Hej,
Efter att ha installerat Ubuntu på min HTPC och sett prestanda skillnaderna mellan Windows 7 och Ubuntu börjar jag nu bli sugen på att ge windows vista på min laptop det långa fingret en gång för alla och köra Ubuntu där också.
Denna ändring är dock inte helt enkel då jag använder min laptop som ett arbetsredskap då jag jobbar online en hel del med hemside utveckling, hd film redigering mm.
Det jag undrar över är vilka bra alternativ/lösningar som finns för ubuntu för följande program mm:
HD Film redigering
(Jag använder Sony Vegas Movie Studio Platinum HD 11.0 idag)
Jag filmar i 1080p och redigerar på datorn, jag behöver inte världens avancerade redigerings program utan behöver kunna "splita" filerna, jobba med multipla video & ljud kanaler och kunna spara projekt mm.
Viktigt här är att programmet stödjer just HD redigeringen då vissa program jag testat varit snigel sega vid just HD redigering.
Om man sedan kan exportera till .mp4 format mm så är det nice.
DVD Skapar program
Jag använder idag Sony DVD Architect Studio 5.0)
Jag jobbar även med att skapa DVD skivor för olika filmprojekt och behöver kunna skapa dvd menyer och sedan bränna till DVD skiva och gärna till .iso om det går.
Itunes + Teethering
Jag har en iphone som jag använder som mobilt bredband dagligen. Går det att lösa så att man kan köra Itunes på Ubuntu samt använda mobilen med teethering / mobilt brebands dongel?
Övriga program
Vilka alternativ till följande program finns för Ubuntu?
* Photoshop
* MS Word, Excel, Skapa .PDF filer (Gärna inte OpenOffice)
* Antivirus (behövs det till Ubuntu?)
* Dropbox, Evernote
* Ta skärmdumpar mer kontrollerat som typ "FastStone Capture" till Windows
* FTP Program
* Bittorent program
* RoboForm
* Köra Javascript, Flash
Hjälp att gå från Windows Vista till Ubuntu
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Hjälp att gå från Windows Vista till Ubuntu
Hej,
Några program för videoredigering nämns i denna tråd.
DVD Video: DVDStyler
* Photoshop Gimp
* Skype Skype finns i Programcentralen och fungerar utmärkt.
* MS Word, Excel, Skapa .PDF filer (Gärna inte OpenOffice) LibreOffice
* Antivirus (behövs det till Ubuntu?) Behövs inte men finns, t.ex. från Comodo
* Dropbox, Evernote Dropbox finns och fungerar utmärkt. Evernote vet jag inget om.
* Ta skärmdumpar mer kontrollerat som typ "FastStone Capture" till Windows Screeenie kanske? (ingen erfarenhet.)
* FTP Program FileZilla, eller FTP-funktionen i Nautilus (filhanteraren, duger åt mig).
* Bittorent program Transmission ingår.
* RoboForm Ingen aning.
* Köra Javascript, Flash JavaScript fungerar utan anmärkning. Vill du ha senaste Flash Player, får du välja Google Chrome. För övriga webbläsare är 11.2 den sista versionen för Ubuntu/Linux.
Några program för videoredigering nämns i denna tråd.
DVD Video: DVDStyler
* Photoshop Gimp
* Skype Skype finns i Programcentralen och fungerar utmärkt.
* MS Word, Excel, Skapa .PDF filer (Gärna inte OpenOffice) LibreOffice
* Antivirus (behövs det till Ubuntu?) Behövs inte men finns, t.ex. från Comodo
* Dropbox, Evernote Dropbox finns och fungerar utmärkt. Evernote vet jag inget om.
* Ta skärmdumpar mer kontrollerat som typ "FastStone Capture" till Windows Screeenie kanske? (ingen erfarenhet.)
* FTP Program FileZilla, eller FTP-funktionen i Nautilus (filhanteraren, duger åt mig).
* Bittorent program Transmission ingår.
* RoboForm Ingen aning.
* Köra Javascript, Flash JavaScript fungerar utan anmärkning. Vill du ha senaste Flash Player, får du välja Google Chrome. För övriga webbläsare är 11.2 den sista versionen för Ubuntu/Linux.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Hej, det finns tillägg till Chrome för Evernote om man vill, men det förutsätter att man använder Google Chrome Webbläsaren förstås
har inte kollat om det finns det till Firefox.
