Canonprinter Pixma MP280
Canonprinter Pixma MP280
Skrivaren hittas men det blir bara en basic-installation så att det går att skriva ut. Skrivaren innehåller även scanner. Finns det något sätt att installera från installationsskivan? Där finns många andra funktioner som jag vill komma åt.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Canonprinter Pixma MP280
http://software.canon-europe.com/products/0010883.asp : där finns drivrutiner för både scanning och utskrit.
Tackör detta. Jag har kommit så här långt, vad gör jag sedan.
f/home/alf/Bilder/Skärmbild från 2012-12-02 10:28:28.pngUtanför ämnet:
f/home/alf/Bilder/Skärmbild från 2012-12-02 10:28:28.pngUtanför ämnet:
Jag behärskar inte att skicka med en skärmbild, tydligen.
Det finns en tidigare tråd rörande detta ämne och scanner med MP280 kör du med GIMP ...
Läs slutet på denna tråd och du kommer fixa MP280 som skrivare och scanner för att sedan markera denna tråd löst
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1582497

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1582497
Om det vore så väl ändå. Dessa filer har jag redan hämtat hem, det är sedan det blir fel. Om jag dubbelklickar på den hämtade filen får jag upp en sida där filens namn står längst upp i listen och under står det: Öppna, Lägg till filer, Extrahera. (Arkivhanteraren?)
Kan Du skriva steg för steg hur jag går vidare?? Jag skulle vara Dig för evigt tacksam!
Jag har använt tidigare versioner och där vet jag att jag kunde detta men efter ett uppehåll och denna nya version är jag lite vilsen.
Kan Du skriva steg för steg hur jag går vidare?? Jag skulle vara Dig för evigt tacksam!
Jag har använt tidigare versioner och där vet jag att jag kunde detta men efter ett uppehåll och denna nya version är jag lite vilsen.
Nu är filerna installerade i programcentralen och där står det "Detta program körs från en terminal." Vad betyder det och hur kopplar jag upp mig till min printer/scanner.
Har inte fått några svar här. Jag kanske inte kan uttrycka vad det är jag inte kan göra? Jag kan alltså hämta hem program men vet inte sedan hur jag ska gå vidare.
I Win. är det ju så att man hämtar hem, dubbelklickar på den hämtade filen, får en förfrågan om man vill Öppna eller Spara, klickar på Kör, och progammet installeras. Undrar hur motsvarande arbetsgång ser ut i Ubuntu? Kanske är det något fel i min 12.10-installation så att jag måste installera om?
Alf
I Win. är det ju så att man hämtar hem, dubbelklickar på den hämtade filen, får en förfrågan om man vill Öppna eller Spara, klickar på Kör, och progammet installeras. Undrar hur motsvarande arbetsgång ser ut i Ubuntu? Kanske är det något fel i min 12.10-installation så att jag måste installera om?
Alf
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Vad är det för filer du installerat i programcentralen?
I de uppackade filerna finns en guide om hur du installerar drivrutinerna.
I de uppackade filerna finns en guide om hur du installerar drivrutinerna.
Dem Du ser på bifogade filer. Men när jag försöker öppna guiden är den på Kinesiska. (Fick tips här i tråden.) Men jag undrar om jag har något fel i min installation därför att från början fick jag upp rutan med "öppna eller spara" och i alternativrutan stod det "bash" eller något sådant. Jag har hämtat hem en ny isofil Ubuntu 12.10 som jag brännt en ny DVD av. Och den har jag brännt mycket långsamt. Kanske det bästa ändå är att installera om och börja från början. Finns det något kommando i terminalen man kan använda för att kolla om installationen har något fel??
-
- Global Moderator
Hittar inga bifogade bilder i denna tråd.alfeva skrev:Dem Du ser på bifogade filer.
Hos mig är den på engelska. Du måste ha hämtat den på något annat ställe än det som johanre tipsat dig om.alfeva skrev:Men när jag försöker öppna guiden är den på Kinesiska.
det är tydligen så att jag inte kan skicka filer. Jag har valt filerna och sedan klickat på bifoga filen var gör jag fel?
Jag har installerat om min dotters dator och installera drivrutinerna för MP280.
Först ladda jag ned drivrutinen till skrivaren och la den filen i hemma foldern.
Sedan extrahera jag filen i hemma mappen och öppna den, där finner du en install.sh fil som du kan dubbel klicka på och sedan välja kör i terminal.
Sätt på skrivaren och tryck enter och svara på alla frågorna.
Nu är det klart och du kan använda skrivaren.
Sedan gör du likadant med scangear filen för scannern.
Men först måste du installera GIMP vilken du använder för att scanna med MP280 ...
Det gick oxå bra, du öppnar GIMP och höger-klickar för att få upp en meny, välj arkiv, sedan skapa och där hittar du scangear ...
Men den lyckades inte hitta min scanner, måste kolla vad det beror på ...
Kan vara att vi tappat skrivaren i golvet en gång - vet ej - men testa scan knappen på skrivaren för att aktivera, kanske det går bättre för dig ...
Lycka till ...
Först ladda jag ned drivrutinen till skrivaren och la den filen i hemma foldern.
