"Filsystemsrot" har lågt diskutrymme?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
edfast
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

"Filsystemsrot" har lågt diskutrymme?

Inlägg av edfast »

Kör Natty på en MacBook 2.1 med 3GB RAM, 120GB SSD. Detta har hittills gått utmärkt. Vid installationen gjordes inga modifieringar, "/" tilldelades alltså utrymme automatiskt. /home har runt 22 GB resterande utrymme. Idag tankade jag ned från SvtPlay, ordnade bankärenden via en browser, och surfade samtidigt runt via en annan (Firefox resp Chromium). Fick då detta meddelande (Bil.1) och följde upp med (Bil.2) Jag har inte lagt till några program sedan en månad eller två, och datorn har skött sig oklanderligt under denna tid.

Korkad fråga: Vilka program/filer ligger på filsystemsrot och kan flyttas eller tas bort utan olägenhet. Låter som om det om ligger på filsystemsrot ligger där av en anledning, eller?

Brighta idéer? Känt problem?

mvh,
Bilagor
Bil.2.png
Bil.1.png
Bil.1.png (23.82 KiB) Visad 3716 gånger
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: "Filsystemsrot" har lågt diskutrymme?

Inlägg av johanre »

Starta en terminal. Kör:

Kod: Markera allt

cd / ; sudo du -sh *
Du kommer att bli ombedd om ditt lösen, därefter tar det ett litet tag. Men du kommer att se var på hårddisken (i vilka kataloger) det mesta av filerna finns. Utifrån det får du gräva vidare.
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

Tack för snabbt svar. Terminalen returnerar:

[sudo] password for edfast: 
6,8M	bin
120M	boot
4,0K	cdrom
944K	dev
15M	etc
du: kan inte komma åt ”home/edfast/.gvfs”: Åtkomst nekas
69G	home
0	initrd.img
0	initrd.img.old
677M	lib
16K	lost+found
16K	media
4,0K	mnt
4,0K	opt
du: kan inte komma åt ”proc/3239/task/3239/fd/4”: Filen eller katalogen finns inte
du: kan inte komma åt ”proc/3239/task/3239/fdinfo/4”: Filen eller katalogen finns inte
du: kan inte komma åt ”proc/3239/fd/4”: Filen eller katalogen finns inte
du: kan inte komma åt ”proc/3239/fdinfo/4”: Filen eller katalogen finns inte
0	proc
328M	root
8,2M	sbin
4,0K	selinux
4,0K	srv
0	sys
3,5G	tmp
3,6G	usr
482M	var
0	vmlinuz
0	vmlinuz.old
så det finns flera oåtkomliga områden. Det fattas 30G eler så i uppställningen. Jag förmodar att 'tmp' kan tömmas utan skada, men vad ligger i 'usr', var ligger resterande massa Gig? Och vad menas egentligen med "systemfilsrot"? :)

mvh,
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Man kan frigöra utrymme i root-partitionen genom att ta bort nedladdade paket som ju inte används mer än vid själva installationen.

Kör

sudo aptitude clean
eller

sudo apt-get clean
i terminalen.
Jag är en aning osäker på "apt-get clean"-kommandot eftersom det är länge sedan jag använde apt-get.

Jag brukar köra

df -h
före och efter ovanstående kommando för att se hur mycket utrymme som har frigjorts.
Antec

Inlägg av Antec »

Du kan också ta bort gamla kärnor, dom tar rätt stor plats, men var försiktig så du inte råkar ta bort den du använder.. Använd det här kommandot för att se vilken kärna du använder:

uname -r
ser du vilken kärna du använder så att du inte ta bort den av misstag =)
Antec

Inlägg av Antec »

Du kan också installera Ubuntu Tweak så hjälper det programmet dig att rensa bort sånt som inte behövs längre =)
Då gäller installationen ett PPA-paket av Ubuntu Tweak.. Här finns information om hur du gör!
https://launchpad.net/~tualatrix/+archive/ppa
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

