Den ultimata installationen (för mig)

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
fikret

Den ultimata installationen (för mig)

Inlägg av fikret »

Har tidigare hoppat fram och tillbaka mellan windozzze och linux.
Dualbootat och hållt på.
Anledningen är naturligtvis att jag spelar spel.
Nu när det äntligen börjar hända grejer på spelfronten (samt att de spel jag oftast spelar funkar helt ok på ubuntu) och linux är det dags att överge windozzze helt och köra ubuntu istället.
Så därför har jag lite frågor:

Först och främst, 32 eller 64 bitars system?
Varför?

Sen vill jag gärna ha tips på hur jag bäst confar mitt system under installation.
Jag har två SSD diskar och en vanlig disk.

Den ena SSD disken är på 55gb och den har jag tänkt ha ubuntu på.
Den andra SSD disken är på 120gb och där ska jag installera spel mm.
Den vanliga disken på en TB ska användas för lagring av film, foto och allt annat mellan himmel och jord.

Hur skulle ni gå tillväga för att få till det så bra som möjligt?
Vilket/vilka filsystem skulle ni valt och varför?

Alla tips mottages tacksamt eftersom jag vid tidigare installationer alltid har varit nöjd med själva ubuntu, men alltid hakat upp mig på nåt med hur diskarna blev confade och användes.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Den ultimata installationen (för mig)

Inlägg av Hund »

Först och främst, 32 eller 64 bitars system?
Varför?
64-bit. Varför? Finns det någon anledning att använda en version för en äldre arkitektur? Jag vill kunna nyttja min hårdvara fullt ut i min moderna dator.
Sen vill jag gärna ha tips på hur jag bäst confar mitt system under installation.
Jag har två SSD diskar och en vanlig disk.

Den ena SSD disken är på 55gb och den har jag tänkt ha ubuntu på.
Den andra SSD disken är på 120gb och där ska jag installera spel mm.
Den vanliga disken på en TB ska användas för lagring av film, foto och allt annat mellan himmel och jord.

Hur skulle ni gå tillväga för att få till det så bra som möjligt?
Vilket/vilka filsystem skulle ni valt och varför?
10GB till root och resten till home, det är så jag brukar köra och det fungerar utmärk för mig.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

10 gb till root / låter väldigt lite jag har visserligen Kubuntu nu men för tillfället så är det 19 gb i den och jag har även använt Ubuntu där root har varit 25 gb och eftersom jag använder versioner med LTS så blir de oftast ganska full efternågra år så då brukar man få rensa
Användarvisningsbild
christoffer
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

Jag har haft problem med att root blivit alldeles för liten, så just nu har jag 50GB för root, 2GB för swap och 28GB för home. Detta är min 80GB SSD som jag kör Ubuntu på.

När det kommer till att installera spel på andra partitioner än root partitionen vet jag tyvärr inte hur Steam beter sig om du har tänkt att använda det, i värsta fall räcker root-partitionen bara för ett eller två spel sedan är det fullt =/

Som svar på dina frågor:
64-bit, så du kan använda mer än 4GB ram.

Jag skulle nog sätta 2GB på swap och resten på root tills du vet hur just du använder ditt utrymme på hårddisken. Då är det bara att ta backup och formatera om hårddisken igen. Eventuellt kanske det är smart att montera /home till din terrabyte hårddisk. Just hur man ska partitionera finns det inga rätt eller fel för. Man måste helt enkelt testa sig fram själv och matcha mot sina egna behov.

ext4 som filsystem. Är det senaste och är stabilt för mig =)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

norhager skrev:10 gb till root / låter väldigt lite jag har visserligen Kubuntu nu men för tillfället så är det 19 gb i den och jag har även använt Ubuntu där root har varit 25 gb och eftersom jag använder versioner med LTS så blir de oftast ganska full efternågra år så då brukar man få rensa
Hur lyckas du? :P Jag har aldrig kommit över 5GB under alla mina år med Ubuntu. Jag har ändå 10GB för att aldrig ens behöva fundera över utrymmet.
christoffer skrev:Jag har haft problem med att root blivit alldeles för liten, så just nu har jag 50GB för root, 2GB för swap och 28GB för home. Detta är min 80GB SSD som jag kör Ubuntu på.

