Aktivera 3D Myunity

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Aktivera 3D Myunity

Inlägg av Dockland »

Hej igen. Det var ett tag sedan, hoppas er sommar varit fin.

Jag har ånyo installerat Ubuntu 12.04 då den var så buggig i början, men nu börjar den ta sig. Däremot har jag samma problem som tidigare att Myunity säger att mitt system "is running in 2D" och att jag inte kan göra några inställningar i programmet.

Hur aktiverar jag 3D i mitt system. Jag har provat att ladda ner drivisar från AMD (en RUN-fil) vilket inneburit att systemet startar om och jag bara har tillgång till "Terminal-mode" där jag inte kan starta x. Hur gör jag för att aktivera 3D i min 12.04? Vilket medfört att jag ominstallerat hela systemet ett gäng gånger, men är trött på det nu.

Jag har laddat ned alla drivisar som sig bör propretiära (eller vad det heter) och "aktiverat" dem, men utan resultat. Min dator är en HP Pavilion G6 och i Windows funkar det utmärkt med 3D.

Vilken info behöver ni av mig och mitt system för att felsöka?

Hälsningar T
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Re: Aktivera 3D Myunity

Inlägg av Dockland »

Jag testade med Xubunto-shell, det funkade inte. Massor med felmeddelanden jag inte sparade. Nu är jag tillbaka automatiskt till Ubuntu-shell igen bara genom att starta om. Någon som vet?
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Dockland skrev:Hej igen. Det var ett tag sedan, hoppas er sommar varit fin.

Jag har ånyo installerat Ubuntu 12.04 då den var så buggig i början, men nu börjar den ta sig. Däremot har jag samma problem som tidigare att Myunity säger att mitt system "is running in 2D" och att jag inte kan göra några inställningar i programmet.

Hur aktiverar jag 3D i mitt system. Jag har provat att ladda ner drivisar från AMD (en RUN-fil) vilket inneburit att systemet startar om och jag bara har tillgång till "Terminal-mode" där jag inte kan starta x. Hur gör jag för att aktivera 3D i min 12.04? Vilket medfört att jag ominstallerat hela systemet ett gäng gånger, men är trött på det nu.

Jag har laddat ned alla drivisar som sig bör propretiära (eller vad det heter) och "aktiverat" dem, men utan resultat. Min dator är en HP Pavilion G6 och i Windows funkar det utmärkt med 3D.

Vilken info behöver ni av mig och mitt system för att felsöka?

Hälsningar T
Får du inga om extra drivrutiner till ditt grafikkort? ta reda på vad ditt grafikkort heter så att andra som har samma dator kan hjälpa dig.Att ladda ner drivrutiner från AMD är nog inget lyckat det bruka oftast sluta med en ominstllation
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Hej och tack för ditt svar. Jag har installerat Proprietär FGLRX-grafikdrivrutin för ATI/AMD och den är aktiverad.
Hur ser jag vilken grafikkort jag har? Om jag tittar i "Alla inställningar" och "Detaljer" står där under "Grafik" Drivrutin Okänd och Upplevelse Standard. Vad menas med det?

Nu har jag inte kört Ubuntu på många månader och trodde att detta skulle vara fixat nu, men så är det alltså inte.

Någon som vet varför det inte funkar lika smidigt som exempelvis i Windows 7? Det är ju ett grundfundament om jag skall byta till Ubuntu.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Ge kommandot:

Kod: Markera allt

lspci
i en terminal.
Leta reda på raden: "VGA compatible controller" och vad som står där och posta resultatet här.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Pavel skrev:Ge kommandot:

Kod: Markera allt

lspci
i en terminal.
Leta reda på raden: "VGA compatible controller" och vad som står där och posta resultatet här.

01:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI Seymour [Radeon HD 6400M Series]

och

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Core Processor Integrated Graphics Controller (rev 02)
Pavel

Inlägg av Pavel »

Du har ett hybridkort med både AMD- och Intelgrafik. Dessa är krångliga att få att fungera i Linux. Förmodligen är det den svaga Intelkretsen som är igång och som gör att du inte har 3D-grafik medan AMD-kortet är avstängt.

Jag har ingen egen erfarenhet av denna typ av kort (undviker sådana då jag köper dator). Du bör kunna gå in i BIOS vid uppstart och stänga av Intelkretsen och se till att AMD-kortet är igång. Då bör du få 3D efter omstart. Nackdelen är att AMD-kortet drar mycket mer batteri än Intel.

Om du vill ha mer information och pilla med att få igång växling mellan korten så läs den här tråden: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1930450. Det ser inte hopplöst ut att få igång det och guiden är tydligt upplagd steg för steg.

