Hej,
Har två 1GB diskar, sda & sdb, som ser ut så här:
sda1 + sdb1 är md1 (RAID1)
sda2 + sda2 är md2 (RAID1)
md2 är ej i bruk och jag vill ta bort denna raid.
Hur gör jag det säkrast utan att riskera att störa md1 ?
md2 är idag bara ca 100MB stort så jag är inte intresserad av att gör något med utrymmet, jag vill bara ha bort den.
Häls.
Magnus
Ta bort raid1 från disk - LÖST
Ta bort raid1 från disk - LÖST
Senast redigerad av 2 trasan, redigerad totalt 5 gång.
Re: Ta bort raid1 från disk
Detta är destruktivt och dataförstörande, görs på egen risk!!
Först och främst dubbelkolla och trippelkolla att det verkligen är md2 du vill ta bort och att den verkligen består av /dev/sda2 och /dev/sdb2
Jag har tagit bort MD-Devices på följande sätt tidigare, det var dock ett bra tag sen sist och det har möjligen kommit enklare sätt att göra detta. Men detta är ett sätt.
Personligen brukar jag se till att INGET är monterad på den device jag vill radera och se till att inget monteras automatiskt av systemet. Testa sen en omboot och ser att alt fungerar som det skall innan jag raderar.
Först se till att inget är monterat på md2
Efter detta ser jag till att inget pekar på md2 i /etc/fstab
!!Dubbel och trippelkollar vilka devices som md2 består av!!
Stoppar den array-devicen
Skriver över zero-block på samtliga devices som ingår i din md-device
Om filen /etc/mdadm.conf finns så radera informationen om md2
Åter igen, detta är en destruktiv och dataförstörande åtgärd och kan verkligen förstöra systemet om man gör fel...
OM du inte skall använda utrymmet så skulle jag personligen låta md-devicen vara kvar.
Använd informationen jag har skickat och VALIDERA detta med andra källor (kanske på detta forum, men gärna i andra forum och/eller kanaler) för att verkligen vara säker på att du gör rätt sak i rätt ordning och att du litar på information du får.
Lycka till
Först och främst dubbelkolla och trippelkolla att det verkligen är md2 du vill ta bort och att den verkligen består av /dev/sda2 och /dev/sdb2
Jag har tagit bort MD-Devices på följande sätt tidigare, det var dock ett bra tag sen sist och det har möjligen kommit enklare sätt att göra detta. Men detta är ett sätt.
Personligen brukar jag se till att INGET är monterad på den device jag vill radera och se till att inget monteras automatiskt av systemet. Testa sen en omboot och ser att alt fungerar som det skall innan jag raderar.
Först se till att inget är monterat på md2
Kod: Markera allt
umount /dev/md2
!!Dubbel och trippelkollar vilka devices som md2 består av!!
mdadm --detail /dev/md2
mdadm --stop /dev/md2
mdamd --zero-superblock /dev/sda2
mdamd --zero-superblock /dev/sdb2
Åter igen, detta är en destruktiv och dataförstörande åtgärd och kan verkligen förstöra systemet om man gör fel...
OM du inte skall använda utrymmet så skulle jag personligen låta md-devicen vara kvar.
Använd informationen jag har skickat och VALIDERA detta med andra källor (kanske på detta forum, men gärna i andra forum och/eller kanaler) för att verkligen vara säker på att du gör rätt sak i rätt ordning och att du litar på information du får.
Lycka till

blogg @ Gargamel.NU
Re: Ta bort raid1 från disk
tack för bra svar!
Tills vidare tar jag det säkra spåret och låter md2 vara kvar.
Häls.
Magnus
Tills vidare tar jag det säkra spåret och låter md2 vara kvar.
Häls.
Magnus