inga svenska tangenter

hempa

inga svenska tangenter

Inlägg av hempa »

hej har en ubuntu live cd med engelsk tangent bord hur kan jag fa den att skriva svenska bokstaver
Okänd

SV: inga svenska tangenter

Inlägg av Okänd »

Gå in system / Inställningar / Tangentbord och välj där i layouts.

Eda
Okänd

SV: inga svenska tangenter

Inlägg av Okänd »

Hej och välkommen hempa !! :)
Tangetbordet kan du ändra i menyn under System/Inställningar/Tangentbord
men du måste väl kolla under vilken tangent dom hamnar.
Det blir inte lätt........... :-[

EDIT: Tack eda ! ;)
hempa

små problemen borta nu e det dom stora kvar

Inlägg av hempa »

JAAAA! jag har hittat dom prisa gudarna. men det var faktiskt det minsta av mina problem. så här ser det ut.
jag har en dell dimension 8400 med två hårddiskar båda på  160gig. jag hade windows xp och tänkte frigöra lite utrymme med partition magic men fick ett felmeddelande där det stod att some partitions can not be moved or deleted eller nåt sånt så jag satte in ubuntu live cdn istället och valde att installera ubuntu. när jag kom till partition options så valde jag att radera en av hårddiskarna för att ha mycket utrymme till ubuntu.installationen verkade gå bra så jag startade om datorn utan live cdn. när bios startade så stod det bara loading grub sen så gick det inte att gå vidare. så jag satte in live cdn igen och installerade ubuntu igen fast på den andra hårddisken, anledningen till det var att jag med partition magick inte kunde få bort viss dell skit som kom med när jag käpte datorn så jag hoppades att ubuntu skulle radera allt så att jag blev av med det. så nu har jag alltså ubuntu på båda hårddiskarna men jag kan inte komma åt nån av dom för grub vägrar att starta.
en annan sak som jag undrar över är att jag har två hårddiskar på 160 gig men när bios startar så står det intel array 298 gig som om det vore en hårddisk istället för två. och inne på boot menu så står det oxå intell array och boot from cd-rom och boot from partition.
jag vet inte hur jag ska lösa det här. just nu så kör jag ubuntu ifrån live cdn och kan plocka fram lite info ifrån terminalen om ni skulle vilja titta på det. hjälp mig gärna oxå med inställningar i bios om det är nåt där som jag måste ändra på.

en sista sak jag tror inte att allt med dell försvan för när jag går in i exempel mappen på skrivbordet och sen klickar på datorn ikonen så visas cd-rom drive och hårddisken men oxå dell utility hur kom den dit?
all hjälp och alla tips upskattas
med vänliga hälsningar trasselnisse :-\
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"