Angående drivrutin ska drivrutinen som finns i Ubuntus förråd stödja ditt kort.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Pavel skrev:Du har ett hybridkort med både AMD- och Intelgrafik. Dessa är krångliga att få att fungera i Linux. Förmodligen är det den svaga Intelkretsen som är igång och som gör att du inte har 3D-grafik medan AMD-kortet är avstängt.

Tack för ditt svar. Varför är de krångliga att få till att fungera i Linux, men inte i Windows? En av anledningarna jag vill byta till linux är att det skall vara användarvänligt, även för mig/oss som inte vill hålla på att rota runt i systemet för att konfigurera en sådan sak som grafiken. Det är idag inte användarvänligare än Windows. Det måste det bli om det skall attrahera den stora massan. Tyvärr.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Det beror på att AMD valt att inte utveckla tillräckligt bra drivrutiner till Linux. Klaga på dem och inte på Linux.

Pga slappa hårdvarutillverkare handlar Linux fortfarande delvis om att välja rätt hårdvara. Då man köper en ny dator eller datorpryl bör man googla innan och se om den är hopplös i Linux. Hybridgrafikkort är ett sådant svårt område.

Jag tror dock att du skulle kunna få kortet att fungera med guiden jag hänvisade till.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Pavel skrev:Det beror på att AMD valt att inte utveckla tillräckligt bra drivrutiner till Linux. Klaga på dem och inte på Linux.

Pga slappa hårdvarutillverkare handlar Linux fortfarande delvis om att välja rätt hårdvara. Då man köper en ny dator eller datorpryl bör man googla innan och se om den är hopplös i Linux. Hybridgrafikkort är ett sådant svårt område.

Jag tror dock att du skulle kunna få kortet att fungera med guiden jag hänvisade till.
Japp. Tack för svaret. Du har rätt. Det är inte linux "fel". Linux gör inga somhelst drivrutiner tror jag. Det vore konstigt annars.

Jag skall testa att disabla i-kortet i BIOS. Det borde funka. Batterier är inga problem. Kör alltid med nätagg.

Min point är att innan det finns lika många drivisar till Linux som till windows kommer inte Linuxdialekterna nå den stora massan. Tyvärr.
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

Jag tänkte inte skriva, då jag har "paus" från forumet. Dock kände jag ett behov rätta till en del missförstånd. Svarat kommer riktas mot trådskaparen Dockland som blandar ihop päron med äpplet. Låt mig förtydliga.

1.
ATI har haft stöd under Linux för hybridkort nu över 1 års period. Tekniken i sig är något år. Däremot är det inte säkert att alla hybridkort med två GPU som ATI används stöds.
2.
Linux kärnan är till stor del bestående av drivrutiner för diverse tekniska prylar. Allt ifrån smartphone, superdatorer, embedded system och andra tekniska prylar använder sig av kärnan. Linux kärnan har utan konkurrens bäst stöd för diverse prylar. Något Microsoft kärna som kommer med Windows inte kommer i närheten av.
3.
Det är ENDAST Windows 7 bland Microsoft produkter som ännu stödjer hybridtekniken. Vilket innebär det finns ingen bakåtkompatibelt för äldre utgåvor. För Linux finns inte det problemet. När väl "stödet" finns så spelar utgåva versionen mindre roll.
4.
ATI har inte officiellt tagit ansvar för hybridtekniken för Linux system. Dock möjliggör dom det via deras drivrutiner då den ej skriver över andra GPU. Just nu krävs det "extra" handpålägg för de som vill. Vilket innebär man behöver ej vänta tills stödet är officiellt. Finns motsvarigheten under Windows och isåfall hänvisa till någon artikel?
5.
Optimus tekniken som också är hybridkort med NVIDIA har ej haft ett officiellt stöd. Dock har det via olika "hacks" möjliggjort växling mellan olika GPU. Mycket arbeta gjorts uppströms framför allt av Redhat utvecklare för att uppströms ska ha så bra Optimus stöd som möjligt. Nu när mycket av arbetet har gjorts har NVIDIA;s linuxarbetare officiellt gått ut med att man tänker stödja Optimus-tekniken under Linux. Väldigt snart behöver Linux användare inte Bumblebee och liknande "hacks" för möjliggöra växling av GPU. Det är i alla fall tänkt så.
6.
Innebär det att Linux distributioner har stöd för allt? Nej, det är naivt och tro det. Dock ska man skilja på Linux-kärnan och Linux-distributioner. Då flesta Linux-distributioner har bestämt Linux-kärna för deras utgåva. Så binder dom upp sig både i gott och ont. Däremot ska man komma ihåg nya kärnutgåvor sker betydligt mer frekvent än Linux-distributioner släpper ny utgåva. Ubuntu 12.04 som kommer med kärnan 3.2.* har Linus redan börjat arbeta på kärnan 3.6.*. Vilket i hårdvarustöd är stor skillnad. Därför beror hårdvarustödet väldigt ofta om vilken kärn-version som kommer med en distribution eller hur ofta en distribution släpps. Det är som sagt Linux-distributioner som behöver ta ansvaret för hur de ställer sig till kärn-versioner.

