Administrera och fixa lösenord i hemmanätverl? Hur? Var?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Administrera och fixa lösenord i hemmanätverl? Hur? Var?

Inlägg av Broder Tuck »

Hej.
Jag har ett lokalt nätverk med tre anslutna datorer och en trådlös skrivare.
De tre datorerna är kopplade via lan till en router och laptopen körs ibland
trådlöst. Alla datorer var för sig, fungerar perfekt.
Skrivaren är trådlös och utdelad. Den nås av respektive dator.

De tre datorerna fördelas enligt följande:

Dator A. Min egen desktop.
Dator B. Min laptop
Dator C. Hustruns desktop.

Varje dator har Ubuntu 12.04 Unity. 32-bits.

Nu hade jag tänkt att ha en mapp på respektive skrivbord på de tre datorerna
där jag skulle kunna lägga in filer för åtkomst från någon av de två övriga
datorerna.

Det är ett litet, underordnat problem, så egentligen behöver jag det inte nödvändigtvis.
Men nog tusan hade det varit skoj att kunna ha fått till det.

Vi har Dropbox, så vi klarar oss ändå. Nästan bättre, iofs., eftersom dit kan vi
lägga mappar till varandra även om mottagardatorn är avstängd för tillfället.
Men det som stör mig, det är att jag själv inte kan få det att fungera på det vis som jag vill.

På varje dators skrivbord har jag lagt upp en mapp som jag sedan har delat ut och i egenskaperna
för resp mapp har jag givit ut rättigheterna.Jag har installerat samba och smbclient på respektive dator.

Jag kan se mapparna från respektive dator, men jag kan inte komma åt dem för att det krävs ett lösenord.

Det jag således stupar på är, att det blir synbarligen en windowsworkgroup och till det krävs ett lösenord (Bild 100).
Jag hittar inte i Unity till en bättre administrationsmeny än den som ligger under systeminställningar
och där finns inget alternativ för att fixa till arbetsgrupper. Hos mig ser det ut så här: bild 60, 65,
(Angivet lösenord i bilden kan jag heller inte komma åt och revidera efter egen smak i denna menyruta ? ).

- Jag har googlat, jag har varit inne på Ubuntu help om password
(http://manpages.ubuntu.com/manpages/har ... swd.8.html)
och fattar nada av det . . . . :o

- Jag har sökt både på detta forum och det andra svenska, men hittar inget hos någon som ger mig den hjälp
som jag behöver. Jag har testat olika sökbegrepp. Jag är övertygad om att det borde finnas något, någonstans.

- Jag har varit inne i gksudo gedit /etc/samba/smb.conf för att försöka förstå hur
jag skall kunna lägga in lösenord. Men förstår inte var någonstans det skall göras.

Fråga 1.
Finns det ett bättre systemverktyg än det som nås via ikonen högst upp, till höger
på skärmen, i Unity?

Fråga 2.
Vad är det som jag missar?

Fråga 3.
Hur kan jag komma fram till något som gör att jag själv kan fixa grupperna, lägga in lösenorden så, som jag vill ha dem?

Ja, mina vänner, detta är väl vad jag för stunden kan komma på.

Jag hoppas att någon kan ge mig någon form av hjälp på traven. Om inte för annat, så till sidor som visar mig vägen på ett mer pedagogiskt sätt (för mig) än Ubuntu.coms sida. Jag behöver nog ha enklare förklaringar om jag skall fatta och förstå. Sorry.

Leffe
Ser nu, att bilderna kommer i omvänd ordning. Sista bilden först . . . Inte ens detta kunde jag fixa . . . . ??? Inte heller att få med ytterligare en, den sista bilden som visar workgroupens behov av lösenord . . . ;D
Bilagor
65. Systeminställningar.jpeg
65. Systeminställningar.jpeg (25.33 KiB) Visad 3814 gånger
60. Systeminställningar.jpeg
60. Systeminställningar.jpeg (43.64 KiB) Visad 3814 gånger
50 windows-utdelningar.jpeg
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Administrera och fixa lösenord i hemmanätverl? Hur? Var?

Inlägg av Pink Panther »

Jag ser att du inte fått något svar. Jag försöker, så kanske fler medlemmar som kan mer om din fråga hoppar på tåget.

Det här gäller visserligen för "NOTE: Article updated to work with Ubuntu 10.10 & 11.04"

http://www.7tutorials.com/how-change-wo ... rk-windows

Du bör också ha följande installerat har jag för mig "system-config-samba" ( sudo apt-get install system-config-samba ).

Nedan en annan länk som möjligtvis kan ge dig någon ledtråd.

http://www.ghacks.net/2010/12/27/setup- ... -hostname/

###

"Share folders via Samba without a password – easy!"

Äldre tråd men jag ser ingen anledning till att det inte skall fungera även idag. Varning! Men om det är ett säkert förfarande är en helt annan fråga.

https://amazingrando.wordpress.com/2007 ... word-easy/

File Sharing (Basics), Add users who can access your shares with the 'smbpasswd' command.

https://help.ubuntu.com/community/Samba ... erverGuide
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Hhhmmm, jag har länge frustererats över att detta är en fråga som många fastnar på. Att dela filer enkelt och smidigt i sitt hemmanätverk. Det finns massor med lösningsvarianter på det här men ingen som jag direkt vågar hänvisa folk till och säga att det här är enkelt. Inte ens standardförfarandet i Ubuntu (alltså utdelning av filer via Samba) är något mitt hjärta hoppar högt för, av precis den anledningen att man stöter på problem med Windows / Samba domäner och inloggningar till höger och vänster... suck!

