ändra upplösning på HDMI?

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
zorro_ac
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

ändra upplösning på HDMI?

Inlägg av zorro_ac »

försöker köra min samsung 55" led tv mot laptopen med Ubuntu 12.04
pluggar jag in hdmi kabeln så identifieras tv:n och bild samt ljud fungerar som det ska.

MEN jag kan bara köra clonat och får altså datorskärmens upplösning på tv:n (1366x768 16:9) kryssar jag bort "SPEGLA SKÄRMAR" i ubuntus inställningar så jag kan välja upplösning individuellt så får jag felmeddelandet:

Kod: Markera allt

begärd position/storlek för CRTC 148 är utanför den tillåtna gränsen: 
position=(1366, 0), storlek=(1366, 768), maximum=(1600, 1600)
utan att jag ens ändra upplösningen, bara kryssat bort att den inte ska spegla skärmarna..
det finns dessutom bara udda upplösningar i listan att välja så det är ett senare problem...

kan man tvinga datorn att alltid köra 1266x768 på datorn och 1920×1080 på HDMI?

här är xorg.conf:

Kod: Markera allt

Section "Screen"
	Identifier	"Default Screen"
	DefaultDepth	24
EndSection

Section "Module"
	Load	"glx"
EndSection
använder ett AMD ATI RV710 Mobility Radeon HD 4500/5100 Series grafikkort

har även provat ändra i Catalyst center men det händer inget vilken upplösning jag än väljer eller om jag väljer klonad eller separat bildvisning.

när jag trycker verkställ får jag rutan: "dina bildskärmsinställningar är ändrade, vill du behålla denna konfiguration? JA / NEJ" men inget händer..
där står däremot att display 2 (samsung electronics 55") stödjer upplösning upp till 1920x1080p60 så det verkar ju ska gå på nått sätt.. blir tokig av det här.
Användarvisningsbild
zorro_ac

Re: ändra upplösning på HDMI?

Inlägg av zorro_ac »

aargh.. jag följde dessa anvisningar: http://askubuntu.com/questions/18956/ho ... imum-shown och fick till upplösningen och allt kring det.

MEN nu varje gång jag startar om datorn för jag ändrat nån bildskärmsinställning så dubblar den alla menyer, och övre samt nedre paneler så det blir mindre och mindre skrivbordsyta nu..
jag kör gnome classic kanske ska tilläggas..
vad less jag blir när det ska strula såhär.. >:( >:(
hur fasen får jag ordning på det här, var finns konf.filerna för hur skrivbordet ska se ut??

blir nog fan en ominstallation av hela skiten om jag inte får ordning på detta..
Användarvisningsbild
zorro_ac

Re: ändra upplösning på HDMI?

Inlägg av zorro_ac »

haha jag sitter och svarar mig själv här.

fixade problemet med panelerna och fönsterlisterna mm genom att installera dconf-tools och sedan starta dconf-tools och där under org/gnome/gnome-panel/layout såg jag att det var skumma values av allting, dvs:
Object-ID-list: ['menu-bar', 'indicators', 'show-desktop', 'window-list', 'workspace-switcher', 'object-1', 'object-2', 'object-3', 'object-4', 'object-5', 'object-0', 'object-6', 'menu-bar-3', 'indicators-3', 'show-desktop-3', 'window-list-3', 'workspace-switcher-3']

Toplevel-ID-list: ['top-panel', 'bottom-panel', 'top-panel-screen1', 'bottom-panel-screen1'', ''top-panel-screen2', 'bottom-panel-screen2', 'top-panel-screen3', 'bottom-panel-screen3', ']
så jag fick manuellt rätta till detta till:
Object-ID-list: ['menu-bar', 'indicators', 'show-desktop', 'window-list', 'workspace-switcher', 'object-1', 'object-2', 'object-3', 'object-4', 'object-5', 'object-0', 'object-6']

Toplevel-ID-list: ['top-panel', 'bottom-panel']
och har fått tillbaka panelerna på rätt ställen och antal.

frågan är varför detta händer så fort man ändrar nåt i Catalyst Control Center?

sen undrar jag hur fasen man får tex vlc/xbmc/mediaspelaren whatever att spelas upp på den andra skärmen, väljer jag separata skrivbord så får jag ju min arbetsyta på datorskärmen och på tv:n får jag en till arbetsyta som är tom, inga menyer eller ikoner eller bakgrundsbild eller nåt.. men dock i rätt upplösning.

nu kan jag däremot ändra till separata skrivbord och rätt upplösning i Ubuntus egna skärminställningar. skumt..

hm.. det blev långt det här men NÅN måste väl sitta i samma sits?
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"