Köra MINECRAFT online med Ubuntu 10.04 LTS - Dotterns dator
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Köra MINECRAFT online med Ubuntu 10.04 LTS - Dotterns dator
Loggar in på Minecraft och ska spela online med webläsaren firefox - då kommer det först upp ett fönster att den inte kan läsa "signaturen" och man får då välja att godkänna och köra den, vilket vi gorde och spelet laddar, men sedan startar inte spelet, får en blank ruta.
Är det någon annan som haft detta problem, provat med båda sun java varianterna.
Vad ska man göra - ladda ned och installera programvaran och köra online server - alla fungerande förslag välkom...
:-)
Är det någon annan som haft detta problem, provat med båda sun java varianterna.
Vad ska man göra - ladda ned och installera programvaran och köra online server - alla fungerande förslag välkom...
Re: Köra MINECRAFT online med Ubuntu 10.04 LTS - Dotterns da
Tänkte testa installera, men hur kör man en .jar med deras rek.pompado skrev:
Download minecraft.jar (89 KB). The jar is executable and might work as-is. If you run into memory issues, try launching it with java -Xmx1024M -Xms512M -cp Minecraft.jar net.minecraft.LauncherFrame, also please use Sun's JVM.
Hur skriver man koden i terminalen - har filen på skrivbordet
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Börja med att kolla att du har rätt java som du kör. Om du kopierar och klistrar in följande i terminalen, vad får du för resultat?
Kod: Markera allt
update-java-alternatives -l
Såg just ett nytt skript på minecraft-forumet som verkar göra allt i ett svep:
Intallatonsskript
Har inte testat men det ser intressant ut.
Intallatonsskript
Har inte testat men det ser intressant ut.
The worthwhile problems are the ones you can really solve or help solve, the ones you can really contribute something to. ... No problem is too small or too trivial if we can really do something about it. / R Feynman
Ja, världen är full av magiska skript. Frågan är om den blir bättre av dem.
Vad säger Java.com om din installerade Java-version?
Jag avinstallera Open JDK och installera SUN java6 JDK
Oj ... testa java.com och den hitta ingen - bra ett fel att fixa ...Ja, världen är full av magiska skript. Frågan är om den blir bättre av dem.
Sedan testa jag koden och fick detta resultat.Börja med att kolla att du har rätt java som du kör. Om du kopierar och klistrar in följande i terminalen, vad får du för resultat?
Kod:
update-java-alternatives -l
java-6-sun 63 /usr/lib/jvm/java-6-sun
Fungerar de så ja, då blir den bättre av dem.m!rage skrev:Ja, världen är full av magiska skript. Frågan är om den blir bättre av dem.
The worthwhile problems are the ones you can really solve or help solve, the ones you can really contribute something to. ... No problem is too small or too trivial if we can really do something about it. / R Feynman
Har du provat att bara dubbelklicka på jar-filen?pompado skrev:Tänkte testa installera, men hur kör man en .jar med deras rek.pompado skrev:
Download minecraft.jar (89 KB). The jar is executable and might work as-is. If you run into memory issues, try launching it with java -Xmx1024M -Xms512M -cp Minecraft.jar net.minecraft.LauncherFrame, also please use Sun's JVM.
Hur skriver man koden i terminalen - har filen på skrivbordet
Funkar inte det så öppna en terminal. Ändra aktuell katalog till skrivbordet med kommandot:
cd Skrivbord
java -jar minecraft.jar
java -Xmx1024M -Xms512M -cp minecraft.jar net.minecraft.LauncherFrame
m!rage nära men inte riktigt frame - minecraft startar med alla tre alternativen ...
Starta med Sun Java 6 Runtime och dina två alternativ.
Huvud fönstret startar och loggar in och får upp spel fönstret - skapar en värld och startar minecraft världen och då laddar den ett tag sedan försvinner fönstret och minecraft lägger av.
Detta är fel-meddelandet som står i terminalen.

Starta med Sun Java 6 Runtime och dina två alternativ.
Huvud fönstret startar och loggar in och får upp spel fönstret - skapar en värld och startar minecraft världen och då laddar den ett tag sedan försvinner fönstret och minecraft lägger av.
Detta är fel-meddelandet som står i terminalen.
WARNING: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded?
Segmenteringsfel

Jag vet faktiskt inte. Man brukar inte få segmenteringsfel i Javaprogram. Jag gissar att det är något fel på din Javainstallation eller någon annan del av systemet.
m!rage det kan stämma, för när jag kolla java.com, så hitta den inte Sun Java 6 och sa att jag skulle installera java, alltså knass på något sätt.m!rage skrev:Jag vet faktiskt inte. Man brukar inte få segmenteringsfel i Javaprogram. Jag gissar att det är något fel på din Javainstallation eller någon annan del av systemet.
