Felmeddelanden, seg start i 12.04.1 LTS

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
edfast
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Felmeddelanden, seg start i 12.04.1 LTS

Inlägg av edfast »

Hej,
under några dagars paus i arbetet vid datorn gav jag mig äntligen tid att uppdatera till 12.04. Tanken på fem års support är tilltalande. Jag har en Macbook 2,1 (hösten 2007) som fungerat utmärkt med 11.04, liksom med 12.04-live-CDn. Processor T7400 @ 2.16G. 3G RAM. Bytte till en rymligare SSD. Upprättade /, / home och swap i lämpliga storlekar, installerade från live-CD. Har pillat med det färdiga systemet i en dag eller två, och börjar nu bli nöjd.
...Men...
Vid varje systemstart får jag felmeddelanden, typ:
felmeddelanden.png
felmeddelanden.png (114.6 KiB) Visad 2580 gånger
och därefter upprepade förslag på att jag ska skicka data, vilket besvaras med standardfrasen att Precise har lämnat utvecklingsfasen, och blir visad samma meddelande igen och igen. Det bästa jag kan göra är att helt enkelt ignorera meddelandena, för då kommer de iaf inte upp igen. I varje fall inte lika ofta. De är mystiska och kryptiska och ger ju ingen vettig information, egentligen har de bara effekten att skrämma upp användaren, för man lämnas ju hängande med en varning som man inte begriper.
Systemet tar god tid på sig vid start, och jag börjar tycka att det tar längre och längre tid att komma igång (eller också blir jag bara tilltagande paranoid).
Frågor:
  • Bör jag göra något åt saken? Det är hur som helst irriterande.
    Vad kan jag i så fall göra?
    Kan det ligga något i min känsla att uppstarten, på grund av detta dåligt definierade "Problem med systemprogram", "Internt fel" går långsammare, och rädsla att det hela till slut kommer att krascha med en skräll?
Hittar inte någon tråd som enligt rubrik uppenbart verkar innehålla hjälp, därav denna nya tråd. Någon som känner igen dessa mystiska meddelanden och vet hur man ska tolka dem? Eller är det som det antyds, bara att starta om, så löser sig allt. (Men jösses! HUR MÅNGA GÅNGER?)
O0

edit: Glömde skriva att när systemet väl är uppe och går, är det snabbt som en vessla, men inte alltid hundraprocentigt stabilt. Det händer att program avslutar spontant, något jag inte tidigare varit med om.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Felmeddelanden, seg start i 12.04.1 LTS

Inlägg av ubot »

Bör jag göra något åt saken? Det är hur som helst irriterande.
Du kan stänga av programmet som sköter felrapporteringen till ubuntu.com. Det står längre ner i den här posten hur du gör (i länken).
Jag har förstått saken som att felmeddelanden av den här typen är ett sätt för gänget bakom Ubuntu att få in fler felrapporter, d.v.s. att många sådana här fel har inträffat i det tysta förut men att man nu har valt att meddela användaren om felen för att få respons från användarna. Jag tror att om man väljer att felsöka problemet så skapas en fil någonstans i systemet. Alla sådana filer laddas med jämna mellanrum upp till Ubuntu. Så bara för att du får felmeddelanden så behöver inte ditt system fungera sämre än förut. Det är också därför rutan skicka felrapport är ibockad. Jag tror det är så här det fungerar. Tanken är altlså inte att du ska reparera ditt system utan att Ubuntu ska få in felrapporter som hjälper utvecklarna att identifiera problem med Ubuntu och prioritera att lösa allvarliga och vanliga fel. Här är mer info: http://askubuntu.com/questions/135540/w ... -remove-it
Det ska tydligen vara nytt för Ubuntu 12.04. Så här sa Mark Shuttleworth om Whoopsie Daisy:
Mark Shuttleworth talks about using “Whoopsie Daisy” to do Quality Assurance Testing. “We will make it easy for upstream, Debian maintainers and Ubuntu developers to get data” adds Shuttleworth.
Systemet tar god tid på sig vid start, och jag börjar tycka att det tar längre och längre tid att komma igång (eller också blir jag bara tilltagande paranoid).
Det är en bra fråga. Om det tar längre tid eller om du börjar bli paranoid. ;) Jag vet inte. Svårt för oss att säga om det är systemet som är segt eller om det är inbillning. :|

