Problem att Installera hämtat paket.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Problem att Installera hämtat paket.

Inlägg av Tjadden »

Hej, en sak jag inte klarar utav är när jag laddar ner ett program ifrån någon Webbplats och får det nedladdat i en mapp och därifrån att installera så är det stopp?
Hur gör man, när man inte hittar varken icon med install och inte någon setup?
Min väderindikator fungerar inte som jag hämtade i programcentralen och gick istället ut på webbplatsen och hämtade hem paketet, men som sagt var, hur installerar man Väderindekatorn? Någon som kan förklara hur man går till väga?
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Problem att Installera hämtat paket.

Inlägg av HakanS »

Det finns olika sätt att installera program.
Om någon ska kunna tala om hur du ska göra, så måste du tala om vilket program det rör sig om, samt vad du laddat hem varifrån.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Hej,

Jag försöker installera programmet Väderindikator i från programmets Webbsida, istället för programcentralen, där programmet är fel på, men vad det är som gör felet framgår inte.

Så jag har laddat ner programmet ifrån webben och extraherat det och får en massa mappar när man klickar för att öppna paketet som saknar config , install och setup.

Generellt sett, så har jag inte via mapparnas innehåll lyckas installera något program, bortsett när det går att installera genom Terminalen som kommer upp automatiskt när man klickar på någon ikon där det står install.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Är det härifrån du hämtat programmet? https://launchpad.net/weather-indicator
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Hej

Det är ifrån den sidan du hänvisade till jag hämtat Väderindikatorn, men jag försökte med programcentralen och den Väderindikatorn fungerar inte.
Jag skulle bra gärna vilja lära mig hur man installerar ett nedladdat program som finns i en mapp efter att man extraherat programmet, men som sagt var, hur installerar man det och får ett brukbart program?
Antec

Inlägg av Antec »

Hej, du ska vara lite försiktig att hämta program från webben här och där och gällande Linux/Ubuntu så finns väder indekator i förrådet, om det inte duger och är som du vill ha så finns det säkert andra att välja på. Men ett tips är att använda sånt som redan finns i förrådet. jag använder det och det är sällan att vädret är fel här i norrland efter den skalan..
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"