Flash Memory Mount

ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Flash Memory Mount

Inlägg av ycc »

Hej,

jag har provat att ladda ner Ubuntu 6.06.1 Live CD till min Fujitsu Siemens Amilo laptop.  Jag vill gärna kunna använda Live CDn ett tag till innan jag installerar på hårddisken. Filer jag vill spara kan jag skicka över Windows nätverk, men det går ju inte om jag tar med laptopen på resa. JAG VILL DÄRFÖR INSTALLERA FLASHMINNE.

När jag sätter i flashminnet i USB porten lyser dioden.
Jag tror dock man skall se en fil som heter /dev/sda, jag hittar inte den filen.

Jag kan alltså inte göra det jag gissar jag borde göra sedan:
mkdir /mnt/usbflash
mount /dev/sda1 /mnt/usbflash

Mitt flashminne innehåller Windows filer, hur skall jag sedan göra för att formatera det för att kunna använda det i Ubuntu?

tacksam för hjälp

ycc
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 10 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

SV: Flash Memory Mount

Inlägg av Quartus »

Det dyker inte upp någon ikon på skrivbordet då?

Annars är det bara att mounta som du skriver, såvida inte USB-styrkretsen krånglar.

Förövrigt så borde ditt USB-minne vara formaterat med FAT16 vilket fungerar utmärkt i Ubuntu så du ska inte behöva formatera det.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Om du monterar i /media istället för i /mnt så skall enheten dyka upp som ikon på skrivbordet, samt i Nautilus/Thunar/Konqueror . :)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Tack för tipsen, ett så'nt här forum är verkligen bra, speciellt när man börjar med något nytt.

Jag kan inte komma håg att det dök upp någon ikon på skrivbordet, men jag skall kolla igen. Mina flashminnen är FAT32, kanske detta inte passar? Skall prova formatera om till FAT16. USB porten funkar i WinXP i alla fall. Mitt problem att montera är ju att jag inte vet vilket device/vilken fil i /dev jag skall montera. Den enda jag känner till är /dev/sda och någon sådan finns inte i /dev.

Jag håller på att ladda ner Ubuntu ver. 6.10 och skall testa lite mer sedan. (Nedladdningen går med hyfsad fart, men avbryts ibland och en alldeles för liten fil skapas, men den spegel-sajten jag provar just nu verkar gå bättre *håller tummarna*)

Jag hade "6.10 Nordic Desktop" hemma men den var för stor för att gå in på dom CD-R skivor jag använder just nu. Skall se om jag kan hitta större skivor. Fast det kanske funkar lika bra att bränna på DVD?

Ber att få återkomma så snart jag testat lite mer :)

Tackar, hej, hej
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 11 gånger.
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Med forumets hjälp har jag kommit lite vidare, tack. Situationen är nu såhär:
Jag har två laptopdatorer:
1. 3½ år gammal Compaq Presario 2147EA, 1.8GHz, 448 Mb Ram. USB 1.1 portar.
2. ½ år gammal Fujitsu Siemens Amilo, 1.6 GHz, 448 Mb RAM. USB 2.0 portar.

I båda laptopdatorerna fungerar USB portarna under WinXP, mot både USB 1.1 och USB 2.0 flashminnen samt mot dom flesta USB device jag provat. Ubuntu verkar fungera bra i båda mina datorer, bl.a. mot Windows nätverk.

UNDER UBUNTU FUNGERAR DOCK USB FLASH MINNENA BARA I COMPAQ PRESARION. Detta gäller oberoende om dom är formaterade som FAT16 eller FAT32. Det funkar väldigt galant och automatiskt i Compaq Presarion, precis som ni säger så hoppar det upp en ikon för flashminnet på skrivbordet.

Jag har provat Ubuntu 6.06 och Ubuntu Nordic Desktop 6.10 med samma resultat. Båda som Live CD.

Således: KAN NÅGON HJÄLPA MIG KLURA UT VARFÖR USB-FLASH MINNENA INTE FUNKAR I DEN MODERNARE FUJITSU-SIEMENS DATORN SOM HAR USB 2.0 PORTAR? Det är ju viktigt att sådant funkar om man skall byta operativ.

När jag sätter i flashminnet lyser dioden en liten stund och slocknar sedan. Det klickar till i CDn (ungefär som i Presarion när den fungerar, men den startar aldrig och går och hämtar någon drivrutin eller så.)

Stort tack
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"