Jag tror du ska hitta felmeddelandena i /var/crash:

Kod: Markera allt

ls -al /var/crash
Jag har kollat i min egen /var/crash-katalog och där ligger någon fil om BitTorrent-klienten Transmission. Informationen i filen är inte till mycket hjälp för en vanlig användare då informationen är ganska teknisk och kryptisk (kryptisk - inte kypterad vad jag vet). Du hittar nog mer vettig information om felen i ditt system om du läser loggarna med:

cat /var/log/apport.log
eller kommandot:

dmesg
Jag är tveksam till om Ubuntus nya Whoopsie Daisy-funktion är så smart eftersom många användare kommer att bli förskräckta av fel som kanske alltid har funnits där men som det nu helt plötsligt varnas för. Det hade kanske varit bättre om man fick bocka i/ur en ruta under installationsprocessen om man vill delta i Whoopsie Daisy eller inte istället för att som nu hälsa användaren välkommen till Ubuntu med massa intetsägande flemeddelanden som kanske är mer till för utvecklarna av Ubuntu än för användaren av systemet. Det är ju trots allt en nybörjarvänlig Linux-dist vi snackar om. Det känns hur som helst meningslöst att varna användaren för systemfel och sedan bara ge ett mystiskt svar på vad felet är som ingen normal användare begriper vad det är. :| Det är lite "vargen kommer" över Whoopsie Daisy. Påminner om Windows alla varningsmeddelanden (UAC?) som folk till slut bara stängde av (eller alltid klickade ja på) för att bli av med det där irriterande popup-fönstret.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Min paranoia kan du ta för given. Vad gäller uppstarten tar den, från inloggning 28s. Det verkar inte öka, men är en rejäl förlängning av uppstartstiden från 11.04. Kanske har det med felsökning/rapportanmälan att göra, kanske med en trött processor (men, som sagt, när systemet väl är uppe och går, så går det undan - bortsett från programcentralen, som är motbjudande trög att gå igång). Frågar jag efter crashrapport, så returnerar terminalen:

012-11-07_00:46:01.238393.uploaded
-rw-r-----  1 root     whoopsie  1234415 nov  7 16:31 xserver-xorg-video-intel.2012-11-07_06:44:51.633055.crash
-rw-r--r--  1 root     whoopsie        0 nov  7 16:31 xserver-xorg-video-intel.2012-11-07_06:44:51.633055.upload
-rw-------  1 whoopsie whoopsie        0 nov  8 12:22 xserver-xorg-video-intel.2012-11-07_06:44:51.633055.uploaded
-rw-------  1 root     whoopsie  1218969 nov  7 07:38 xserver-xorg-video-intel.2012-11-07_07:38:21.554786.crash
-rw-r-----  1 root     whoopsie  1252246 nov  7 21:12 xserver-xorg-video-intel.2012-11-07_16:33:32.195757.crash
-rw-r--r--  1 root     whoopsie        0 nov  7 21:12 xserver-xorg-video-intel.2012-11-07_16:33:32.195757.upload
-rw-------  1 whoopsie whoopsie        0 nov  8 12:22 xserver-xorg-video-intel.2012-11-07_16:33:32.195757.uploaded
-rw-------  1 root     whoopsie  1224691 nov  7 21:23 xserver-xorg-video-intel.2012-11-07_21:23:00.548041.crash
-rw-------  1 root     whoopsie  1253641 nov  8 06:31 xserver-xorg-video-intel.2012-11-08_06:31:16.022123.crash
-rw-------  1 root     whoopsie  1226064 nov  8 12:17 xserver-xorg-video-intel.2012-11-08_12:17:33.292292.crash
-rw-------  1 root     whoopsie  1229131 nov  8 12:22 xserver-xorg-video-intel.2012-11-08_12:22:49.698853.crash
edfast@edfast-macbuntu:~$ 
och frågar jag efter loggen, ser det ut såhär:

edfast@edfast-macbuntu:~$ cat /var/log/apport.log
ERROR: apport (pid 3733) Thu Nov  8 12:22:06 2012: called for pid 2041, signal 6
ERROR: apport (pid 3733) Thu Nov  8 12:22:06 2012: executable: /var/lib/dropbox/.dropbox-dist/dropbox (command line "/var/lib/dropbox/.dropbox-dist/dropbox")
ERROR: apport (pid 3733) Thu Nov  8 12:22:06 2012: executable does not belong to a package, ignoring
ERROR: apport (pid 3253) Thu Nov  8 12:27:01 2012: called for pid 3162, signal 11
ERROR: apport (pid 3253) Thu Nov  8 12:27:01 2012: script: /usr/bin/ubuntu-tweak, interpreted by /usr/bin/python2.7 (command line "/usr/bin/python /usr/bin/ubuntu-tweak")
ERROR: apport (pid 3253) Thu Nov  8 12:27:01 2012: debug: session gdbus call: (true,)

