Windows 8 vill inte låta mig ominstallera datorn med nytt os

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Erikhallq

Windows 8 vill inte låta mig ominstallera datorn med nytt os

Inlägg av Erikhallq »

Hej
Jag har en asus u31jg, den levererades med en 500gb hdd, så jag köpte en ssd och installerade windows 8 på den.

Här om dagen testade jag ubuntu via wubi, men nu vill jag ersätta windows med ubuntu istället. Så jag gjorde en bootable usb med ubuntu, startar om datorn och trycker f8 och alla de knappar man använder. Det fungerar såklart inte eftersom windows 8 har en ny "smart" meny eftersom windows 8 bootar för snabbt för att trycka på någon knapp(påstår dom). När jag väl är i den smarta menyn så ska det finnas en knapp "use a device to boot" eller liknande. Men den finns inte på min dator eftersom jag inte har stöd för uefi, detta läste jag mig till på Google.( vet inte vad det betyder riktigt men jag antar att det har med att göra att jag bytte till en tom hårddisk.). Härifrån vet jag inte hur jag ska göra, jag installerade ju windows 8 på hårddisken med usb så det borde ju fungera på något sätt.

Hur gör jag för att installera ubuntu på min windows 8 dator när jag inte kommer åt "use a device to boot"?

Jagvill ta bort windows 8 helt från datorn och endast ha ubuntu
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Windows 8 vill inte låta mig ominstallera datorn med nyt

Inlägg av ubot »

Är du säker på att det inte går att komma in i BIOS trots att du har Windows 8 på datorn? Det låter lite konstigt att Windows 8 skulle starta så snabbt att du inte hinner komma in i BIOS. Kontrollera med din dators manual vilken tangent du ska trycka på för att komma in i BIOS. Så här står det i manualen till din dator:
If you need to run the BIOS Setup to set or modify the
system configuration, press [F2] upon bootup to enter the BIOS
Setup. Press [ESC] and you will be presented with a boot menu with
selections to boot from your available drives.
Ett annat (men mycket mer omständligt) alt. är ju att plugga in ssd-disken i en annan dator och formatera disken där. När det är gjorde så börjar du med att installera Ubuntu och sedan Windows 8. Därefter får du ominstallera Grub för att få upp Windows och Ubuntu som valalternativ när du startar datorn.
Eftersom UEFI inte används så ska det ju inte vara några problem att installera Ubuntu på datorn.
Erikhallq

Re: Windows 8 vill inte låta mig ominstallera datorn med nyt

Inlägg av Erikhallq »

ubot skrev:Är du säker på att det inte går att komma in i BIOS trots att du har Windows 8 på datorn? Det låter lite konstigt att Windows 8 skulle starta så snabbt att du inte hinner komma in i BIOS. Kontrollera med din dators manual vilken tangent du ska trycka på för att komma in i BIOS. Så här står det i manualen till din dator:
If you need to run the BIOS Setup to set or modify the
system configuration, press [F2] upon bootup to enter the BIOS
Setup. Press [ESC] and you will be presented with a boot menu with
selections to boot from your available drives.
Ett annat (men mycket mer omständligt) alt. är ju att plugga in ssd-disken i en annan dator och formatera disken där. När det är gjorde så börjar du med att installera Ubuntu och sedan Windows 8. Därefter får du ominstallera Grub för att få upp Windows och Ubuntu som valalternativ när du startar datorn.
Eftersom UEFI inte används så ska det ju inte vara några problem att installera Ubuntu på datorn.
Såklart hade jag testat allt utom f2. Satt med detta ett antal timmar igår. Kunde aktivera uefi i bios och därigenom får jag fram den där knappen jag sakna(hoppas jag ska testa strax)

Det är förresten windows påhitt att det går för snabbt för att trycka på någon knapp, så de har gjort den där menyn. Jag tycker jsälv att den "smarta" menyn är helt kass...

tack för hjälpen!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"