USB-minne som mellanlagring?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
clavdius

Inlägg av clavdius »

I Vista sägs det att man kommer att kunna utnyttja ett USB-minne för att snabba upp systemet, typ mellanlagring. Finns det nån liknande funktion/nytta för ett USB-minne i Ubuntu?
Okänd

Inlägg av Okänd »

USB-minne som en pinne man pluggar in? Mellanlagring av vad?
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

clavdius: menar du om man kan använda ett usbminne som swap?
Användarvisningsbild
abc123
Kontakt:

Inlägg av abc123 »

borde det verkligen vara bra för flashminnen?
clavdius

Inlägg av clavdius »

Ja. som swap tex, eller för att ha snabb åtkomst till systemfiler?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Men USB (om det är 2.0 vi pratar om) är ju inte särskilt snabbt i jämförelse med en hårddisk. Så jag förstår inte poängen?
clavdius

Inlägg av clavdius »

Tydligen finns det någon poäng att använda USB-minne i Vista, men detta gäller ju förstås en Microsoft funktion. Det är inte alltid lätt att bedöma om de håller vad de lovar. Det vore dock intressant att veta om man kan använda detta i Linux, och om det ger någon fördel.
Användarvisningsbild
abc123
Kontakt:

Inlägg av abc123 »

men jag har hört att flashminnen bara håller för ett antal läsning/skrivningar, har man de som swap borde den väl skriva/läsa massa och då går väl flashminnet sönder för eller senare? eller har jag hört fel?
Okänd

Inlägg av Okänd »

http://www.idg.se/ArticlePages/200604/2 ... MD.dbp.asp

Poängen är att det visst går (ska gå) snabbare att läsa från ett usb-minne än från hårdisken.

Men det går att läsa det här om SATA:

Serial ATA (SATA) transfers data in a half-duplex channel at 1.5 Gbps in one direction. With SATA II, introduced in 2003, speed was increased to 3 Gbps.

http://www.answers.com/main/ntquery?met ... rial%20ATA

Och USB 2.0 är på 480 Mbps

Och prestandaökningen är väl ändå beroende av att USB-minnen ska vara snabbare än hårddisken. Så jag behöver nog bli upplyst när det gäller hur prestandaökningen ska gå till :/

Söktid vet jag inte hur man kan jämföra mellan flashminnen och hd dock.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Like all flash memory devices, flash drives can sustain only a limited number of write/erase cycles before failure.

http://www.answers.com/main/ntquery?met ... SB%20drive
clavdius

Inlägg av clavdius »

"Like all flash memory devices, flash drives can sustain only a limited number of write/erase cycles before failure."
http://www.answers.com/main/ntquery?met … SB%20drive

"Like all flash memory devices, flash drives can sustain only a limited number of write/erase cycles before failure. In normal use, mid-range flash drives currently on the market will support several million cycles, although write operations will gradually slow as the device ages"

Om "several million cycles" är två miljoner så kan man göra lite drygt tusen cykler varje dag i fem år.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Vad är en cykler?
clavdius

Inlägg av clavdius »

Dålig översättning av "write/erase cycles"?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Översättningen tycker jag inte det är nåt fel på. Men vad är "write/erase cycles".
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Att använda ett usb-minne som swap verkar mest onödigt. Dock hittade jag ett möjligt användningsområde för usb-swap:

Om du har en windows-dator med lite minne och vill köra en livecd på denna, så skulle du kunna plugga in ditt usb-minne och använda detta som swap för att få det körbart. Det skulle dock vara ganska krångligt och jag kan inte se varför man skulle hamna i en sådan situation speciellt många gånger. En livecd testar man oftast bara innan man installerar till hårddisken. Tror inte att det kan finnas speciellt många som kör livecd-versionen dagligen. Själv kör jag livecd'n i snitt en gång i veckan, på en dator som har fullt tillräckligt med minne, så jag har absolut ingen nytta av usb-swap.

Men flash-minnen är i allmänhet snabbare än hårddiskar vad jag förstår, men som sebastean sa så är usb-minnen inte ens i närheten av lika snabba som en SATA-disk.

Om ni trots detta vill testa att använda ert usb-minne som swap så tror jag att ni får köra:

Kod: Markera allt

mkswap /dev/xxx
swapon /dev/xxx
där xxx är enhetsbetäckningen på ert usbminne.

Jag har aldrig testat att köra ett usb-minne som swap och jag har inte ens tänkt tanken tills nu, så skyll inte på mig om det inte fungerar. Om det är någon som lyckas kan ni ju berätta lite mer exakt hur ni gjorde.

