Guest account?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Guest account?

Inlägg av Dockland »

Hej everyhopa.

Jag kör dual boot och i ubuntu 12.04 finns ett "Guest" account.
Jag har läst att det ganska enkelt går att disabla det kontot, men jag vill ha det kvar, dock sätta ett lösenord på det kontot.

Hur gör jag det?
ubot

Re: Guest account?

Inlägg av ubot »

Jag vet inte men ett alt. är att stänga av guest account så här: http://www.ubuntugeek.com/ubuntu-tiphow ... more-13234
Och sedan skapa ett nytt konto med kommandot:

Kod: Markera allt

sudo adduser --encrypt-home dockland
På det nya kontot så sätter du så klart ett lösenord.
Du kan även ändra rättigheter i Users & Groups. Som standard kommer inte kontot att ha rätt att köra sudo.

Edit:
Det kanske fungerar att ändra autologin-guest=true till false: http://www.liberiangeek.net/2012/06/win ... d=noscript
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

ubot skrev:Jag vet inte men ett alt. är att stänga av guest account så här: http://www.ubuntugeek.com/ubuntu-tiphow ... more-13234
Och sedan skapa ett nytt konto med kommandot:

sudo adduser --encrypt-home dockland
På det nya kontot så sätter du så klart ett lösenord.
Du kan även ändra rättigheter i Users & Groups. Som standard kommer inte kontot att ha rätt att köra sudo.

Edit:
Det kanske fungerar att ändra autologin-guest=true till false: http://www.liberiangeek.net/2012/06/win ... d=noscript
Tackar.

Jag har redan konfigurerat allt i det guestaccount så jag vill inte ta bort det och lägga till ett nytt. Det låter ologiskt. Jag blev så häpen när jag igår kväll satt och roddade med det medföljande guestaccount och skulle gå in i "Användare" och sätta ett lösenord och där inte fanns något alternativ. Hur tänkte utvecklarna här?

Kommer Gusest åt "Host" på min andra partition (Windows filer och dokument)? Hur ställer jag in så det inte går?

Hälsningar Tim
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

ubot skrev: Edit:
Det där skall jag testa ikväll. Tack för tips. Jag meddelar hur det går.

Hilsen T
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Hej igen.

det funkade inte att ändra autologin-guest=true till false.

Hur sätter jag ett lösenord på det redan konfigurerade guest accountet?

Hur tänkte utveckarna här?
ubot

Inlägg av ubot »

Vad händer om du försöker sätta ett lösenord på gäst-kontot från Terminalen:

sudo passwd guest
Antec

Inlägg av Antec »

Undrar varför du ska ha lösenord på ett gäst-konto, så fort du lämnar kontot kommer allt du lagt där att försvinna.. Så jag undrar varför?
ubot

Inlägg av ubot »

Antec skrev:Undrar varför du ska ha lösenord på ett gäst-konto, så fort du lämnar kontot kommer allt du lagt där att försvinna.. Så jag undrar varför?
Det kan ju finnas anledningar. Om man t.ex. vill hindra människor från att komma åt nätet via ens dator t.ex.
Jag har redan konfigurerat allt i det guestaccount så jag vill inte ta bort det och lägga till ett nytt.
Nu blir jag lite fundersam. Om allt man har lagt där försvinner. Hur har då Dockland konfigurerat gäst-kontot? Jag får inte ihop det ...
Antec

Inlägg av Antec »

Okej det är sant, Men ett gäst konto är för mig flyktigt, det finns troligen mer frågor om det än jag inte förstår =)
ubot

Inlägg av ubot »

Jag tror hur som helst att den smidigaste lösningen är att stänga av gäst-kontot och skapa ett nytt konto med lösenord. Ändringarna borde väl inte vara så svåra att göra i det nya kontot om du kopierar konfigurationsfiler från gäst-kontot till det nya kontot (innan du stänger av det)?
Antec

Inlägg av Antec »

Det skulle jag också gjort! =)
ubot

Inlägg av ubot »

Typ så här:

sudo mv /home/guest/ /home/ny_användare/
och sedan:

sudo chown -R ny_användare:ny_användare /home/ny_användare
Därefter sätter du disable på guest-kontot genom att ändra true till false: http://askubuntu.com/questions/62564/ho ... st-session
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 20 gånger.
Antec

Inlägg av Antec »

Ja fast jag skulle få fråga dej först , haha =) jag kan inte gå in i djupen där är jag för dålig! :P
ubot

Inlägg av ubot »

Jag hittar inget sätt att sätta ett lösenord på gäst-kontot. Du får ge ditt stöd till det här förslaget: http://brainstorm.ubuntu.com/idea/17206

Jag antar att utvecklarna har tänkt något i stil med att ett gäst-konto är ett gäst-konto just för att att det går att använda utan lösenord. Därför finns det ingen inställning för lösenord på gäst-kontot eller något. Jag vet inte ...

Det verkar ju vara en viss skillnad i övrigt också mellan gäst-kontot och ett vanligt användarkonto:
All footprints generated during a Guest Session are stored under the /tmp directory, so no Guest Session activity is saved permanently in the system.
Det är ju inte så dumt eftersom en gäst riskerar att lämna över information till nästa gäst om man använder ett vanligt kontot som gäst-konto. T.ex. temporära internetfiler m.m.
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 20 gånger.
Antec

Inlägg av Antec »

Då gör jag det, och hoppas tråd-skaparen också läser in =)
Antec

Inlägg av Antec »

Jag tänkte då på att så fort man logga av så försvann gäst kontot, jag vet inte hur det egentligen är men mina erfarenheter säger att kontot är dött efterjag lämnat det!
ubot

Inlägg av ubot »

Antec skrev:Jag tänkte då på att så fort man logga av så försvann gäst kontot, jag vet inte hur det egentligen är men mina erfarenheter säger att kontot är dött efterjag lämnat det!
Det låter ju troligt men då undrar ju hur Dockland har gjort för att konfigurera gäst-kontot?
Antec

Inlägg av Antec »

Det undrar jag med?
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Ja, ni har rätt. Alla customiseringar försvann. Tack.

Dock kommer jag åt "Host"-mappen och mina dokument och windowsfiler. Hur stoppar jag det?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Dockland skrev:Dock kommer jag åt "Host"-mappen och mina dokument och windowsfiler. Hur stoppar jag det?
Gästkontot är tänkt att fungera som du kommit underfund med, dvs allt försvinner när man loggar ut och har inget lösenord. Det du verkar vara ute efter är en kombination av ett vanligt konto och ett gästkonto och det finns inte så det får man i så fall bygga själv.

Du nämner host vilket jag tolkar som att du kör Ubuntu i Windows, dvs med Wubi.

Det du kan göra är att modifiera filen /etc/apparmor.d/lightdm-guest-session.

Om du t.ex lägger till raden

deny /host/** rw,
i slutet på den filen så bör det spärra accessen till mappen /host.

Se bara till att ta en backup på originalet innan du börjar ändra i filen.

Här en wiki om AppArmor som du kan starta med.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"