SV: Angående PM och hur dessa skall behandlas
Angående PM och hur dessa skall behandlas
Hej!
En användare har skickat in en report post (visste inte man kunde det på PM innan) på ett PM som till synes är provocerande och personangrepp.
Jag vill behandla dessa som vilket personligt meddelande som helst och som kan jämställas med ett e-postmeddelande, snabbmeddelande över t.ex. jabber, dcc-chat eller vad som helst som är just privat som inte är läsbart av andra medlemmar.
Anmälaren håller inte med och vill att detta genererar någon form av reprimand och jag kan inte hålla med eftersom jag anser att privata meddelanden inte har något med forumet att göra förutom att det är bärare av meddelandet och meddelandet är just privat.
Det går att "bevisa" vad som är skickat eftersom rapporten inte är ett citat utan en funktion i forumet som garanterar att meddelandet är autentiskt, därav är anmälaren betrodd gällande detta specifika PM, dock finns inte historien, vad som är sagt via andra media och det gör det VÄLDIGT svårt att göra en rättvis bild av hela kedjan av privata meddelanden. I ett forum är det mycket lättare då allt skett publikt.
Hur man väljer att agera mot otrevliga PM är upp en och var att avgöra. Olaga hot kan t.ex. polisanmälas och då kommer automatiskt rättvisa skapas men att agera mot enskilda PM ur forumadministrationens synsätt är helt otänkbart då all fakta inte är känd och det är inte upp till oss att agera på just privata meddelanden.
Jag vill dock gärna få er synpunkt om omröstningen kommer bli avgörande i beslutsförfattandet. Dock ber jag er att tänka till innan ni trycker på knappen då vi endast kan avgöra ett enda tillfälle i en för övrig privat konversation.
// rancor
En användare har skickat in en report post (visste inte man kunde det på PM innan) på ett PM som till synes är provocerande och personangrepp.
Jag vill behandla dessa som vilket personligt meddelande som helst och som kan jämställas med ett e-postmeddelande, snabbmeddelande över t.ex. jabber, dcc-chat eller vad som helst som är just privat som inte är läsbart av andra medlemmar.
Anmälaren håller inte med och vill att detta genererar någon form av reprimand och jag kan inte hålla med eftersom jag anser att privata meddelanden inte har något med forumet att göra förutom att det är bärare av meddelandet och meddelandet är just privat.
Det går att "bevisa" vad som är skickat eftersom rapporten inte är ett citat utan en funktion i forumet som garanterar att meddelandet är autentiskt, därav är anmälaren betrodd gällande detta specifika PM, dock finns inte historien, vad som är sagt via andra media och det gör det VÄLDIGT svårt att göra en rättvis bild av hela kedjan av privata meddelanden. I ett forum är det mycket lättare då allt skett publikt.
Hur man väljer att agera mot otrevliga PM är upp en och var att avgöra. Olaga hot kan t.ex. polisanmälas och då kommer automatiskt rättvisa skapas men att agera mot enskilda PM ur forumadministrationens synsätt är helt otänkbart då all fakta inte är känd och det är inte upp till oss att agera på just privata meddelanden.
Jag vill dock gärna få er synpunkt om omröstningen kommer bli avgörande i beslutsförfattandet. Dock ber jag er att tänka till innan ni trycker på knappen då vi endast kan avgöra ett enda tillfälle i en för övrig privat konversation.
// rancor
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag håller i stort sett med dej, rancor, tycker att det kan jämställas med ett e-postmeddelande. Fast ändå inte.
Om någon skickar flera provocerande PM till samma person så bör nog administrationen agera på något sätt, i första hand kanske via kontakt med båda parter för att reda ut vad det handlar om. Här spelar det ju också stor roll vad som sagts. Om någon skriver t ex "Du är en förbannad skithög med samma IQ som ett skosnöre och som borde avrättas" så är det ju givetvis personangrepp, men om någon skriver, "jag tycker dina åsikter stinker" så är det troligen mer fråga om att man ger uttryck för skilda åsikter med ganska kraftigt eftertryck.
