Internetbank och ubuntu

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Bjornroyter

Internetbank och ubuntu

Inlägg av Bjornroyter »

Hej. Vet inte om det egentligen hör hemma här i nybörjardelen då jag kört ubuntu sedan hoary, men jag hittade ingen som passade riktigt bra. Jag har idag danske bank men de har bytt lösning för login på Internetbanken och den nya krånglar som sjutton. Inte bara med Linux utan även med Firefox på Windows och använder man Linux får man heller ingen support. Vi tänkte därför byta bank och jag undrar vad ni har för erfarenheter med era banker. Många svar uppskattas så att vi får någon slags statistik :) Skriv gärna om ni kör 32- eller 64-bitarsversioner av vad ni nu kör och om ni brukar använda t.ex. e-legitimation.

Mvh
Björn
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Internetbank och ubuntu

Inlägg av JoWa »

Telia E-leg använder Net iD från SecMaker. Fungerar väl med Ubuntu 64-bit. Jag väntar nu på version 6.0, som skall fungera med Chrome. :)

Annars borde väl alla banker som använder en säkerhetsdosa fungera lika väl på alla plattformar. ICA Banken fungerar för mig lika väl i Ubuntu som i Windows och Android. (ICA Banken erbjuder Telias E-leg, för inloggning på andra sidor.)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

För mig fungerar DanskeBank utmärkt. Kör 64-bit.

Jag kom ihåg att det var struligt att få igång det. Java popupen han försvinna innan man han skriva in koden,

Jag använder chrome. Nu har jag inget annat problem än att chrome inte tycker om den versionen av java som jag har installerad. Men det är ju bara att uppgradera... om man orkar ;)
Användarvisningsbild
JoWa
Global Moderator
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av JoWa »

Det är klokt att inte tycka om Java, oavsett version.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

:)
Bjornroyter

Inlägg av Bjornroyter »

Hur fick du det att fungera med java? Har för mig att jag prövade chromium också utan att lyckas. Vilken variant av java har du?

Björn
drhex

Inlägg av drhex »

Använder Skandiabanken från Ubuntu och ersätter det vanliga e-legitimationsprogrammet med fribid: http://wiki.fribid.se/sidor/Huvudsida
pompado
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av pompado »

Har ICA Banken - fungerar jätte bra ...
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Bjornroyter skrev:Hur fick du det att fungera med java? Har för mig att jag prövade chromium också utan att lyckas. Vilken variant av java har du?

Björn
Jag körde varianten där man installerar mozilla-javaplugin.so med update-alternatives efter att ha packat upp java i /usr/lib/jvm. Men den versionen som jag kör har alvarliga säkerhetsbrister.... 1.7.0_04
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Jag kör Ubuntu 12.04, 32-bits.

Följande banker har jag:

- Nordea.
Använder dosa. Att få Bankid hos dem för några år sedan, misslyckades totalt. Med dosan har jag inte stött på några som helst problem.

- Handelsbanken.
Samma erfarenhet ang Bankid här, som för Nordea. Kör med dosa. Funkar perfekt.

- Skandiabanken.
Hos dem har det gått jättebra att fixa till detta med BankId.
Använder det. Ingen dosa. Får kontrollnr till mobilen under inloggning. Bra lösning.

Lycka till, i det som du sedan väljer.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Jag kör BankID för Sparbanken Öresund och andra tjänster som kräver e-legitimation (Försäkringskassan, osv). Funkar OK på Firefox & Ubuntu 12.04 32-bitars. Blir lite stökigt på Sparbanken Öresund när Firefox uppgraderar men väntar man någon dag så brukar det lösa sig.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

johanre skrev:Jag kör BankID för Sparbanken Öresund och andra tjänster som kräver e-legitimation (Försäkringskassan, osv). Funkar OK på Firefox & Ubuntu 12.04 32-bitars. Blir lite stökigt på Sparbanken Öresund när Firefox uppgraderar men väntar man någon dag så brukar det lösa sig.
Jag kör också bankid för Sparbanken Öresund och också för t.ex. Apoteket och Mina vårdkontakter. Jag har inte varit med om något stök vid uppgraderingar av Firefox utan för mig fungerar det bra. Jag har kört både med 32-bitars och 64-bitars. För 32-bitars fungerar bankid direkt men för 64-bitars (som jag nu kör) får man göra ett antal trick för att få bankid att fungera så det är lite knepigt att få det att fungera. När man väl har gjort dessa trick så fungerar det dock bra.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"