Om jag har tid, så ska min dotter få en ny version 12.04 LTS installerat ...
Får då prova igen från början ...
Kan man ha både Open Java och Sun Java installerat samtidigt och tala om för operativet vilken den ska använda för stunden ?
Kanske jag av-installera någon viktig fil eller ett beroende och vill undvika detta framöver.
Tro det eller ej - men körde på skoj en minimal installation av Ubuntu 12.10 Server edition - utan att installera några program eller fönsterhanterare, utan endast grundsystemet.
Sedan körde jag apt-get install ufw xorg xdm fluxbox samt xubuntu-restricted-extras och firefox
Och nu så ladda jag ned minecraft.jar och körde följande kod
Då fick jag följande fel-meddelande:
Och det gorde jag, testa default-jre och minecraft starta och fungera, lyckades dock inte få gubben att gå framåt :-)
Ska testa lite till och kanske får allt att fungera.
EDIT
Nu fungerar det att spela minecraft med Ubuntu - får väl installera en riktig distribution nu till min dotter.
Sedan fixa java så att det fungerar med apt-get.
Om allt går bra, så ska jag skriva hur jag gort och markera denna tråd som löst, även om jag inte lyckas köra online med firefox ...
Sedan körde jag apt-get install ufw xorg xdm fluxbox samt xubuntu-restricted-extras och firefox
Och nu så ladda jag ned minecraft.jar och körde följande kod
java -Xmx1024M -Xms512M -cp minecraft.jar net.minecraft.LauncerFrame
Programmet "java" kan hittas i följande paket;
. default-jre
. gcj-4.5-jre-headless
. gcj-4.7.jre-headless
. openjdk-7-jre-headless
. openjdk-6-jre-headless
Prova: sudo apt-get install <valt paket>
Ska testa lite till och kanske får allt att fungera.
EDIT
Nu fungerar det att spela minecraft med Ubuntu - får väl installera en riktig distribution nu till min dotter.
Sedan fixa java så att det fungerar med apt-get.
Om allt går bra, så ska jag skriva hur jag gort och markera denna tråd som löst, även om jag inte lyckas köra online med firefox ...
Använder du fluxbox på Ubuntu? Jag använder själv fluxbox på ett system och tycker det är bra!
Jag tror att du saknar insticksprogrammet till Firefox. Kolla i Verktyg -> Tillägg -> Insticksmoduler i Firefox om du har något med IcedTea, Java eller JRE i namnet. Har du inte det så ska du installera ett separat paket som har lite olika namn beroende på Javaversion och om det är Openjdk eller Oracle Java.pompado skrev:m!rage det kan stämma, för när jag kolla java.com, så hitta den inte Sun Java 6 och sa att jag skulle installera java, alltså knass på något sätt.m!rage skrev:Jag vet faktiskt inte. Man brukar inte få segmenteringsfel i Javaprogram. Jag gissar att det är något fel på din Javainstallation eller någon annan del av systemet.
Du skrev att du installerade default-jre i Ubuntu 12.10. Det är ett metapaket som inte gör något annat än att bero på den rekommenderade Javautgåvan, i detta fall Openjdk 7 (paket openjdk-7-jre). För den finns webbläsarinsticket i paketet icedtea-7-plugin.
Du kan ha båda installerade samtidigt. Programmet alternatives håller reda på vilken som ska användas som standard. Du kan byta med kommandot:Om jag har tid, så ska min dotter få en ny version 12.04 LTS installerat ...
Får då prova igen från början ...
Kan man ha både Open Java och Sun Java installerat samtidigt och tala om för operativet vilken den ska använda för stunden ?
Kanske jag av-installera någon viktig fil eller ett beroende och vill undvika detta framöver.
sudo update-alternatives --config java
-
Tack för all hjälp ...
Tydligen, så fungera inte den äldre Java versionen med Minecraft.
Nu har jag installerat Xfce 12.10 Ubuntu med Open JDK 7 och allt fungerar utmärkt med Minecraft - har även installerat plugin och kan köra Minecraft med Firefox.
Tack för all hjälp ...
Tydligen, så fungera inte den äldre Java versionen med Minecraft.
Nu har jag installerat Xfce 12.10 Ubuntu med Open JDK 7 och allt fungerar utmärkt med Minecraft - har även installerat plugin och kan köra Minecraft med Firefox.