Edit: Kollade nyss efter tillägg för Evernote till Firefox och det finns också.
https://chrome.google.com/webstore/sear ... e-ntp-icon

Edit: Kollade nyss efter tillägg för Evernote till Firefox och det finns också.

https://chrome.google.com/webstore/sear ... e-ntp-icon
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
När det gäller videoredigering för Linux finns ett stort utbud av fruktansvärt usla program som du absolut inte ens bör fundera på att ens tänka namnet på. De brukar ha lite olika problem, exempelvis att de kraschar, är sega, är ovanligt värdelösa ur användningssynpunkt, saknar stöd för vett och sans och så vidare i all oändlighet. Det finns ett fåtal professionella alternativ också, men de är svindyra, i alla fall med mina mått mätt (femsiffrigt).tobiasfransson skrev:HD Film redigering
(Jag använder Sony Vegas Movie Studio Platinum HD 11.0 idag)
Jag filmar i 1080p och redigerar på datorn, jag behöver inte världens avancerade redigerings program utan behöver kunna "splita" filerna, jobba med multipla video & ljud kanaler och kunna spara projekt mm.
Viktigt här är att programmet stödjer just HD redigeringen då vissa program jag testat varit snigel sega vid just HD redigering.
Dock finns hopp: EditShare har ju en som heter LightWorks som än så länge bara finns för Windows, men arbetet är i full gång med att porta det till Linux och Mac. Det verkar som att Linuxversionen kommer att komma ut före Mac-versionen dessutom. Detta är ett professionellt program och ännu inte öppen källkod, men även det har man planer på, även om det ligger några år fram i tiden innan den biten är ordnad.
Det finns någon video på YouTube där man kör den under Ubuntu, men den finns ännu inte tillgänglig för testkörning för allmänheten, vad jag vet. Kanske senare i höst eller vinter.
Hur som helst, håll ut! Bättring är kanske på gång!
Och ja, programmet kommer att vara gratis, men det kommer också att finnas en version som kostar en slant som då har lite godis för de mer seriösa användarna, men det blir definitivt inget femsiffrigt belopp i det fallet. Ligger för närvarande på €50 per år (Windows-versionen).
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Vet att det nästan verkade som att jag gjorde reklam där, men jag väntar själv med spänning på hur det kommer att bli. Kanske blir det totalfjasko, men än så länge finns inget (vad jag vet) som tyder på det. Kanske kommer programmet att kräva lite mer än den hårdvara jag använder klarar, men även det återstår att se. En av grejerna med programmet ska ju vara att det är snabbt. Ska bli spännande att se hur det blir, i alla fall.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Det är en helt korrekt frågeställning du gör och jag hoppas att du får många och bra svar och förslag till alternativa program där sådana finnes.tobiasfransson skrev:Hej,
Efter att ha installerat Ubuntu på min HTPC och sett prestanda skillnaderna mellan Windows 7 och Ubuntu börjar jag nu bli sugen på att ge windows vista på min laptop det långa fingret en gång för alla och köra Ubuntu där också.
Denna ändring är dock inte helt enkel då jag använder min laptop som ett arbetsredskap då jag jobbar online en hel del med hemside utveckling, hd film redigering mm.
Det jag undrar över är vilka bra alternativ/lösningar som finns för ubuntu för följande program mm: . . . .
Men,
en stilla undran:
Varför helt kapa din livlina?
Behåll ditt invanda MS-Vista, eller det som du känner dig bekväm med från förr, men mindre bekväm med dess prestanda, jämfört med Ubuntu.
Kör parallellt så länge och intill dess att du har fått "klämma Linux och Ubuntu på pulsen".
Det du själv skapar i MS-windows "kan du alltid komma åt" inne ifrån Linuxvärlden! Skapar du något där, kan du öppna upp det från Ubuntu. Det du skapar i Linuxvärlden däremot, måste anpassas så, att det kan öppnas från den mer begränsade (Låsta) MS-världen.
Det är detta, som skiljer operativsystem i den "fria världen" mot system skapade i den stängda världen. Gäller både MS-program, som Apple-dito.
Den dag du har fått svar på din frågeställning här inne, har hunnit testa givna förslag och känner dig nöjd med att ha funnit säkra alternativ i denna, mer ljusa värld, då, men först då, föreslår jag att du "kapar linan".
Oavsett hur du väljer att göra, så önskar jag dig lycka till och hoppas på att också kunna få säga: Välkommen till Linux. Till Ubuntu.
tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.