Gårdagens uppdatering=Plötslig mikrofondöd?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
edfast
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Gårdagens uppdatering=Plötslig mikrofondöd?

Inlägg av edfast »

Kör Precise på en Macbook 2.1, vilket funkar bra efter en smula vix. Använder Skype en hel del eftersom familjen bor och jobbar utomlands i perioder. Söndagen den 11e nov konkade mina mikrofoner; intern och extern, ur mellan två Skypesamtal. Det enda som jag vet skedde för övrigt mellan samtalen var en säkerhetsuppgradering som rörde tre-fyra filer, kanske max 15MB, sådant jag normalt inte skulle ägnat en tanke.

Har fibblat med ALSA-mixern och Skypes egna audio-inställningar, utan någon som helst respons. Det verkar som om datorn helt enkelt inte hittar mikrofoner av något slag.

Någon annan som råkat ut för något liknande? Hittar ingen aktuell tråd i ämnet, så var söker jag nu? ???
Användarvisningsbild
edfast
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Gårdagens uppdatering=Plötslig mikrofondöd?

Inlägg av edfast »

Jag vet fortfarande inte vad som hände, men efter lite sökande hittade jag denna sida: https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting och fann särskilt avsnittet "Changing default subdevice configuration" mycket hjälpsamt. Nu funkar allt som det ska igen. Hoppas att länken kan vara till hjälp om någon råkar ut för liknande bekymmer. Markerar härmed tråden som löst.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"