Suddiga ikoner

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
kjerstin
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Suddiga ikoner

Inlägg av kjerstin »

Jag har en nio år gammal Dell Inspiron, som jag har laddat in Ubuntu 12.04 på. Allt fungerar utom ikonerna. De är suddiga, så att man inte ser vad de föreställer. Annan grafik fungerar. Det integrerade grafikkortet är Radeon x300. Har inte lyckats hitta några drivrutiner till grafikkortet. Vad göra? Jag är i princip nybörjare på Ubuntu.
Antec

Re: Suddiga ikoner

Inlägg av Antec »

Ditt grafikkort finns inte att söka efter drivare till linux, var lugn det är inte heller dåligt, menar då finns det som behövs redan i systemet. Däremot tycker jag att det borde fungera ändå? Men tydligen inte.. Ja det är svårt att säga vad det beror på, ikonerna är ju i en viss upplösning och kan inte ditt grafikkort klara det måste man uppgradera grafiken, men du säger också att allt fungerar bra! Jag vet inte mer än att du kanske har en allt för svag dator tyvärr..
Antec

Inlägg av Antec »

Du kan använda och prova lubuntu istället den är lättdriven och behöver inte så mycket datakraft!
kjerstin

Inlägg av kjerstin »

Tack för tipset, men det verkar inte vara datorkraften det är fel på. Saken är nämligen den att det blev bättre med 12.04 än med 10.04. Nu ser jag faktiskt ikonerna, men vissa omges med konstiga prickar. Särskilt muspekaren dras med ett rektangulärt fält med prickar, så det gäller att kolla noga var pilspetsen är. Det här går att leva med även om det är irriterande. Jag vill inte ha olika versioner på datorerna.
Antec

Inlägg av Antec »

Det var lite det jag trodde, jag tror inte det beror på ditt Radeon x300, men vad beror det då på ??? jag har faktiskt ingen aning just nu! Jag brukar ju följa med buggar som kommer och går, men det här är nytt för mig! Har du provar att göra en nyinstallation? menar att det kan ju bli bättre då!
Antec

Inlägg av Antec »

För att förtydliga mig så använder jag bara Radeon och har alltid gjort det!
kjerstin

Inlägg av kjerstin »

Med tanke på att den förra installationen tog en hel natt, så är jag tveksam. Får se om jag tänker annorlunda, när jag har sovit på saken.
Om man tittar närmare på prickarna, så ser man att de bildar en sorts linjal. Man ser olika långa streck. Konstigt är det.
Antec

Inlägg av Antec »

Hade du en bra uppkoppling? om det tar sån tid är det ju nått majorsfel och inte alls sitter i din grafik!
Antec

Inlägg av Antec »

Eftersom att jag vet att x300 fungerar så tror jag inte att det är det som är problemet, men nu säger du att du även haft problem med 10,04, Du kan kanske förklara vad du har för dator mm, du kan göra det med att vi vet vad du använder för system nu, skriv det här i terminalen:

Kod: Markera allt

lsb_release -a
klistra in svaret
Antec

Inlägg av Antec »

Varför jag frågar är för att det inte ska vara några tvivel om vad du använder nu, i din profil står det inte så mycket.. För att veta det så är koden jag skickade avslöjande och säger exakt vad du använder för system, det den inte gör är att säga på vilken hårdvara, men då gäller att gå vidare och kontrollera varför du har suddiga ikoner och vad det beror på, det är inte alls säkert att jag kan hjälpa dig men en förutsättning för det är att man börjar från början!
kjerstin

Inlägg av kjerstin »

Vet inte hur man kopierar svaret, så jag skriver här i stället:
Ubuntu
Ubuntu 12.04.1LTS
12.04
precise

För övrigt går datorn extremt långsamt, så jag får nog ändå gå över till Lubuntu, om jag ska ha en brukbar extradator. Får se om felet kommer att kvarstå. Det är i alla fall ett intressant fel.
kjerstin

Inlägg av kjerstin »

Varken Lubuntu eller Xubuntu går att starta från CD. Båda klagar över brist på PAE, trots att det stod på en engelskspråkig länk, att just de versionerna skulle vara "non-pae by default". Nu ger jag upp om att få ordning på den här gamla datorn.
Stort tack för att du har försökt hjälpa mig!
Antec

Inlägg av Antec »

Det är nog troligast att du ska ha pae i 12.04 för ditt system, gällande 12.10 så blev jag lite förvånad att jag plötsligt är utan PAE, men hade det då jag använde 12.04 på samma system..
Mer att läsa om PAE: http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"