Några frågor om installationen

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
kammis
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Några frågor om installationen

Inlägg av kammis »

Hej,
jag är en nybörjare och jag vill jätte gärna ha Ubuntu sen ett tag sen. Problemet är då att jag har HP ENVY och den har ingen ingång för CD och därför har jag ingen brännare och när jag öppnar filen som jag hade laddat ner så står det att man ska bränna en skiva med Windows kopia men eftersom jag inte har någon brännare så kan jag inte ha unbuntu eller vad?
Skulle vara tacksam för svar, jag blir galen här...

Kammis
Antec

Re: Några frågor om installationen

Inlägg av Antec »

Hej om du har Windows på datorn eller Mac för den delen också kan du installera "unetbootin" för att installera en liveskiva på ett USB-minne och därifrån installera ubuntu på din dator, det är egentligen likadant som att använda en CD/DVD men man använder ett USB-minne istället. Här hittar du programmet unetbootin: http://unetbootin.sourceforge.net/
kammis

Inlägg av kammis »

Åh tack ! :) Trodde att jag inte skulle få ha ubuntu :) Yaaay :)
kammis

Inlägg av kammis »

Vet du kanske då vart jag ska trycka då? på windows eller vart? Förlåt :-X
Antec

Inlägg av Antec »

Har du Windows så måste du ladda ner den "unetbootin" som är gjord för Windows. unetbootin är bara ett verktyg för att kunna använda startbara iso-operativsystem på USB-minne. Då du startar programmet så kan man man antingen låta programmet automatiskt ladda ner Ubuntu av någon version, själv har jag bara använt det med att först ha hämtat en ISO-fil från t.ex Ubuntu.com och använt den för att göra USB-minnet startklart.
kammis

Inlägg av kammis »

Alltså jag har laddat ner ubuntu, den har jag på min dator men jag måste väl göra kopian av Windows och jag har ingen aning hur jag ska göra det, låter väldigt svårt. Jag har den dära UNetbootin men ag vet inte vad jag ska göra eller hur jag ens ska göra det jag ska göra ... :( :'(
Antec

Inlägg av Antec »

Är det dina egna filer i Windows du tänker på så kan du ju spara ner dom på en USB-hårdisk, gällande själva Windows bara så är det olika på olika datorer hur man tar en backup på sånt, troligen ingår det ett litet program där för att flytta över Windows till ett USB-minne, det kan du kolla =)
kammis

Inlägg av kammis »

Öööh det låter ännu krångligare... Om vi tar det så där , jag har ingen aning om hur man gör saker på min dator, jag hade aldrig gjort en kopia av windows för att installera en annan operativ syster och jag undrar om det finns någon beskrivning step by step helst på svenska hur man gör det så att jag kan installera ubuntu?
Antec

Inlägg av Antec »

Att förlora själva Windows är inte så allvarligt, betydligt mer allvarligt att förlora det som är ens egna filer, skulle det riktigt gå illa är viktigt att du redan sparar ner alla dina egna filer på en Usb-disk/minne som du tycker är viktiga, mp3, foton osv, att fixa windows i efterhand sen går alltid, man kan låna en USB-DVD och en OEM-Windows skiva och använda den med att du då istället använder din egen licens..
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Hej och välkommen hit!
kammis skrev:Hej,
jag är en nybörjare och jag vill jätte gärna ha Ubuntu sen ett tag sen. Problemet är då att jag har HP ENVY och den har ingen ingång för CD
Eftersom du är nybörjare och gärna vill prova på Ubuntu skulle jag föreslå dig att du testar det på följande sätt:

1) Ladda hem VirtualCloneDrive från http://virtual-clonedrive.en.softonic.com Detta gör det möjligt att montera din ISO fil med Ubuntu som en virtuell CD Enhet

2) Öppna den virtuella enheten som du nu kopplat till din ISO fil
3) Starta programmet Wubi som borde ligga på skivan

Wubi är ett sätt att installera Ubuntu i Windows som vilket annat Windowsprogram som helst. Fördelen med denna metod är att du kan lugnt testa Ubuntu utan att riskera din nuvarande Windowsinstallation.

