Har en äldre burk med ubuntu desktop installerat (nyaste versionen tror jag, uppdaterades nyligt) som jag kör 4 spelservrar, 1 teamspeak server och 1 mumble server på.
Styr den burken från min vanliga arbets/spel dator via nätverket med putty/vnc vilket fungerar ypperligt sedan 2 år tillbaka efter 3 dagars läsning och provande.
Nu behöver jag kunna göra så att en som inte är på detta nätverk ska kunna få full kontroll över ubuntuburken från sin windowsburk.
Hur gör jag? Går det att ändra några inställningar i t.ex. vnc så att han kan logga in precis som jag, fast han är utanför nätverket?
Han ska endast styra servern under drygt 20 minuter och uppdatera spelservrarna sen ska jag kunna få bort den möjligheten för honom relativt enkelt.
Jag kan koppla i en skärm och t-bord direkt i ubuntuburken om det hjälper när jag ska ordna så han kan "logga in" och få kontroll över den..
Har egentligen massor av andra funderingar så som brandvängg, agera router vidare till switch med hjälp av dubbla nätverkskort och autostart på lite saker men det smyger jag in längre fram..