv-list ska dyka upp måste programmet vara aktivt, det är bara att klicka på programmet så att det är aktivt då ska arkiv-raden dyka upp från rätt program, lägg musen på den övre panelen på skärmen sen) och du kan bocka av "nya program i programstartaren" det hittar du under visa-meny i arkivfältet för program-centralen :)
ubuntuwin

Inlägg av ubuntuwin »

Tack! Super! Det var jättebra att både få veta hur jag ska göra och få namn på tex dashen!
Jens ;D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"