@ Rune.K, @ Antec: "sudo apt-get clean" var tyvärr verkningslöst. Jag vet vilken kärna jag använder. Vad jag inte fått kläm på är var jag söker upp den, eller rättare sagt de tidigare, och hur jag rensar ut dem, och tidigare programpaket. Hur känner jag igen de här filerna, och var ligger de? Är det bara att putta i papperskorgen? Låter lite enkelt, tycker jag. Men först: var är de? vad heter de? Att lasta på ännu ett paket (Ubuntut Tweak) på ett överbelastat(?) system är kanske lite tveksamt? Vid automatisk installation, hur mycket utrymme tilldelas /? Och, förlåt en säkert korkad fråga, men är det så att enskilda mappar i GUI'n fysiskt ligger under / och kan tas bort, bara sådär?
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

För att exemplifiera: När jag gått in i /usr/src via "gksudo root" så hittar jag mappar med namn som "linux-headers-generic" eller något ditåt, och så versionsnummer. Jag har inte vågat slänga några av dem, för jag begriper inte tillräckligt mycket av det här för att veta om jag har hittat rätt, och om handlingen löser mitt problem eller bara ställer till det för mig och för systemet. Jag kan ju inte egentligen sådant här... och att slänga hela mappar under något som heter "src" låter liksom inte som något man vill "bara testa" för att se hur det går, liksom, eller hur?
Antec

Inlägg av Antec »

Ta det lugnt vännen, prova det jag säger med tweak, det brukar fungera, det har fungerat flera år, är det nått annat får man se över det! =)
Antec

Inlägg av Antec »

Apt-clean är värdelös eftersom det finns ingen status i det, prova istället det jag nämnde tidigare! Med Tweak får du allt med utan att fundera, det behövs inte mer!
Antec

Inlägg av Antec »

strängen jag menar är sudo aptitude clean, den ger inte så många svar!
Antec

Inlägg av Antec »

Det är precis det jag pratar om "linux-headers-generic" den måste du också ta bort, med tweak så glöms inte den bort, det jag menar är att manuellt blir det lite plottrigt att ta bort allt!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Ah, sorry!! Jag ser ju nu att problemet hela tiden har varit din hemmakatalog. Kör:

cd ; du -sh * 
Det är bland dessa kataloger du finner "boven".
Användarvisningsbild
edfast

Inlägg av edfast »

@Antec; Installerade och körde Ubuntu-tweak, vilket så långt har verkat lösa problemet. Slängde ut gamla kärnor, vilket frigjorde ca 7,5 Gig, och får inte längre varningar, även om diskanalysatorn fortfarande visar 100% användning av /, se bilaga.

Tack, och tack alla som deltog!
Bilagor
Skärmbild-Diskanvändningsanalysator.png
Antec

Inlägg av Antec »

Är du noga med att rensa där kommer systemet inte växa märkvärt =)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

edfast skrev:Vid installationen gjordes inga modifieringar, "/" tilldelades alltså utrymme automatiskt. /home har runt 22 GB resterande utrymme.
Menar du att du skapade en separat partition på 22GB för /home?
Den verkar i så fall inte användas.
Antec

Inlägg av Antec »

En vanlig installation alltså?
Antec

Inlägg av Antec »

Vad jag vill säga det behöver inte vara så svårt, Ubuntu är verkligen bra och hjälper många, det kan också bli svårigheter, det är därför den här gemenskapen finns! Man kan krångla till det, men för nya användare är det enklare att ta den lättaste vägen, även om jag inte kan så mycket så tycker jag man ska visa det som är enkelt först för att lösa problem!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Antec skrev:....så tycker jag man ska visa det som är enkelt först för att lösa problem!
Absolut, men det kan också bli fel när man tar den lättaste vägen. Som i detta exempel. Om edfast bara "kör på" så kommer root filsystemet snart att bli fullt igen. Och då kan systemet ganska enkelt braka ihop....

Betänk dessutom att HakanS har uppmärksammmat att det finns 22GB som inte har redogjorts för.

I klartext, hemmakatolgen behöver städas upp, och den där saknade 22GB disken behöver "återfinnas".
Antec

Inlägg av Antec »

Vad jag kan läsa så är installationen gjord automatiskt och för mig innebär det att / är ihopslagen med /home, själv hittar jag inte dom försvunna gigabyten heller, men i vilket fall som helst så är utrymmet aningen kort
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"