ASUS eeebox 1501P
Ubuntu 12.10
I samma veva efter en uppgradering från 12.04 till 12.10 så upptäckte jag att jag inte längre fick något ljud från min hörlursutgång baktill på eeeboxen.
Ljud via HDMI fungerar till tv:n.
I sound-settings så syns enbart Digital output SPDIF samt HDMI som ljud ut.
Om jag flyttar sladden från den bakre hörlursutgången till den på fronten, då dyker "headphones" upp i sound-settings, jag kan välja den och ljudet fungerar.
Om jag drar ur den försvinner headphones alternativet.
Men ingenting alls i det bakre uttaget.
Funderade på om utgången i sig var trasig, men körde med LiveCD men version 12.04, och då är "headphones" alternativet där konstant, oavsett om sladd sitter i, och min bakre utgång fungerar...
Nånting måste vara vajsing i 12.10:an hos mig antar jag. Har tittat igenom soundtroubleshooting, och pillat med alsamixer, men inget har fungerat riktigt.
Hoppas jag gjorde mig förstådd någorlunda.
Alla tips välkomnas.
Audio utgång slutade fungera efter uppgradering 12.10
Re: Audio utgång slutade fungera efter uppgradering 12.10
Nu är problemet löst.
Såg att ljudutgången på baksidan trots att den är märkt med en hörlur i manualen kallas Audio out (SPDIF). I 12.10 sound-settings ska "digital output (SPDIF)" vara markerad.
Sen så installerade jag pavucontrol, och där i configuration ändra profil på built in audio, från "Digital stereo output IEC958 + analog input" till, "Analog stereo output" eller "Analog stereo duplex".
Skönt och slippa en förfulande kabel på framsidan, rent och snyggt...
Såg att ljudutgången på baksidan trots att den är märkt med en hörlur i manualen kallas Audio out (SPDIF). I 12.10 sound-settings ska "digital output (SPDIF)" vara markerad.
Sen så installerade jag pavucontrol, och där i configuration ändra profil på built in audio, från "Digital stereo output IEC958 + analog input" till, "Analog stereo output" eller "Analog stereo duplex".
Skönt och slippa en förfulande kabel på framsidan, rent och snyggt...