I ditt fall, Broder Tuck, hade jag satt upp en NFS utdelning men skulle det komma in Windows datorer i samma nätverk så blir det genast knepigare, Som sagt, ingen 100%-ig lösning där heller.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

:kram:

Tack för era svar, båda två.

PP, jag kollar vidare på dina länkar och ser hur det går att få stöd från dem.
Stort tack, oavsett hur det blir/går, för att du dök upp här. ;D

Johan, stort tack till dig med.
Dina funderingar och slutsats, delar jag.
När jag tidigare sökte på detta, fann jag en egen tråd från 2006 (?!) där vi inte heller då kom till någon resultat.

Nu ger jag det hela ytterligare några dagar. Sedan skall jag försöka med NFS-utdelning. Helt klart.

Om inte för annat, så för att få något att "bita i" och arbeta med på egen hand.
Om endera lyckas mig eller inte, är iofs inte hela världen. Om än trist att det skall vara så erbarmerligt komplicerat än i denna dag, att enkelt få till en sådan här lösning.

Det är tur att sådant som Dropbox finns.
https://www.dropbox.com/

Som jag skrev i mitt första inlägg, så har vi redan det på samtliga datorer, i samtliga operativsystem på varje dator. Dropbox fixar ju detta, som tur är. Men på ett "alldeles för enkelt" sätt. ( ;D 8) :P )

Det jag ville försöka att göra, var just detta att ha en 'lokal' lösning, enbart i hemmanätverket. Blir det för tufft att fixa, så avslutar jag och lämnar det bakom mig.

Ha det gott, båda två och tack för era svar.
Er och övriga läsare, önskar jag en fortsatt trevlig weekend.

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Möjligen att någon kan svara mig på denna fråga från första inlägget:

Fråga 1.
Finns det ett bättre systemverktyg än det som nås via ikonen högst upp, till höger
på skärmen, i Unity?

;)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag hittade följande. En enkel beskrivning.

"Easy Ways to Connect to Windows Shared Folders from Linux"

http://www.howtogeek.com/howto/29167/3- ... rom-linux/
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

:) Tack igen, PP.
Tittade nu på den och återgår strax till sidan.

Kanske att den kan ge något, men i förstone så ser det inte så ut.
Jag har haft stor glädje av de länkar du gav mig i första läget. Därifrån kom jag till fler och tror mig om att ha kunnat 'slipa av en del' på min sida i nätverket.

Jag har också min fråga tre, från första inlägget kvar. Lägger in den här igen så att du, eller någon annan, kan ge mig en hint om var någonstans i .configfilerna (eller annorstädes, om så är) där jag skall kunna se det lösenord som mitt system vill ha av mig i mitt nätverk.

Alternativt också, där jag kan lägga upp mina egna. Eftersom att det är vårt hemmanätverk (ger mig huvudvärk i själva verket ;D ) och ligger bakom en router, så är inte behovet av lösenord ö.h.t. särdeles överhängande.

* * * * * *

Fråga 3.
Hur kan jag komma fram till något som gör att jag själv kan a) fixa grupperna, b) lägga in lösenorden så, som jag vill ha dem?
Där detta med bättre administrationsprogram kan hjälpa mig till att framförallt fixa detta med lösenorden. Det känns som om att det är där jag fastnar. Rätt, eller fel. ??? ::)

Det är inte lösenordet för mig på någon av datorerna. Har testat dem alla. Inget resultat. Här är det något annat lösenord som efterfrågas.

Fortfarande både glad över och tacksam för de förslag o/e tips som jag kan få.
:kram:
Bilagor
100. Ange lösenord.jpeg
100. Ange lösenord.jpeg (29.3 KiB) Visad 3675 gånger
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Det blir antagligen en besvärligare guide.

Guide: "HOWTO: Setup Samba peer-to-peer with Windows"

Källa: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=202605

Något enklare guide.

Guide: "CONFIGURE SAMBA SHARING BETWEEN UBUNTU AND WINDOWS (SCREENSHOT TOUR)"

Källa: http://www.noobslab.com/2012/03/configu ... buntu.html
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Hej alla läsare
och ni som har försökt att hjälpa mig i detta.
Tack för det.
Även om jag inte nådde ända fram.

Jag ger upp.
Låter det vara.
Det går inte att fixa till för mig. Nu har jag lagt ned åtskilliga timmar på att försöka att 'ro detta i land',
men det känns mer som om att jag fick in 'fan' i båten. ;D

Dropbox i sig, löser detta och ger mig även snabbare åtkomst än vad lokala nätverket synes kunna ha gjort.
Bara uppstarten av det lokala nätverket tar längre tid än att öppna Dropbox och dra in en fil, så jag stannar där.

Det som retar mig, bara lite grann, det är att det inte gick att fixa till även på det lokala nätverket.

I mitt första inlägg hade jag en fundering som jag inte fick svar på/hjälp med att hitta:
". . . hittar inte i Unity till en bättre administrationsmeny än den som ligger under systeminställningar och där finns inget alternativ för att fixa till arbetsgrupper. . . . ", nu har jag installerat 'Konfigurationsredigeraren' (som konstigt nog måste installeras separat av användaren, något som jag själv tycker, istället borde vara standard i en installation. Liksom 'Synaptic' och 'GParted' t.ex.. ).

I den, längst ned, fanns ytterligare konfigurationsmöjligheter.

Tyvärr hjälpte de inte mig.
De ändringar jag gjorde, "tog inte". (?)

Ha det gott, allesamman.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"