Intel Core2Duo fast på max fart

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
AyuCrazy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Intel Core2Duo fast på max fart

Inlägg av AyuCrazy »

Har en äldre desktop (Dell Precision 390) , med en C2D E6700 på , ska bytas ut till Q6600 (felet beror nog inte på cpu)
Jag kör W7-x64/12.10-x64 i dualboot, i bios är speedstep påslaget, i W7 funkar det utan problem, den idlar på 25C ungefär.
Men i Ubuntu så oavsett hur jag ställer in i cpufreqd så vägrar den byta frekvens, det är som att hårdvaran fastnar på max.
Kör jag cpufreq-info så visar den allt ok, som om det skulle fungera, att den är i ondemand (1.6Ghz - 2.66Ghz).
Den visar även % tid i varje läge, aktuell fart osv, men kollar jag med något realtime för cpuspeed, jag kör gkrellm (gammalt med guld), så är den 100% av tiden på 2.66Ghz.
Detta medför att den idlar i 40-45C, helt i onödan skapas mer värme och den drar mer ström (inte orolig för elräkning men iaf :P )

Så jag undrar om någon stött på liknande problem på en desktop.
Jag har försökt läsa guider hit och dit, brukar alltid lyckas lösa mina problem men här sitter jag fast.
Jag har inte testat äldre versioner för att se om problemet finns där också, hoppades slippa det.

:kram:
[ Desktop : Ubuntu 20.04 ]
[ Laptop : Win10 ]

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"