Blev det lite klara för dig Dockland? :)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Kurdistan skrev:Jag tänkte inte skriva, då jag har "paus" från forumet. Dock kände jag ett behov rätta till en del missförstånd. Svarat kommer riktas mot trådskaparen Dockland som blandar ihop päron med äpplet. Låt mig förtydliga.

1.
ATI har haft stöd under Linux för hybridkort nu över 1 års period. Tekniken i sig är något år. Däremot är det inte säkert att alla hybridkort med två GPU som ATI används stöds.
2.
Linux kärnan är till stor del bestående av drivrutiner för diverse tekniska prylar. Allt ifrån smartphone, superdatorer, embedded system och andra tekniska prylar använder sig av kärnan. Linux kärnan har utan konkurrens bäst stöd för diverse prylar. Något Microsoft kärna som kommer med Windows inte kommer i närheten av.
3.
Det är ENDAST Windows 7 bland Microsoft produkter som ännu stödjer hybridtekniken. Vilket innebär det finns ingen bakåtkompatibelt för äldre utgåvor. För Linux finns inte det problemet. När väl "stödet" finns så spelar utgåva versionen mindre roll.
4.
ATI har inte officiellt tagit ansvar för hybridtekniken för Linux system. Dock möjliggör dom det via deras drivrutiner då den ej skriver över andra GPU. Just nu krävs det "extra" handpålägg för de som vill. Vilket innebär man behöver ej vänta tills stödet är officiellt. Finns motsvarigheten under Windows och isåfall hänvisa till någon artikel?
5.
Optimus tekniken som också är hybridkort med NVIDIA har ej haft ett officiellt stöd. Dock har det via olika "hacks" möjliggjort växling mellan olika GPU. Mycket arbeta gjorts uppströms framför allt av Redhat utvecklare för att uppströms ska ha så bra Optimus stöd som möjligt. Nu när mycket av arbetet har gjorts har NVIDIA;s linuxarbetare officiellt gått ut med att man tänker stödja Optimus-tekniken under Linux. Väldigt snart behöver Linux användare inte Bumblebee och liknande "hacks" för möjliggöra växling av GPU. Det är i alla fall tänkt så.
6.
Innebär det att Linux distributioner har stöd för allt? Nej, det är naivt och tro det. Dock ska man skilja på Linux-kärnan och Linux-distributioner. Då flesta Linux-distributioner har bestämt Linux-kärna för deras utgåva. Så binder dom upp sig både i gott och ont. Däremot ska man komma ihåg nya kärnutgåvor sker betydligt mer frekvent än Linux-distributioner släpper ny utgåva. Ubuntu 12.04 som kommer med kärnan 3.2.* har Linus redan börjat arbeta på kärnan 3.6.*. Vilket i hårdvarustöd är stor skillnad. Därför beror hårdvarustödet väldigt ofta om vilken kärn-version som kommer med en distribution eller hur ofta en distribution släpps. Det är som sagt Linux-distributioner som behöver ta ansvaret för hur de ställer sig till kärn-versioner.

Blev det lite klara för dig Dockland? :)

Tack för ditt svar. Som jag sade, på grund av det inte finns tillräckliga drivrutiner tillräckligt snabbt till Linuxvarianterna kommer linux aldrig tilltala den stora massan. Ditt förtydligande belyser och bekräftar just det stora problemet med Linux. Det är endast till för oss dator-nördar.
Antec

Inlägg av Antec »

Hej, bara du inte belastar Linux för det är inte deras fel alls..Om det som redan sagts, se över vilken hårdvara du köper, så behöver du aldrig komma i situationer som blir så här svår. Det gäller ju likadant med Windows med! Men det kan blir andra problem då.. :)
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Dockland du får tolka det jag skrev efter eget behag. Det var inte riktigt vad jag poängterade. Nåja Linux är väl ett hobby-OS/nörd-OS för somliga. Lycka till! :)
Påvels blogg:
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
Antec

Inlägg av Antec »

OS/nörd-OS är det verkligen inte, Men jag förstår att det i början blev knasigt, försök att se fördelarana fungerar inte det så är det knäppt och att hårvaran fallerar, det är absolut inte bra! Vill du använda OpenSours så gäller också att försöka överbrygga svårigheter =)
Pavel

Inlägg av Pavel »

