Uppgradering till 12.10 krånglar

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Uppgradering till 12.10 krånglar

Inlägg av BjHstad »

3e gången gillt, trodde jag....
Jag har försökt uppgradera från 12.04 till 12.10 och får samma problemvarje gång.
Uppgraderingen löper på som vanligt och efter omstart kommer man in i starthanteraren, eller vad det heter, där jag har Ubuntu och W7 dualboot.
Överst i listan står ubuntu. Aktiverar man den kommer bara upp svartskärm och inget händer.
Under står nått som Ubuntu avancerade flaggor... jag gick in där och fick upp
kernelbeteckningar. 3.5.0-17, och 3-2- 0 -32. Försökte starta med 3.5....men bara svartskärm. Startade med 3.2.0-32.... och efter lite hackande gick det igång
och ser ju ok ut. Kan man göra nån inställning så man inte måste gå hela denna väg, och vad kan det bero på att den nya kärnan inte funkar.
Nån som har liknande erfarenheter eller vet vad det kan bero på?
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Uppgradering till 12.10 krånglar

Inlägg av ubot »

Överst i listan står ubuntu. Aktiverar man den kommer bara upp svartskärm och inget händer.
Testa med boot-option nomodeset. Så här gör du:
Markera raden som innehåller den nyaste kärnan (d.v.s. inte kärnan som du får att fungera) i Grub. När du står på rätt rad, tryck på tangenten E.
Du ska då få upp massa info om boot-alternativet. Lägg till ordet nomodeset i slutet av raden som börjar med linux /boot. Så här: http://img26.imageshack.us/img26/3509/d ... evmvir.png
Tryck Ctrl + X för att starta med kernel option nomodeset.

Om det fungerar så kan du ställa in Grub på att alltid starta med nomodeset som kerneloption (eller ändra så att Ubuntu alltid startar med en äldre kärna om nu inten nomodeset hjälper). Så här ändrar du startalternativ i Grubs inställningar:

Kod: Markera allt

gksudo gedit /etc/default/grub
Ändra

GRUB_DEFAULT=0
till siffran på raden som innehåller kärnan du vill ha som default startalt. Tänk på att rad 1 är GRUB_DEFAULT=0, rad 2 är GRUB_DEFAULT=1, rad 3 är GRUB_DEFAULT=2 o.s.v. Spara och stäng filen.
Kör det här kommandot för att aktivera dina ändringar:

sudo update-grub
Om du istället väll sätta nomodeset som permanent kernel-option så ändrar du:

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
i filen /etc/default/grub till

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash nomodeset"
Spara och stäng filen, kör kommandot sudo update-grub
BjHstad

Inlägg av BjHstad »

Hej och tack igen.
Ska gå igenom ditt svar sen, och testa det. Får nog skriva ut det så jag har det vid uppstarten. Har inte tränat så mycket på terminalarbete. men nån gång måste man börja.
Nu ska jag ut på hundpromenad, sen kör vi
Jag meddelar resultat när jag försökt.
BjHstad

Inlägg av BjHstad »

Nu har jag gått igenom din instruktion.Fick inte nomodeset att fungera. Vet inte om det hamnade fel. Den raden du hänvisar till gick ända ut i kanten, så "nomodeset" hamnade i raden under, liksom framför nästa rad.
Fick dock i gång att den startar från grube default=1. så nu funkar det fint i alla fall.
Tack för god hjälp och en hel del lärdom.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Den raden du hänvisar till gick ända ut i kanten, så "nomodeset" hamnade i raden under, liksom framför nästa rad.
Lägg nomodeset sist i raden efter. Det är ju samma rad som inte får plats på skärmen. Så gör ett mellanslag mellan sista ordet i raden under raden som innehåller linux och skriv till nomodeset på slutet.

Här är en bra start för att få kläm på Terminal-kommandon (om du inte redan kan kommandona där): https://help.ubuntu.com/community/Using ... l#Commands
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"