Har du dokument och bilder som du vill ha kvar, gör backup av dessa till ett externt media som USB minne eller USB Hårddisk.

Om du inte skulle gilla Ubuntu, tar du enkelt bort det genom att via Kontrollpanelen avinstallera det som vilket annat Windowsprogram som helst.

Trivs du med det och vill installera det parallellt med Windows går det bra också, men det är lite mer jobb med detta. Wubi är ett utmärkt verktyg för att testa Ubuntu med minimal insats avseende konfiguration.

När du är klart med installationen av Ubuntu via Wubi startar du om datorn och väljer "Ubuntu" från startmenyn. Vill du köra Windows, välj det från startmenyn.

Hör av dig om det är fler frågor

Tillägg: Har du bara ledigt med plats på hårddisken (c:a 10 Gb) bör det gå bra att installera via Wubi. Backup av dokument och dyl. bör man alltid göra beroende på hur pass rädd man är om sin egen data

Mvh Nemo
Antec

Inlägg av Antec »

Jag fick inte det intrycket att du ville bara prova! Men att prova med Wubi är ett sätt tycker jag för att förhala, Jag menar det blir att du kramar dig fast vid Windows ändå! Som du egentligen inte behöver alls! =)
Antec

Inlägg av Antec »

Jo jag är nu påläst om Wubi! Gjorde ju bort mig för 1.5 år sen, men nu har jag mer koll!
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Antec skrev:Jag fick inte det intrycket att du ville bara prova! Men att prova med Wubi är ett sätt tycker jag för att förhala, Jag menar det blir att du kramar dig fast vid Windows ändå! Som du egentligen inte behöver alls! =)
Hmm, det var nog mer min egen fria tolkning av vad TS ville göra. Att jag föreslog Wubi var mest för att det är ett utmärkt sätt att som nybörjare installera och köra Ubuntu på. Om man trivs med det och vill fortsätta använda det, då kan man gå vidare och ev. ersätta Windows helt med det.

Mvh Nemo
Antec

Inlägg av Antec »

Vill man samåka i samma fil så är det rätt! Men Linux folk vill inte samåka med Windows, dom tar egna vägar!
Antec

Inlägg av Antec »

Egentligen är jag så gammal då det gäller Linux att jag har kunskap, och jag lär mig hela tiden, problemet med Windows är att dom har stannat!
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Nu tar vi och lugnar ned oss och fokuserar på frågan. Wubi är ett alldeles utmärkt alternativ för en nybörjare. Wubi fungerar precis som det vore en riktig installation av Ubuntu Linux. Att i egen takt lära utan något stressmoment är Ubuntu Linux, "avinstallera det som vilket annat Windowsprogram som helst."

En helt förträfflig beskrivning/guide av "Nemo"

Tack "Nemo"!

+1
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
kammis

Inlägg av kammis »

Vad är wubi? Jag har ingen wubi? Kan man ladda ner den ?
För jag har gjort punkt ett alltså laddat ner virtual clonedrive men sen kom du med någon wubi och jag har ingen aning vad detta är :o
Antec

Inlägg av Antec »

Ta det lugn det är som PP säger men jag själv skulle inte gå den vägen, Men med den fulla installationen av ubuntu kan du även installera ubuntu genom Windows, på filen/skivan finns det då en exefil som heter Wubi! Om du gör det blir det egentligen likadant, men det är också att inte vara fri från MS
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

kammis skrev:Vad är wubi? Jag har ingen wubi? Kan man ladda ner den ?
För jag har gjort punkt ett alltså laddat ner virtual clonedrive men sen kom du med någon wubi och jag har ingen aning vad detta är :o

Jag föreslår att du väljer "Ubuntu 12.04.1 LTS for long-term support."

Vad är wubi?

Wubi: http://www.ubuntu.com/download/desktop/ ... -installer
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Antec

Inlägg av Antec »

Jag tycker bara man inte ska krångla till det, att använda Wubi har jag aldrig gjort än fast jag använt Linux sen 2005
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"