Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal, Beta/ny bärbar med nvidia

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Bowmore skrev:...
Det pågår diskussioner om hur det ska göras just nu. Ett förslag (mockup) ser ut så här:
https://lists.launchpad.net/unity-desig ... zXNZ8q.png
Det där såg inte dumt ut, hoppas att det kommer! :)

Har varit gamaktig och utnyttjat Experts konkurs och köpt ny bärbar med nvidia, men får inte unity att funka med den proprietära drivaren. Iofs rullar den på fint med noveau, men jag vill ju ha ut full kräm. :D
Är detta fortfarande aktuellt
Efter senaste uppdateringen av X så fungerar inte de proprietära grafikdrivarna, åtminstone inte nvidia-current, då senaste X kräver xorg-video-abi-13. Försökte med xorg-edgers version av nvidia-current som är uppdaterad till abi-13 men den funkade inte med officiella X så kör fn Unity 3D med nouveau-drivaren
eller är det nån anledning till att jag inte får unity att funka? jag ska luska lite i ubuntuforums, men det är ju enklare om nån här sitter med ett svar... :P
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Bowmore

Re: Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal, Beta

Inlägg av Bowmore »

vulfgar skrev: Har varit gamaktig och utnyttjat Experts konkurs och köpt ny bärbar med nvidia, men får inte unity att funka med den proprietära drivaren. Iofs rullar den på fint med noveau, men jag vill ju ha ut full kräm. :D
Drivrutinen nvidia-current är uppdaterad till abi-13 och ska gå att installera, sen kanske den inte fått stöd än för de senaste korten.

Frågan är vad du har för kort?

Kod: Markera allt

lspci | grep VGA
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

PÅ den lilla etiketten på datorn står det geforce 610m och jag har hittat det på en lista med kompatibla kort. Med kommandot får jag

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller (rev 09)
01:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation Device 1058 (rev a1)
(Undrar varför det alltid blir olika beteckningar på olika ställen? Kan inte samma kort heta likadant överallt?)
Jag har testat med både experimentella och stabila drivare. Tror att det är en bugg, enligt felmeddelandet kan det bero på den här buggen https://bugs.launchpad.net/online-accou ... ug/1053444
Ska försöka kolla lite loggar mm senare,
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jo, nvidia-current 304.43 stöder ditt kort:
ftp://download.nvidia.com/XFree86/Linux ... chips.html

En bit ner ser du raden:
GeForce 610M 0x1058 C
1058 är device pci id i ditt fall för GeForce 610M.

Finns även stöd för korten
GeForce 610M 0x1059 C
GeForce 610M 0x105A C
Har du installerat nvidia-current och kört

sudo nvidia-xconfig
och det inte funkar så är det nog en bugg.

Ser dock inte kopplingen till buggen du hänvisar till.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det funkar inte alls, blir bara värre eftersom upplösningen på skärmen blir låg. Jag har skrivbord och kan starta även grafiska program via tilda som jag alltid har på skrivbordet, jag måste ju bara komma ihåg vad programmen heter, :P

Försöker även med nvidia-settings, men får meddelandet att jag inte använder nvidia x-driver. När jag kollar i xorg.loggen så verkar det som om den inte lyckas ladda modulen nvidia. Jaja, det funkar så fort jag avistallerar drivarna, så jag får se det här som en intressant lärorik process. ;D Nu lägger jag i alla fall av för ikväll (natt), får fortsätta imorgon och luska vidare.
bjoost61
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av bjoost61 »

Ser ut som du har dubbla grafikkort i din dator. För att använda Nvidiakortet då får du antingen blockera Intelkortet i bios, om det går det går ej på alla datorer eller använda Bumblbee.
http://bumblebee-project.org/install.html
Du kan då använda Nvidiakortet genom att lägga till "optirun" före startkommandot i de programmstartare där du behöver vassare grafik eller köra tex. "optirun firefox" i terminalen om du tillfälligt vill använda Nvidiakortet till ett program. I övriga fall kommer då Intelkortet att användas.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

@vulfgar
Här lite bra att veta om just hybridgrafik:
https://help.ubuntu.com/community/HybridGraphics
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Nu har jag installerat bumblebee och det funkar perfekt, när jag använder optirun på glxgears så ökar frameraten mer än 10 ggr. :o Egentligen är det ju väldigt fiffigt, nu när jag vet hur det funkar, går fint att öka prestandan när det behövs och sparar batteri i övrigt. ;D
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

vulfgar skrev:Nu har jag installerat bumblebee och det funkar perfekt, när jag använder optirun på glxgears så ökar frameraten mer än 10 ggr. :o Egentligen är det ju väldigt fiffigt, nu när jag vet hur det funkar, går fint att öka prestandan när det behövs och sparar batteri i övrigt. ;D
Roligt att det fungerar så bra. För Ubuntu +12.10 så kan du vara säker på att det kommer fungera ännu bättre. Mycket görs som sagt uppströms. Kärnan, xorg server och andra releventa delar för GPU-byten för er med hybridkort. ;)

När den här gamla burken sjungit sin sista vers kommer det nog bli en laptop med stöd för hybridkort. Hoppas burken överlever 1 år till (hoppas mer). Då kommer mycket fungera automagiskt :P.
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
fd.svensson
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal, Beta/ny bärbar med nvidia

Inlägg av fd.svensson »

Fy på sig vulfgar :unerd:
:) Om någon gör dig illa. Skriv ner det i sanden. Om någon gör dig gott. Knacka in det i sten. :) Afrikanskt ordspråk
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hoppsan, hamnade i fel tråd.
Borttaget.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

fd.svensson skrev:Fy på sig vulfgar :unerd:
:mrgreen:
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Nu har jag testat lite till och jämfört "FishIE Tank" med windows (sparade installationen av win7 denna gång) och i windows så sköts övergången automatiskt, dock blir det då en viss fördröjning. I ubuntu så anger jag ju manuellt om jag startar programmet - i detta fall firefox - med nvidiadrivarna eller inte och då kommer den högre hastigheten direkt.

Det blir ungefär samma värden i "FishIE Tank" för båda kretsarna i både win och ubuntu. Tycker inte nödvändigtvis att det är sämre att behöva starta nvidia-delen manuellt, känsan blir att det är snabbare i och med att jag slipper fördröjningen.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"