Med tanke på närliggande historia så vet vi ju att en del anser att en avvikande åsikt är provocerande, medan andra tål en hel del utan att reagera.
Jag tror att detta är en fråga där det är svårt att agera fullständigt konsekvent, en viss fingertoppskänsla måste till. När sådant här dyker upp är det väl bra om ni diskuterar igenom det hela i moderatorsforumet och att någon av er tar kontakt om det rör sej om något annat än en enstaka händelse. Kanske dock att personen vars inlägg blivit "anmält" får info om detta och om hur PMet uppfattades. Då får ju personen ifråga en möjlighet att revidera sitt ordval i fortsättningen.
En svår fråga!

Om någon skickar flera provocerande PM till samma person så bör nog administrationen agera på något sätt, i första hand kanske via kontakt med båda parter för att reda ut vad det handlar om. Här spelar det ju också stor roll vad som sagts. Om någon skriver t ex "Du är en förbannad skithög med samma IQ som ett skosnöre och som borde avrättas" så är det ju givetvis personangrepp, men om någon skriver, "jag tycker dina åsikter stinker" så är det troligen mer fråga om att man ger uttryck för skilda åsikter med ganska kraftigt eftertryck.
Med tanke på närliggande historia så vet vi ju att en del anser att en avvikande åsikt är provocerande, medan andra tål en hel del utan att reagera.
Jag tror att detta är en fråga där det är svårt att agera fullständigt konsekvent, en viss fingertoppskänsla måste till. När sådant här dyker upp är det väl bra om ni diskuterar igenom det hela i moderatorsforumet och att någon av er tar kontakt om det rör sej om något annat än en enstaka händelse. Kanske dock att personen vars inlägg blivit "anmält" får info om detta och om hur PMet uppfattades. Då får ju personen ifråga en möjlighet att revidera sitt ordval i fortsättningen.
En svår fråga!
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag håller med vulfgar, ett visst ansvar måste nog forumadministrationen ta, men i normalfallet mer som medlare än som "polis".
Varje användning av banningar och varningar är ett misslyckande för hela Ubuntu Sverige, så den vägen är ett absolut sista alternativ. I dagens läge där många har nerverna utanpå skulle jag närmast vilja säga att den vägen är utesluten, eftersom det skulle göra folk hypermisstänksamma - i synnerhet som ni knappast skulle kunna förklara öppet vad ni gjort och i detalj varför.
Alternativet är att snacka med bägge parter och få dem att förklara sig och lugna ner sig, för deras egen skull och för Ubuntus skull.
Jag ska ta en promenad i solskenet och fundera lite till på det här. Kanske kommer jag på någon ny infallsvinkel?
Varje användning av banningar och varningar är ett misslyckande för hela Ubuntu Sverige, så den vägen är ett absolut sista alternativ. I dagens läge där många har nerverna utanpå skulle jag närmast vilja säga att den vägen är utesluten, eftersom det skulle göra folk hypermisstänksamma - i synnerhet som ni knappast skulle kunna förklara öppet vad ni gjort och i detalj varför.
Alternativet är att snacka med bägge parter och få dem att förklara sig och lugna ner sig, för deras egen skull och för Ubuntus skull.
Jag ska ta en promenad i solskenet och fundera lite till på det här. Kanske kommer jag på någon ny infallsvinkel?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Det är två olika saker att "kalla nån för nånting" i forumet eller i PM.
I forumet måste en moderator reagera. I PM:et är det mottagaren som måste reagera, tycker jag.
Att ta bort förolämpande inlägg och skriver en varning som PM är bra.
Om nån vill veta varför, så kan man skicka inläggen via epost till dom berörda.
I forumet måste en moderator reagera. I PM:et är det mottagaren som måste reagera, tycker jag.
Att ta bort förolämpande inlägg och skriver en varning som PM är bra.
