Suddiga ikoner

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
kjerstin
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Suddiga ikoner

Inlägg av kjerstin »

Jag har en nio år gammal Dell Inspiron, som jag har laddat in Ubuntu 12.04 på. Allt fungerar utom ikonerna. De är suddiga, så att man inte ser vad de föreställer. Annan grafik fungerar. Det integrerade grafikkortet är Radeon x300. Har inte lyckats hitta några drivrutiner till grafikkortet. Vad göra? Jag är i princip nybörjare på Ubuntu.
Antec

Re: Suddiga ikoner

Inlägg av Antec »

Ditt grafikkort finns inte att söka efter drivare till linux, var lugn det är inte heller dåligt, menar då finns det som behövs redan i systemet. Däremot tycker jag att det borde fungera ändå? Men tydligen inte.. Ja det är svårt att säga vad det beror på, ikonerna är ju i en viss upplösning och kan inte ditt grafikkort klara det måste man uppgradera grafiken, men du säger också att allt fungerar bra! Jag vet inte mer än att du kanske har en allt för svag dator tyvärr..
Antec

Inlägg av Antec »

Du kan använda och prova lubuntu istället den är lättdriven och behöver inte så mycket datakraft!
kjerstin

Inlägg av kjerstin »

Tack för tipset, men det verkar inte vara datorkraften det är fel på. Saken är nämligen den att det blev bättre med 12.04 än med 10.04. Nu ser jag faktiskt ikonerna, men vissa omges med konstiga prickar. Särskilt muspekaren dras med ett rektangulärt fält med prickar, så det gäller att kolla noga var pilspetsen är. Det här går att leva med även om det är irriterande. Jag vill inte ha olika versioner på datorerna.
Antec

Inlägg av Antec »

Det var lite det jag trodde, jag tror inte det beror på ditt Radeon x300, men vad beror det då på ??? jag har faktiskt ingen aning just nu! Jag brukar ju följa med buggar som kommer och går, men det här är nytt för mig! Har du provar att göra en nyinstallation? menar att det kan ju bli bättre då!
Antec

Inlägg av Antec »