Sedan extrahera jag filen i hemma mappen och öppna den, där finner du en install.sh fil som du kan dubbel klicka på och sedan välja kör i terminal.
Sätt på skrivaren och tryck enter och svara på alla frågorna.
Nu är det klart och du kan använda skrivaren.
Sedan gör du likadant med scangear filen för scannern.
Men först måste du installera GIMP vilken du använder för att scanna med MP280 ...
Det gick oxå bra, du öppnar GIMP och höger-klickar för att få upp en meny, välj arkiv, sedan skapa och där hittar du scangear ...
Men den lyckades inte hitta min scanner, måste kolla vad det beror på ...
Kan vara att vi tappat skrivaren i golvet en gång - vet ej - men testa scan knappen på skrivaren för att aktivera, kanske det går bättre för dig ...
Lycka till ...
Tack för hjälpen, men detta är bara standardinställningarna. Man har inte tillgång till bläcknivåer och hela verktygslådan för skrivarna. Jag har t.ex. en Hpskrivare som även skriver ut CD-skivor men den kan jag bara skriva ut text och bilder med. Text och bilder har jag kunnat skriva ut hela tiden men alla andra funktioner och program som finns i skrivarna kommer jag inte åt. Jag kanske har uttryckt mig luddigt men de här funktionerna har jag haft hela tiden. Är lösningen att köpa ny skrivare som har installationsskiva där man kan välja rätt op.system?
Och finns det sådana skrivare.?? Just med detta kommer jag inte längre, känns det som. Men tack i alla fal till alla som engagerat sig i frågan
Och finns det sådana skrivare.?? Just med detta kommer jag inte längre, känns det som. Men tack i alla fal till alla som engagerat sig i frågan
-
Klart kan det bli så att man väljer bort Ubuntu eller Linux, eftersom den inte har eller kan erbjuda vad man vill ha.
Det är synd tycker jag, för ser man till det stora hela, så är Ubuntu/Linux överlägset bättre inom många områden.
Men kanske du kan google på heletslösningar först och se vad det finns för programvara tillgänglig och sedan anpassa dig till vilken ny skrivare du ska köpa, lite bakvänt från andra hållet eller så hittar du sofware som fungerar med dom flesta olika existerande skrivare ...
Testa att söka på "print cd cover linux" och hitta programvara direkt.
Brukar själv experimentera med olika ord och fraser på svenska och engelska med google ...
Man brukar hitta det mesta ...
http://archive09.linux.com/feature/153788
Lycka till ...
Klart kan det bli så att man väljer bort Ubuntu eller Linux, eftersom den inte har eller kan erbjuda vad man vill ha.
Det är synd tycker jag, för ser man till det stora hela, så är Ubuntu/Linux överlägset bättre inom många områden.
Men kanske du kan google på heletslösningar först och se vad det finns för programvara tillgänglig och sedan anpassa dig till vilken ny skrivare du ska köpa, lite bakvänt från andra hållet eller så hittar du sofware som fungerar med dom flesta olika existerande skrivare ...
Testa att söka på "print cd cover linux" och hitta programvara direkt.
Brukar själv experimentera med olika ord och fraser på svenska och engelska med google ...
Man brukar hitta det mesta ...
http://archive09.linux.com/feature/153788
Lycka till ...
-
- Global Moderator
Ett alternativ är att installera Turboprint http://www.zedonet.com/en_p_turboprint_ ... IXMA_MP280
om du tycker att det är värt 29,95 EUR.
om du tycker att det är värt 29,95 EUR.
Kommer nog inte längre här. Försöker att installera Bankid men det går inget vidare. Nu börjar det bli jobbigt, blir nog tvungen att gå tillbaka, Tyvärr, för jag hade så gärna velat lyckats i Ubuntu men jag kan troligen för lite.
Hälsningar till Er alla. Och tack för hjälp.
Hälsningar till Er alla. Och tack för hjälp.
-
- Global Moderator
Det man måste veta är: Linux är inte Windows.alfeva skrev:... jag hade så gärna velat lyckats i Ubuntu men jag kan troligen för lite.
Man gör inte på samma sätt i Ubuntu som i Windows för att installera program.
Både när det gäller drivrutinerna till din Canon-skrivare och BankID, som du nämner här, så måste du läsa i den medföljande installations-hjälpen hur du ska göra för att installera.
-
Jag förstår dig, har varit i samma situation.
Men efter att kört Windows och Linux, lite blandat, så har man lärt sig lite då och då ...
Nu så har Linux tagit övertaget.
Hoppas du kommer tillbaks till Linux och upptäcker alla underbara sidor med Ubuntu.
Det är billigare, säkrare och snabbare :-) samt snyggare :-)
Men visst kommer det alltid vara lite att fixa och trixa med sitt Ubuntu.
Jag förstår dig, har varit i samma situation.
Men efter att kört Windows och Linux, lite blandat, så har man lärt sig lite då och då ...
Nu så har Linux tagit övertaget.
Hoppas du kommer tillbaks till Linux och upptäcker alla underbara sidor med Ubuntu.
Det är billigare, säkrare och snabbare :-) samt snyggare :-)
Men visst kommer det alltid vara lite att fixa och trixa med sitt Ubuntu.