Om nån vill veta varför, så kan man skicka inläggen via epost till dom berörda.
- CrashLord
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag tycker att ett pm är privat mellan sändaren och mottagaren och inte publikt alltså som ett e-mail.
Ja, eftersom det var jag som anmälde nedanstående PM
Min syn på saken är att PM är en tjänst som Ubuntu Sverige tillhandahåller. Det finns också en länk där man kan anmäla inlägg till moderator. Att påstå att detta internpostsystem är att jämföra med privata mail från okända håller jag inte med om.
Här
1) Tillhandahåller Ubuntu Sverige tjänsten
2) har full kontroll på vem som skickat och mottagit vad
3) har möjlighet att agera
Hur man agerar är naturligtvis en bedömningsfråga. Jag tycker att just detta enstaka mail (även om jag fick tre) inte är så mycket att orda om. Men OM det skulle bli ett problem att missnöjda gamla medlemmar registrerar nya nick och skickar hatpost till sina gamla "motståndare", vill jag att moderatorerna ska ha mer att komma med än "jag tänker inte agera eftersom jag anser att PM är din privata ensak".
...som kom från en för mig helt okänd medlem som gjort ett fåtal inlägg (som tydligen raderats av moderatorer) är det kanske bäst att jag upphäver en röst här också. Jag var emot detta offentliggörande av ärendet. Det sa jag också till rancor men han ville göra en POLL av det för att få riktlinjer i sitt arbete.Hej Idiot, kan det vara ditt fel att man avinstallerar Ubuntu,
Du är och förblir en idiot
Min syn på saken är att PM är en tjänst som Ubuntu Sverige tillhandahåller. Det finns också en länk där man kan anmäla inlägg till moderator. Att påstå att detta internpostsystem är att jämföra med privata mail från okända håller jag inte med om.
Här
1) Tillhandahåller Ubuntu Sverige tjänsten
2) har full kontroll på vem som skickat och mottagit vad
3) har möjlighet att agera
Hur man agerar är naturligtvis en bedömningsfråga. Jag tycker att just detta enstaka mail (även om jag fick tre) inte är så mycket att orda om. Men OM det skulle bli ett problem att missnöjda gamla medlemmar registrerar nya nick och skickar hatpost till sina gamla "motståndare", vill jag att moderatorerna ska ha mer att komma med än "jag tänker inte agera eftersom jag anser att PM är din privata ensak".
Om ett PM anmäls till moderatorn, så måste den ju veta hela händelseförloppet för att kunna ta ställning till det.OM det skulle bli ett problem att missnöjda gamla medlemmar registrerar nya nick och skickar hatpost till sina gamla "motståndare", vill jag att moderatorerna ska ha mer att komma med än "jag tänker inte agera eftersom jag anser att PM är din privata ensak"
Att misstänker, att det är t.ex en gammal meningsmotståndare, är ju svårt att bevisa.
Så måste man höra dom två personer också. Och det kommer att blir som en rättegång och så ska det inte vara, tycker jag.
Det är verkligen ett konstigt läge det här.
PM funktionen tillhör ju webplatsen.
Lite om detta från datainspektionen
http://www.datainspektionen.se/internet ... gora.shtml
Kränker eller hotar man någon så ska man kastas ut...
I grövre fall ska detta abuseanmälas till berörd operatör att
användaren med IP adress XXXX hotat någon.
http://www.kloth.net/services/whois.php
Vissa tror de kan göra vad de vill på Internet....
Lite om detta från datainspektionen
http://www.datainspektionen.se/internet ... gora.shtml
Kränker eller hotar man någon så ska man kastas ut...
I grövre fall ska detta abuseanmälas till berörd operatör att
användaren med IP adress XXXX hotat någon.
http://www.kloth.net/services/whois.php
Vissa tror de kan göra vad de vill på Internet....

