Hej
Jag har en äldre compaq som jag kör som "serverdator" sedan några år tillbaka med några mindre spelservrar, ventrilo, mumble och teamspeak servrar.
Ubuntu desktop.
För tre dagar sedan fick jag för mig att ordna så att servern ska agerar router istället för den vanliga router jag tidigare kört med.
Jag började med att köra i en ny (gammal) hårddisk,
formaterade och installerade ubuntu 7.04 (hade detta på skiva) och endast tomma dvdskivor som compaqen inte kan läsa.
Fick efter mycket om och men den att uppgradera till 8.något. vidare till 10.4 (tror jag) och slutligen till 12.04.
Ordnade så att jag kunde styra den från "vanliga datorn" med putty/vnc.
Installerade webmin och gjorde allt i denna guide: http://rbgeek.wordpress.com/2012/05/14/ ... ay-router/
Efter mycket provande så fungerade allting relativt smärtfritt, fiber in i första kortet och ut genom andra vidare till min "vanliga dator" (tanken är att det senare ska gå att köra den in i routern vid behov för att få internet till gästdatorn och mediadatorn och det wlan som finns i netgear routern.
Installerade en teamspeak3 server smärtfritt.
Här börjar problemet:
Flyttade datorn från skrivbordet närmare fiberanslutningen, kopplat på samma sätt bara det att servern stod närmare fiberanslutningen, startar upp serverdatorn och kommer inte åt den via vnc från denna dator, kopplar då i skärmen och ser då att det står att den loggar in utan fullt nätverk, och att den ger nätverket 60 sekunder att "fungera".
Kommer in i ubuntu och ingenting med internet fungerar nu.
Värt att nämna är att mitt batteri är slut i serverburken, så varje gång strömsladden dras ur måste jag ställa in datum/tid manuellt, sen fungerar allt som vanligt igen.
Vad gör jag nu? Nätverket/internet är helt dött på "servern" och jag kommer inte vidare. Går det att återställa hela serverdatorn (ubuntu desktop 12.4) precis som det var innan jag började med webmin och guiden? Hur gör jag då?
Jag har svårt att logga in i ubuntu för att posta saker här och tror att en återställning är bäst.
Återställa nätverk/internet snabb hjälp uppskattas enormt
Re: Återställa nätverk/internet snabb hjälp uppskattas enorm
...kopplade i skärmen och t-bordet i ubuntudatorn, under "nätverksinställningar" är det helt tomt på allt, och ingenting får att ändra eller lägga till.
Kan det vara så att allting gick åt skogen då jag gjorde följande:
http://rbgeek.wordpress.com/2012/05/14/ ... ay-router/
"Here is my dhcpd.conf file, you need to change it according to your needs:
ddns-update-style none;
default-lease-time 600;
max-lease-time 7200;
authoritative;
log-facility local7;
option subnet-mask 255.255.255.0;
option broadcast-address 10.10.10.255;
option routers 10.10.10.1;
option domain-name-servers 10.10.10.1;
option domain-name "ubuntu.firewall";
subnet 10.10.10.0 netmask 255.255.255.0 {
range 10.10.10.50 10.10.10.200;
}"
Ändrade till mina nummer, men har säkert gjort något fel..
Kan någon vara snäll och posta sin "sudo nano /etc/dhcp/dhcpd.conf" så kanske jag med lite tur kan få i gång nätet igen
Update:
Kopplade i routern och då hoppade internet igång igen...?
Ikonen jag har uppe i vänstra hörnet kom tillbaka och sen fungerade internet som det ska..
Har nu kopplat i och kör fiber in i ubuntuburken kort 1 och ut ur kort 2 till denna dator.
Kan det vara så att allting gick åt skogen då jag gjorde följande:
http://rbgeek.wordpress.com/2012/05/14/ ... ay-router/
"Here is my dhcpd.conf file, you need to change it according to your needs:
ddns-update-style none;
default-lease-time 600;
max-lease-time 7200;
authoritative;
log-facility local7;
option subnet-mask 255.255.255.0;
option broadcast-address 10.10.10.255;
option routers 10.10.10.1;
option domain-name-servers 10.10.10.1;
option domain-name "ubuntu.firewall";
subnet 10.10.10.0 netmask 255.255.255.0 {
range 10.10.10.50 10.10.10.200;
}"
Ändrade till mina nummer, men har säkert gjort något fel..
Kan någon vara snäll och posta sin "sudo nano /etc/dhcp/dhcpd.conf" så kanske jag med lite tur kan få i gång nätet igen

Update:
Kopplade i routern och då hoppade internet igång igen...?
Ikonen jag har uppe i vänstra hörnet kom tillbaka och sen fungerade internet som det ska..
Har nu kopplat i och kör fiber in i ubuntuburken kort 1 och ut ur kort 2 till denna dator.
Senast redigerad av 1 ubuntut, redigerad totalt 27 gånger.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det lär bli väldigt svårt att hjälpa dig utan att lägga rätt många frågor, svar och motfrågor... på den tiden det tar lär det vara lättare att installera på nytt från en Ubuntu 10.04 CD skiva. Givet att du inte har en massa du vill spara osv...
Hej
Tack för svar!
Jag förstår att det är svårt utifrån den informationen jag gav.
Vad som skulle hjälpa mig något enormt inför framtida problem hade varit något kommando eller liknande som gör att nätverket/internet återställer sig så som alla inställningar och allt var när man installerade ubuntu? Finns det? Då kan jag pilla vidare själv och förhoppningsvis lära mig något.
Tack för svar!
Jag förstår att det är svårt utifrån den informationen jag gav.
Vad som skulle hjälpa mig något enormt inför framtida problem hade varit något kommando eller liknande som gör att nätverket/internet återställer sig så som alla inställningar och allt var när man installerade ubuntu? Finns det? Då kan jag pilla vidare själv och förhoppningsvis lära mig något.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Nja, tyvärr inte. Efetersom du har varit inne på både nätverksinställningar och brandvägg kan det vara lite knepigt att få till. Dock kan du "blåsa" dina brandväggsregler tillfälligt genom kommandot :ubuntut skrev:Vad som skulle hjälpa mig något enormt inför framtida problem hade varit något kommando eller liknande som gör att nätverket/internet återställer sig så som alla inställningar och allt var när man installerade ubuntu? Finns det? Då kan jag pilla vidare själv och förhoppningsvis lära mig något.
Kod: Markera allt
sudo iptables -F