Kanske testar att göra det själv, bara för att jag kan (eller det vet jag ju inte än). :P
clavdius

Inlägg av clavdius »

Som jag förstått flashminnen så används en relativt hög spänning för att radera ett block av data, typ 512 byte. man raderar alltså inte en bit eller ett ord i taget. Det är den relativt höga spänningen som sätter gränser för livslängden. När styrprogrammet skriver i ny data görs detta till ett nytt block och sedan ändras pekare till det nya blocket. Det övergivna blocket kan senare raderas " i lugn och ro". Tisdåtgången för att läsa relativt kort, medan radering tar betydligt längre tid.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Men verkar ändå som (om man också läser meningen efter den clavdius citerade från answers.com) att använda dagens usbminnen som swap inte är nån höjdare med tanke på livslängden. Med eftersom livslängden skiljer mellan vissa usbminnen så tänker jag mej att de som kommer ut längre fram kommer att ha betydligt högre livslängd om det inte är någon maxgräns som redan uppnåtts då.

Men om också hastigheten för usb utvecklas så gör ju även hårddiskhastigheten det och har svårt att se att usb skulle komma ikapp.

Men en hårddiskar har ju söktid som jag skrev tidigare och vet ej hur den är i jämförelse med usbminnen...
clavdius

Inlägg av clavdius »

Jag har sett uppgifter om att tiden för att läsa från "moderna" flashminnen klår en vanlig hårddisk, men att skrivning och radering tar längre tid. Gränssnittet sätter dock stopp nånstans.
Det har varit relativt kort livslängd på minnena "från början", men de typer som finns nu har betydligt längre. (flera miljoner cykler, se länkar tidigare i tråden)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="www.answers.com"]Like all flash memory devices, flash drives can sustain only a limited number of write/erase cycles before failure. In normal use, mid-range flash drives currently on the market will support several million cycles, although write operations will gradually slow as the device ages. This should be a consideration when using a flash drive as a hard drive to run application software or an operating system. To address this (and the space limitations common on flash drives), some developers have produced versions of operating systems (such as Linux) or commonplace applications (such as Mozilla Firefox) designed to run from flash drives. These are typically optimized for size and set up so as to place temporary or intermediate files in memory rather than nonvolatile storage (to avoid excessive writing to the flash memory in the flash drive).[/quote]
"flera miljoner cykler". Men precis vad är en cykler?

"se länkar tidigare i tråden". Du menar nog din hänvisning till detta:

[quote="www.answers.com"]In normal use, mid-range flash drives currently on the market will support several million cycles,[/quote]
Men meningen direkt efter säger så här:

[quote="www.answers.com"]This should be a consideration when using a flash drive as a hard drive to run application software or an operating system.[/quote]
"Gränssnittet sätter dock stopp nånstans." Menar du för hastigheten eller livstid?

"Lexar JumpDrive Lightning 1 GB 100x USB 2.0 Flash Drive" som visas överst på answers.com-sidan har specifikationen:
"Write Speed 15 MB/s
Read Speed 22 MB/s"

Jag kikar på andra minnen också och de snabbaste jag hittar ligger däromkring.

[quote="www.answers.com"]2004 saw the release of newer flash drives featuring USB 2.0 interfaces. Although USB 2.0 can deliver 480 Mbit/s, these flash drives are limited by the bandwidth of the underlying flash memory device, with maximum read speeds of around 100 Mbit/s and write speeds a little slower.[/quote]
100Mbit/s = 12.5 MB/s

Här är siffror på hårddiskars hastigheter:
[quote="http://www.tomshardware.com/2005/12/21/ ... page9.html"]ca 60 mb/s för både läsa & skriva[/quote]
[quote="www.answers.com"]* Inner Zone: from 44.2 MB/sec to 74.5 MB/sec
* Outer Zone: from 74.0 MB/sec to 111.4 MB/sec[/quote]
Så varför använda USB-minnen som swap? Kanske det finns någon mening. Men jag ser inte den.
clavdius

Inlägg av clavdius »

Min ursprungliga fråga baserades på information om att Vista kommer att stödja användning av USB-minne som ett sätt att snabba upp systemet. (Vi ser väl snart om de håller vad de lovar, kanske redan den 22/5?)

Frågan om Write/Erase cycles besvaras kanske bäst av:
http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory

Som jag fattar detta kan man antingen läsa en cell eller ändra dess värde till noll. Det går fortare att läsa än att skriva. När en cell väl är satt till noll kan den inte ettställas utan att ett helt block (säg 512 bitar) raderas, vilket tar ytterligare lite längre tid än att skriva. Det är denna operation som avgör livslängden på ett givet flashminne.
Här beskrivs lite metoder för att förlänga livslängden på flash-minnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wear_levelling

Gränssnittet som flashminnet jobbar under begränsar hastigheten. Det jag menade (men inte skrev) var att ett USB-minne förståss inte blir snabbare än 480 Mbit/s. Om man sätter ihop en "hårddisk" av flash-minnen, eller kombinerar flash-minne med en hårddisk så gäller andra begränsningar.
När det gäller jämförelse mot en hårddisk så är det fler faktorer än överföringshastigheten som styr prestanda.
Här är en intressant länk, det verkar dock inte vara komponenter som man hittar på ClasOhlson?
http://www.cotsjournalonline.com/home/a ... 00425&pg=2
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"