Jag förstår hur du tänker. Men det är ju inte meningen att moderatorn ska utreda vem som har "rätt". Endast ta ställning till HUR PM-tjänsten ska användas. Ska den användas till att PM:a andra användare att dom är idioter?Little John skrev: Om ett PM anmäls till moderatorn, så måste den ju veta hela händelseförloppet för att kunna ta ställning till det.
Att misstänker, att det är t.ex en gammal meningsmotståndare, är ju svårt att bevisa.
Så måste man höra dom två personer också. Och det kommer att blir som en rättegång och så ska det inte vara, tycker jag.
I det här specifika fallet har jag inte ens en aning om vem användaren är och vi har (under det nick han använder) aldrig haft något med varandra att göra.
Vad det handlar om :
1) det fritt fram att skicka PM om man vill hota, smutskasta, hälla skit över någon eller på annat sätt bete sig.
2) det inte det.
Det är vad vi röstar om.
Klart. Oavsett anledning kan man inte kalla en annan medlem för idiot, inte heller i PM.
Om en sådant beteende anmäls, måste det resultera i en varning.
Om en sådant beteende anmäls, måste det resultera i en varning.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Naturligtvis ska PM inte användas för att skicka otrevligheter till varandra. Detta är inget som stärker sammanhållningen och gör oss bättre.
Se'n finns det två, kanske tre nivåer på det här. Rent formellt anser jag inte heller att det här är forumadministrationens sak, lika lite som brevbäraren kommer att göra något åt det ifall jag får otrevliga brev i dörrspringan.
Medmänskligt är det däremot något vi ska göra något åt. En kompis eller kollega som blivit ledsen ska man trösta och om en kompis eller kollega som bär sig illa åt och gör folk ledsna måste vi säga till. Forumadministrationen får här agera jourhavande kompis.
Tekniskt kanske det finns något att göra något åt detta? En ignore-funktion för PM skulle kunna vara användbar. Då kunde man helt enkelt filtrera bort PM från dem som är otrevliga.
- Och du Marwal. Ta inte illa upp av de där meddelandena. Den som ställer sig och pekar på andra och säger 'idiot' pekar med tre fingrar på sig själv.
Se'n finns det två, kanske tre nivåer på det här. Rent formellt anser jag inte heller att det här är forumadministrationens sak, lika lite som brevbäraren kommer att göra något åt det ifall jag får otrevliga brev i dörrspringan.
Medmänskligt är det däremot något vi ska göra något åt. En kompis eller kollega som blivit ledsen ska man trösta och om en kompis eller kollega som bär sig illa åt och gör folk ledsna måste vi säga till. Forumadministrationen får här agera jourhavande kompis.
Tekniskt kanske det finns något att göra något åt detta? En ignore-funktion för PM skulle kunna vara användbar. Då kunde man helt enkelt filtrera bort PM från dem som är otrevliga.
- Och du Marwal. Ta inte illa upp av de där meddelandena. Den som ställer sig och pekar på andra och säger 'idiot' pekar med tre fingrar på sig själv.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
>> Hej Idiot, kan det vara ditt fel att man avinstallerar Ubuntu, <<
Vet du inte det så kanske du skall vänta med att skriva?
>> Du är och förblir en idiot <<
Va bra, då är man i gott sällskap.
(bästa försvaret mot sådana mail)
Alternativt så kan en "Ignorera" knapp och kanske en "Rapportera som trakasseri" knapp vara en bra lösning. Ett sådant mail, så åker man.
Vet du inte det så kanske du skall vänta med att skriva?
>> Du är och förblir en idiot <<
Va bra, då är man i gott sällskap.
(bästa försvaret mot sådana mail)

Alternativt så kan en "Ignorera" knapp och kanske en "Rapportera som trakasseri" knapp vara en bra lösning. Ett sådant mail, så åker man.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det var så jag menade med att det är en svår fråga. Här verkar det vara rent trakasseri eftersom personerna inte haft någon tidigare konversation, men det KAN förekomma fall där mottagaren kanske är känslig i överkant också och då får ju inte administrationen reagera för kraftigt.