När det kommer till att installera spel på andra partitioner än root partitionen vet jag tyvärr inte hur Steam beter sig om du har tänkt att använda det, i värsta fall räcker root-partitionen bara för ett eller två spel sedan är det fullt =/

Som svar på dina frågor:
64-bit, så du kan använda mer än 4GB ram.

Jag skulle nog sätta 2GB på swap och resten på root tills du vet hur just du använder ditt utrymme på hårddisken. Då är det bara att ta backup och formatera om hårddisken igen. Eventuellt kanske det är smart att montera /home till din terrabyte hårddisk. Just hur man ska partitionera finns det inga rätt eller fel för. Man måste helt enkelt testa sig fram själv och matcha mot sina egna behov.

ext4 som filsystem. Är det senaste och är stabilt för mig =)
Steam installerar spelet i /home.

Hur kan du rekommendera 2GB till Swap när du inte vet hur mycket RAM han har? Har man 1GB RAM eller mer behövs absolut ingen Swap.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

Hund skrev:Hur kan du rekommendera 2GB till Swap när du inte vet hur mycket RAM han har? Har man 1GB RAM eller mer behövs absolut ingen Swap.
1GB, 2GB eller 4GB är skitsamma. Jag ville bara ge ett konkret förslag till fikret så swappen inte glömdes bort.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

norhager skrev:
10 gb till root / låter väldigt lite jag har visserligen Kubuntu nu men för tillfället så är det 19 gb i den och jag har även använt Ubuntu där root har varit 25 gb och eftersom jag använder versioner med LTS så blir de oftast ganska full efternågra år så då brukar man få rensa

hund skrev
Hur lyckas du? :P Jag har aldrig kommit över 5GB under alla mina år med Ubuntu. Jag har ändå 10GB för att aldrig ens behöva fundera över utrymmet
.

Hur kan du klara dig med 10GB kan jag inte förstå jag har Xubuntu på min gamla bärbara där är root på cirka 4GB och den är nyligen installerad och på den finns en webbläsare, en musikspelare och en videospelare sam två kontorsprogram
phermansson
Kontakt:

Re: Sv: Den ultimata installationen (för mig)

Inlägg av phermansson »

10Gb som root, du har lagt /usr och /var någon annanstans?
Själv kör jag 30Gb utan att ha delat av mer än /Home.

Tar det slut nånstans behöver man inte formatera om, bara att starta datorn med GParted Live på ett USB-minne för att flytta om partitionerna.
phermansson
Kontakt:

Inlägg av phermansson »

10Gb som root, du har lagt /usr och /var någon annanstans?
Själv kör jag 30Gb utan att ha delat av mer än /Home.

Tar det slut nånstans behöver man inte formatera om, bara att starta datorn med GParted Live på ett USB-minne för att flytta om partitionerna.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Jag tror att vi rett ut att olika behov kräver olika stora filsystem. Kan ni svara på trådskaparens övriga frågor nu? Hur partitionerar han de tre lagringsenheterna t.ex.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

m!rage skrev:Jag tror att vi rett ut att olika behov kräver olika stora filsystem. Kan ni svara på trådskaparens övriga frågor nu? Hur partitionerar han de tre lagringsenheterna t.ex.
Han har en ssd disk på 55 gb som han tänker använda till operativsystemet och då bör han skapa en root partion (/) på mellan 20 0ch 25 gb helt beroende på vad för program han tänker installera visserligen har han en annan hårddisk som han tänker använda till spel men oftast belastas även den disk som har operativet installerat. Han ska även ha en växlingspartion och en regel säger den ska vara två gånger det internat minne, sen kan han skapa en /home av det som är kvar och självklart ska han använda det senaste filsystemet ext4 . Sen bör han se till att hårddisken på en tb där allt annat finns monteras vid start, det underlättar mycket och eftersom han måste använda maunell partionering så är det bara att markera den och hur den ska monteras och se till att han väljer samma filsystem som den har och se till att rutan för formatering är avmarkerad. Det som kan krångla när man har flera hårddiskar är att bothanteraren hamnar på fel hårddisk så han ska kolla extra noga att den hamna rätt och obs den ska ligga i mbr inte i början på en partion.
Användarvisningsbild
fikret

