Några frågor om installationen

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
kammis
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Några frågor om installationen

Inlägg av kammis »

Hej,
jag är en nybörjare och jag vill jätte gärna ha Ubuntu sen ett tag sen. Problemet är då att jag har HP ENVY och den har ingen ingång för CD och därför har jag ingen brännare och när jag öppnar filen som jag hade laddat ner så står det att man ska bränna en skiva med Windows kopia men eftersom jag inte har någon brännare så kan jag inte ha unbuntu eller vad?
Skulle vara tacksam för svar, jag blir galen här...

Kammis
Antec

Re: Några frågor om installationen

Inlägg av Antec »

Hej om du har Windows på datorn eller Mac för den delen också kan du installera "unetbootin" för att installera en liveskiva på ett USB-minne och därifrån installera ubuntu på din dator, det är egentligen likadant som att använda en CD/DVD men man använder ett USB-minne istället. Här hittar du programmet unetbootin: http://unetbootin.sourceforge.net/
kammis

Inlägg av kammis »

Åh tack ! :) Trodde att jag inte skulle få ha ubuntu :) Yaaay :)
kammis

Inlägg av kammis »

Vet du kanske då vart jag ska trycka då? på windows eller vart? Förlåt :-X
Antec

Inlägg av Antec »

Har du Windows så måste du ladda ner den "unetbootin" som är gjord för Windows. unetbootin är bara ett verktyg för att kunna använda startbara iso-operativsystem på USB-minne. Då du startar programmet så kan man man antingen låta programmet automatiskt ladda ner Ubuntu av någon version, själv har jag bara använt det med att först ha hämtat en ISO-fil från t.ex Ubuntu.com och använt den för att göra USB-minnet startklart.
kammis

Inlägg av kammis »