Styra ubuntu från annan dator utanför nätverket, internet?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
ubuntut
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Styra ubuntu från annan dator utanför nätverket, internet?

Inlägg av ubuntut »

Hej

Har en äldre burk med ubuntu desktop installerat (nyaste versionen tror jag, uppdaterades nyligt) som jag kör 4 spelservrar, 1 teamspeak server och 1 mumble server på.

Styr den burken från min vanliga arbets/spel dator via nätverket med putty/vnc vilket fungerar ypperligt sedan 2 år tillbaka efter 3 dagars läsning och provande.

Nu behöver jag kunna göra så att en som inte är på detta nätverk ska kunna få full kontroll över ubuntuburken från sin windowsburk.
Hur gör jag? Går det att ändra några inställningar i t.ex. vnc så att han kan logga in precis som jag, fast han är utanför nätverket?

Han ska endast styra servern under drygt 20 minuter och uppdatera spelservrarna sen ska jag kunna få bort den möjligheten för honom relativt enkelt.

Jag kan koppla i en skärm och t-bord direkt i ubuntuburken om det hjälper när jag ska ordna så han kan "logga in" och få kontroll över den..

Har egentligen massor av andra funderingar så som brandvängg, agera router vidare till switch med hjälp av dubbla nätverkskort och autostart på lite saker men det smyger jag in längre fram.. :)
Antec

Re: Styra ubuntu från annan dator utanför nätverket, interne

Inlägg av Antec »

Jag brukar använda Teamviewer som finns både för Linux och Windows, det som är bra med teamviewer är att man sällan behöver in och rota i brandväggar och dyligt det brukar fungera direkt "out of the box".

Men nu kommer ett problem som jag tror kan bli för dig, för att du ska kunna släppa in användaren så måste han skriva in en nyckel som kommer upp i ditt Teamviewer och den nyckeln är olika varje gång, det betyder att du måste vara hemma och leverera nyckeln varje gång. Men jag har själv inte kontrollerat om det går att använda en låst nyckel eller att man kan komma runt problemet och kunna logga in utan att måsta få en aktuell nyckel varje gång manuellt från mål-datorn?
http://www.teamviewer.com/sv/

Edit: Läste just att han skulle bara in en gång för uppdatering, ja då tror jag att Teamviewer är perfekt att använda. Han kommer heller inte att ta sig in igen efter han loggat ut, han behöver en ny nyckel för det :)
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Styra ubuntu från annan dator utanför nätverket, interne

Inlägg av ThinLizzy »

Teamviewer ID't är det samma varje gång. det är endast lösenordet som ändras.
man kan också sätta ett permanent lösenord för t. ex. oövervakad åtkomst.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"