Inlägg av fikret »

Tack för en intressant diskussion och flera bra tips.

Norhager är definitivt inne på rätt spår och hur jag tänker.

Finns det inget vettigt (enkelt och smidigt) sätt att installera program/spel/whatever vart man vill som i windows där man får välja vart man vill installera?
Känner spontant att 55gb inte kommer räcka särskilt långt och dessutom får jag väl ett rappare system om endast Ubuntu ligger på 55gb disken och resten körs från 120gb disken?

Hursomhelst, så blir det nog bra tillslut.
Vill bara slippa "missa" nåt som gör att jag senare blir irriterad och vill göra om hela alltihopa för att det inte blev så som jag ville :-)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

fikret skrev:Finns det inget vettigt (enkelt och smidigt) sätt att installera program/spel/whatever vart man vill som i windows där man får välja vart man vill installera?
Nej, i Ubuntu kan du inte vid installationen bestämma var programmen ska installeras. Visst går det att, med symboliska länkar, flytta program och tillhörande data-filer till andra kataloger eller partitioner. Men då pratar vi inte om "enkelt och smidigt sätt". För övrigt tycker jag att sättet man installerar program i Ubuntu är betydligt enklare och smidigare än hur man gör i Windows.
fikret skrev:Känner spontant att 55gb inte kommer räcka särskilt långt och dessutom får jag väl ett rappare system om endast Ubuntu ligger på 55gb disken och resten körs från 120gb disken?
Jag tycker att jag har många program installerade på min dator, och då upptar root-patitionen 13,2 Gibyte.
Användarvisningsbild
fikret

Inlägg av fikret »

HakanS skrev:
fikret skrev:Finns det inget vettigt (enkelt och smidigt) sätt att installera program/spel/whatever vart man vill som i windows där man får välja vart man vill installera?
Nej, i Ubuntu kan du inte vid installationen bestämma var programmen ska installeras. Visst går det att, med symboliska länkar, flytta program och tillhörande data-filer till andra kataloger eller partitioner. Men då pratar vi inte om "enkelt och smidigt sätt". För övrigt tycker jag att sättet man installerar program i Ubuntu är betydligt enklare och smidigare än hur man gör i Windows.
fikret skrev:Känner spontant att 55gb inte kommer räcka särskilt långt och dessutom får jag väl ett rappare system om endast Ubuntu ligger på 55gb disken och resten körs från 120gb disken?
Jag tycker att jag har många program installerade på min dator, och då upptar root-patitionen 13,2 Gibyte.
Tänkte mest på att om fler och fler spel kommer att få Linux stöd (steam osv) kommer det garanterat behövas mer hårddisk utrymme.
Därför jag misstänkte att 55gb inte skulle räcka långt :-)
Användarvisningsbild
christoffer
Kontakt:

Inlägg av christoffer »

fikret skrev:Tänkte mest på att om fler och fler spel kommer att få Linux stöd (steam osv) kommer det garanterat behövas mer hårddisk utrymme.
Därför jag misstänkte att 55gb inte skulle räcka långt :-)
Om du partitionerar root (/) 54GB och swap 1GB till din SSD och sedan /home till hela din 120GB hårddisk så kanske det löser dina problem även i långa loppet.
Användarvisningsbild
fikret

Inlägg av fikret »

Det där lät som nåt värt att prova :-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"