Har två st unbutu hurtar jag bort en av de?
Har två st unbutu hurtar jag bort en av de?
Hej!
jag har lyckats installera unbutu nu men nu har jag två st istället för en plus den vanliga xp versionen hur tar jag bort en av de?
jag har lyckats installera unbutu nu men nu har jag två st istället för en plus den vanliga xp versionen hur tar jag bort en av de?
HJÄLP! hur tar jag bort en av de?
hej!"
har installerat ubuntu men nu har jag två st som operator system hur tar jag boprt en av de?
har installerat ubuntu men nu har jag två st som operator system hur tar jag boprt en av de?
SV: HJÄLP! hur tar jag bort en av de?
Hej Hazhar,
Vi får förtydliga detta lite.
Vad menar du med två och vilka är de två?
är det Ubuntu och windows?
Vi får förtydliga detta lite.
Vad menar du med två och vilka är de två?
är det Ubuntu och windows?
Kan det jävlas, så jävlas det.
ja de är två st ubuntu på en av de står det 10 på den andra 11
- ninetwozero
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
han har råkat installera 2st ubuntus.
fd. Shadow här på forumet
aa precis hur tar jag bort det nu?
- Sprak
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Står det "recovery mode" på efter en av dem?
I sådana fall är allt som det ska vara - det är en textbaserad variant som du alltid kan komma in i.
En annan variant är att det står tex:
Om det står så så är allt normalt - det innebär bara att kärnan har uppdateras. Du kan se den äldre versionen i listan som motsvarigheten till en systemåterställningspunkt i Windows.
Om det ändå är så att du är säker på att du har installerat två upplagor av Ubuntu gör du följande för att ta bort en av dem:
1) Öppna System -> Administration -> Paktehanteraren Synaptic
2) Sök efter 'gparted', klicka på den vita rutan brevid gparted och välj installera, tryck på verkställ
3) Öppna Program -> Tillbehör -> Terminal
4) Skriv sudo gparted
Väl inne i det programmet markerar du de partitioner som den felaktiga Ubuntu ligger på och tar helt enkelt bort dem (OBS! gör du fel kommer din dator oundvikligen att krascha
)
Om du vill veta vilken partition du ska ha kvar skriver du 'mount' i en terminal och letar efter en linje som liknar denna:
Det viktiga är att det bara står / mellan on och type. Den ska du alltså ha kvar.
Men det här med att ta bort partitioner kan vara luriga grejer och är inget jag rekommenderar - om du är det minsta osäker låt det hellre vara som det är. Det finns ingen ångerknapp!
Lycka till!
I sådana fall är allt som det ska vara - det är en textbaserad variant som du alltid kan komma in i.
En annan variant är att det står tex:
Kod: Markera allt
Ubuntu kernel 2.7.17
Ubuntu kernel 2.7.17 (recovery mode)
Ubuntu kernel 2.7.15
Ubuntu kernel 2.7.15 (recovery mode)
Om det ändå är så att du är säker på att du har installerat två upplagor av Ubuntu gör du följande för att ta bort en av dem:
1) Öppna System -> Administration -> Paktehanteraren Synaptic
2) Sök efter 'gparted', klicka på den vita rutan brevid gparted och välj installera, tryck på verkställ
3) Öppna Program -> Tillbehör -> Terminal
4) Skriv sudo gparted
Väl inne i det programmet markerar du de partitioner som den felaktiga Ubuntu ligger på och tar helt enkelt bort dem (OBS! gör du fel kommer din dator oundvikligen att krascha

Om du vill veta vilken partition du ska ha kvar skriver du 'mount' i en terminal och letar efter en linje som liknar denna:
Kod: Markera allt
/dev/sda1 on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)
Men det här med att ta bort partitioner kan vara luriga grejer och är inget jag rekommenderar - om du är det minsta osäker låt det hellre vara som det är. Det finns ingen ångerknapp!
Lycka till!
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SV: Har två st unbutu hurtar jag bort en av de?
Oj, det har jag aldrig råkat ut för.
Det finns emellertid ett program som heter gparted, som borde kunna fixa det där åt dig, men backa upp allt viktigt innan, för det är kraftfullt och lätt att man "skjuter sig i foten" om man inte fattar vad man håller på med.
Det finns emellertid ett program som heter gparted, som borde kunna fixa det där åt dig, men backa upp allt viktigt innan, för det är kraftfullt och lätt att man "skjuter sig i foten" om man inte fattar vad man håller på med.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Gparted är bra.
Orsaken till att du har två stycken kernel liggande där, är att den uppdaterades.
Jag skulle inte ta bort den. Då har du en som säkerhet...

Orsaken till att du har två stycken kernel liggande där, är att den uppdaterades.
Jag skulle inte ta bort den. Då har du en som säkerhet...

- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Hmm, så går det när man svarar först och tänker sedan. Jag tolkade det som att det var två helt separata installationer, men du har säkert rätt Little John, det kom en kärnuppdatering häromda'n och det är oftast bra, men skulle det vara så att den nya kärnain inte funkar med ens konfiguration i övrigt, kan man välja att starta på den gamla. Därför sparar man normalt på de gamla och behåller dem som bootalternativ.Little John skrev: Gparted är bra.
Jag skulle inte ta bort den. Då har du en som säkerhet...![]()
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Jag klistrar ihop denna med din andra tråd hazar... var snäll och korsposta INTE. Det ger mer jobb för oss, och i slutändan blir det förvirrande för alla andra.
// gholen
// gholen