ERROR: apport (pid 3253) Thu Nov  8 12:27:29 2012: wrote report /var/crash/_usr_bin_ubuntu-tweak.1000.crash
Och vad kan då dessa båda meddelanden månne betyda?

Jag håller med om att den långa uppstartstiden, och dessa enerverande dialogboxar får en att känna sig som förflyttad till Windows Wonderland, och förmodligen är ett olyckligt felskär i kampen om vardagsanvändarna, som tex. undertecknad. Projektets namnval är förstås kul, men kan gott tydas som att 'någon' hade sina dubier redan när det sjösattes. Nedanstående citat från 'Notting Hill':
Whoopsidaisies.

What did you say ?

-Nothing.
-Yes, you did.

-No, I didn't.
-You said, "Whoopsidaisies."

No one says, "Whoopsidaisies," do they ?
I mean, unless they're...

There is no "unless." Because no one
has said "Whoopsidaisies" for 50 years.

And even then it was - it was just
little girls with blonde ringlets.

Exactly. Right.
So here we go again.

Oh! Oh! Whoopsidaisies.

Yeah, well, it's a disease.
lt's a clinical thing.

I'm taking pills and having injections.
And I'm told it won't last long.
Så ska jag vänta och hoppas på att detta 'ordnar sig' med senare uppdateringar, och att kanske till och med uppstartstiden då kan komma att kortas ned något? Eller ta tjuren vid hornen och avinstallera Whoopsie?

Äh, jag tar bort skiten. Det kan väl inte göra någon skada? Tack för länken! Ber att få återkomma om allt går åt skogen...
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Hrm. Då har jag stängt av felrapporteringen i personligt>integritet osv (den var faktiskt redan avstängd[!]). Jag skrev någon stans i processen 'sudo apt-get remove whoopsie' och verkade få ett vettigt svar. Så ändrade jag i /etc/default/whoopsie-filen (true>false) och sparade. När eländet ändå fortsatte skrev jag slutligen 'sudo stop whoopsie' och det accepterades också. Och så gjorde jag en kallstart.

-Whoopsie lever vidare.

Cyankalium, anyone? >:(
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Använde du sudo (gksudo):

gksudo gedit /etc/default/whoopsie
Sparade du filen innan du stängde?
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Jajemensan!
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Men en lite skum sak kanske du satt fingret på. När jag öppnar filen, öppnar texteditorn också en "Namnlöst dokument 1", som efter att jag sparat "whoopsie" frågar om denna också ska sparas. Dokumentet är ju tomt, så det har jag aldrig brytt mig om.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Har nu också redigerat filen /etc/default/apport genom att sätta enabled=0. Vet inte om detta är riskabelt eller dumt, men ska kolla under dagen vad som sker.

# set this to 0 to disable apport, or to 1 to enable it
# you can temporarily override this with
# sudo service apport start force_start=1
enabled=0
Återkommer med besked.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Två dagar senare: Efter disabling av apport får jag inte längre några felmeddelanden, och slipper dialogboxarna som uppmanar mig att skicka in loggar. Möjligen skulle det ha kunnat lösa problemet som enda åtgärd, men med både apport och whoopsie urkopplade fungerar systemet nu som jag vill ha det. Säkerhetsaspekter vet jag inget om, jag tror inte jag haft någon programkrasch efter urkopplingen, eller i vart fall inga problem som lett till allvarligare förluster. Tid från inloggning till öppet skrivbord är fortfarande 27s, alltför långt förstås, men macen är gammal, och det är inte värre än att det går att leva med. Och att bli av med alla dessa pockande dialoger som kräver respons är en enorm vinst! -Vad tänkte utvecklarna på?? Krokar härmed av tråden som löst.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"