Om någon "abuse"-anmäler ett PM så måste första åtgärden vara att admin kontaktar den som skickar och förklara att det inte uppskattats av mottagaren och om det fortsätter så får man fundera på andra åtgärder, där varningar och till slut avstängning alltid skall vara sista utvägen när inget annat funkar.
Det finns en ignorera-lista för pm i profilinställningar, det kanske kan va nåt?
Jag tror fortfarande att vi inte kan skapa någon allmän regel för detta. Kontakt med vederbörande, fingertoppskänsla och sedan får man ta varje fall för sej. Jag tror det många gånger är bra om mod-kåren diskuterar sinsemellan så att admin slipper stå där själv. Om vi inför idén om ett förtroenderåd så kanske dessa kunde hjälpa till med råd.
Om någon "abuse"-anmäler ett PM så måste första åtgärden vara att admin kontaktar den som skickar och förklara att det inte uppskattats av mottagaren och om det fortsätter så får man fundera på andra åtgärder, där varningar och till slut avstängning alltid skall vara sista utvägen när inget annat funkar.
Det finns en ignorera-lista för pm i profilinställningar, det kanske kan va nåt?
Jag tror fortfarande att vi inte kan skapa någon allmän regel för detta. Kontakt med vederbörande, fingertoppskänsla och sedan får man ta varje fall för sej. Jag tror det många gånger är bra om mod-kåren diskuterar sinsemellan så att admin slipper stå där själv. Om vi inför idén om ett förtroenderåd så kanske dessa kunde hjälpa till med råd.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Ledsen mar_val, men jag kan inte låta bli att skratta lite då jag finner det hela rätt så barnsligt att någon känner behov av att skicka sådana pm till någon, den personen har nog hamnat lite snett och borde kanske uppsöka ett annat forum som kanske passar den individens behov lite bättre?!
En person som skickar ett sådant pm som du har fått, kan dels inte vara så gammal....iallafall inte mentalt.....och därför inget att egentligen överhuvudtaget ta notis om heller.
Och det är enkelt att blockera den personen från att skicka fler pm till dig, gå bara in på din "profil", och där finner du "Alternativ för privata meddelanden"....där kan du fylla i personens namn på "ignorera listan".....problem solved!!
En person som skickar ett sådant pm som du har fått, kan dels inte vara så gammal....iallafall inte mentalt.....och därför inget att egentligen överhuvudtaget ta notis om heller.
Och det är enkelt att blockera den personen från att skicka fler pm till dig, gå bara in på din "profil", och där finner du "Alternativ för privata meddelanden"....där kan du fylla i personens namn på "ignorera listan".....problem solved!!

Bobcat: Som du säkert har läst ovan så är det inte jag som velat ställa till rabalder kring zenufana:s PM utan rancor, som nödvändigt ville göra frågan till en POLL istället för att helt enkelt agera så som det är tänkt. Men jag håller med dig. Det är ingen idé att förvänta sig att rancor meddelar en användare som missbrukar PM-tjänsten. Istället gör jag som du råder och sätter ignore på zenufana. Tack för stödet.
Marval, man skall aldrig ta PM på så låg nivå på allvar, det är de inte värda. Troll VILL att man skall bry sig (om nu zeufana är troll), gör man inte det så är det bortkastad tid för dom. PM av den typen hör mera hemma på Tribe, Tagworld eller Myspace tycker jag, och skriver man sådana här så är man antagligen inte mogen för ett sånt här forum.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Den här tråden är oroväckande!marwal skrev:Vad det handlar om :
1) det fritt fram att skicka PM om man vill hota, smutskasta, hälla skit över någon eller på annat sätt bete sig.
2) det inte det.
Det är vad vi röstar om.
För det första så är pm't varken hot, trackasserier eller smutskastning (hotet, att avinstallera ubuntu påverkar inte anmälaren, trackasserier borde kräva att det är mer än ETT pm, och smutskastning att det sker offentligt). Det är otrevligt, idiotiskt och möjligtvis förargelseväckande. OM anmälaren fått flera sådana pm (av en eller flera andra användare), så kan det självklart vara ett fall för en varning (trackasserier). Forumadministrationen kan inte vara hönsmammor av något slag.
I detta fall borde forumadministrationen berätta det för anmälaren, upplysa om att egna tilltag i samma stil inte är trevliga, berätta för förövaren att sådant uppträdande inte är förenligt med vad som förväntas av en användare och informera att fortsatt uppträdande i samma stil kommer belönas med en varning och att flera varningar leder till avstängning.
Tilläggas bör dock att användare borde förväntas att räkna sig själva som gäster, och när man är gäst så gör man som värden önskar, vill värden att man tar av sig skorna så gör man det, annars så väljer man att inte nyttja gästfriheten.
Sedan är det upp till värden att välja hur man ser på forumet, är det "sin" plats eller är det något man förvaltar åt användarna och utformar reglerna efter detta.
Dvs, fallet är inte svårt. Det är i det stora självklart!
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 12 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Får en användare en massa ondskefulla pm så anmäler deene samtliga till en moderator, denne kan så om det är av samma person (bl.a. ipadresser). Denne person varnas, denne person kan välja att anmäla denn delen av konversationen som den har fått, om den förta användaren har bettet sig lika illa blir denne oxå varnad. För enstaka onödiga pm så upplyses båda parter om att m att fortsatt sådant uppträdande kan och kommer ge en varning, och att flera varningar normalt sett leder till avstängningar.Little John skrev: Om ett PM anmäls till moderatorn, så måste den ju veta hela händelseförloppet för att kunna ta ställning till det.
Det är verkligen ett konstigt läge det här.
Det spelar ingen roll omvad hur eller varför, beter sig användare illa varnas de oavsett hur provocerade de blivit. Enstaka fåntrattmail borde inte leda till varningar.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Jag röstade ”Annan”
Jag ser det som en självklarhet att inga av ubuntu-se’s tjänster skall godkännas som ett media för personliga angrepp eller mobbning. Och det är moderatorerna och administratörerna som har ett ansvar att se till att det inte fortsätter.
Vare sig det är på forumet, maillista, IRC eller PM så kan vi inte säga att det är OK att sånt beteende är acceptabelt och administrationen/moderatorerna måste agera för att det skall sluta.
Punk slut.
Sen är det kanske förhastat att säga att forumreglerna skall vara likhetstecken med PM regler. Det är uppenbarligen så att det är svårt för moderatorer att övervaka/moderera PM.
Att säga att VI skall acceptera att delar av VÅR infrastruktur inte faller under VÅRA regler och värderingar är fegt.
Det ligger inte på administratörens/moderatorernas ansvar på att det sker, men däremot så ligger det vårat ansvar på om det fortsätter.
Jag ser det som en självklarhet att inga av ubuntu-se’s tjänster skall godkännas som ett media för personliga angrepp eller mobbning. Och det är moderatorerna och administratörerna som har ett ansvar att se till att det inte fortsätter.
Vare sig det är på forumet, maillista, IRC eller PM så kan vi inte säga att det är OK att sånt beteende är acceptabelt och administrationen/moderatorerna måste agera för att det skall sluta.
Punk slut.
Sen är det kanske förhastat att säga att forumreglerna skall vara likhetstecken med PM regler. Det är uppenbarligen så att det är svårt för moderatorer att övervaka/moderera PM.
Att säga att VI skall acceptera att delar av VÅR infrastruktur inte faller under VÅRA regler och värderingar är fegt.
Det ligger inte på administratörens/moderatorernas ansvar på att det sker, men däremot så ligger det vårat ansvar på om det fortsätter.
blogg @ Gargamel.NU
Mycket sund inställning Barre!!Barre skrev: Jag röstade ”Annan”
Punk slut.