Dockland skrev:Som jag sade, på grund av det inte finns tillräckliga drivrutiner tillräckligt snabbt till Linuxvarianterna kommer linux aldrig tilltala den stora massan. Ditt förtydligande belyser och bekräftar just det stora problemet med Linux. Det är endast till för oss dator-nördar.
Skrev moderatorn på Linuxforumet!
Det är inget tvång att använda Linux och om du trivs bättre i andra system så använd dem istället.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Pavel skrev:
Dockland skrev:Som jag sade, på grund av det inte finns tillräckliga drivrutiner tillräckligt snabbt till Linuxvarianterna kommer linux aldrig tilltala den stora massan. Ditt förtydligande belyser och bekräftar just det stora problemet med Linux. Det är endast till för oss dator-nördar.
Skrev moderatorn på Linuxforumet!
Det är inget tvång att använda Linux och om du trivs bättre i andra system så använd dem istället.
Vad har mitt modererande av detta forum med mina påståenden att göra?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Dockland skrev:Vad har mitt modererande av detta forum med mina påståenden att göra?
Det finns ett antagande att du som moderator av ett Linux forum har en inställning / tro på att Linux faktiskt är användbart för den stora massan. Självklart behöver det inte vara så, men det är lätt att förutsätta det.

När du då skriver:
Dockland skrev:Ditt förtydligande belyser och bekräftar just det stora problemet med Linux. Det är endast till för oss dator-nördar.
Då ser det ut som om du är missnöjd med Linux och därför förkastar det. Egentligen behöver det inte heller vara så, men det är intrycket du förmedlar.

Jag håller inte med dig i sak; fler hundra miljoner Linux smartphones, SmartTVs, embedded Linux devices, framgången för bl.a. Ubuntu, etc säger mig att Linux inte alls *enbart* är till för nördarna. Att du sen har otur med just den hårdvaran är tråkigt, men återigen finns en av Linux stora styrkor: det står dig fritt att faktiskt bidra med kod så att den hårdvaran får bättre stöd.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

johanre skrev:
Dockland skrev:Vad har mitt modererande av detta forum med mina påståenden att göra?
Det finns ett antagande att du som moderator av ett Linux forum har en inställning / tro på att Linux faktiskt är användbart för den stora massan. Självklart behöver det inte vara så, men det är lätt att förutsätta det.

När du då skriver:
Dockland skrev:Ditt förtydligande belyser och bekräftar just det stora problemet med Linux. Det är endast till för oss dator-nördar.
Då ser det ut som om du är missnöjd med Linux och därför förkastar det. Egentligen behöver det inte heller vara så, men det är intrycket du förmedlar.

Jag håller inte med dig i sak; fler hundra miljoner Linux smartphones, SmartTVs, embedded Linux devices, framgången för bl.a. Ubuntu, etc säger mig att Linux inte alls *enbart* är till för nördarna. Att du sen har otur med just den hårdvaran är tråkigt, men återigen finns en av Linux stora styrkor: det står dig fritt att faktiskt bidra med kod så att den hårdvaran får bättre stöd.

Tack för svaren. Jag tycker om linux och använder det dagligen på min hemdator. Krånglet med drivisar fixar jag med er hjälp och jag lär mig nytt hela tidan. Jag älskar att pilla i systemet och krångla mig ur dead ends. Jag har all tid i världen för detta. Men att det kommer bli populärt hos den stora massan tror jag inte ett smack på. Någonsin. Mig gör det inget. Jag tror Windowsvarianterna och IOS är vägen massan bör gå för minst krångel och trixande. Så länge linuxfronten ser ut som den gör idag lär det inte tilltala någon annan än datorentusiasten. Det är min övertygelse.
Jag hoppas ingenting angående Linux framtid. Linux är för mig som gillar att konfigurera och lära mig ett system, men användarvänligt? Nej.

Sålänge man har "otur" med hårdvaran när det gäller ett operativsysten så kommer det inte tilltala speciellt många. Mig gör det inget alls.
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Dockland, det finns inget OS som har stöd för ALLT out of the box. Inte ens mainstream Windows eller OSX som körs på utvalda hårdvaror. Det samma gäller Linux Distributioner. Som jag tidigare poängterat när det kommer till stöd för diverse tekniska lösningar är Linux kärnan unikum. Allt ifrån dess hårdvarustöd, till sättet att arbeta och hur ofta det faktiskt släpps en ny version gör Linux-kärnan unik. Finns ingen motsvarighet.

Linux distributioner har väldigt smart val generellt sätt när det kommer till förinstallerade program och verktyg. Det krävs inte många minuter innan man har allt man behöver. Vilket man inte kan säga om Windows, med en liten undantag för Windows 7. Dock tar det fortfarande längre tid att installera/formatera Windows och underhålla Windows än Linux distributioner.

Så vad är då "användarvänlighet"? Ja, du har berört en av punkterna dvs hårdvarustöd. Jag tycker personligen "användarvänlighet" är fel val, mer "nybörjarvänlighet". Då "användarvänlighet" betyder olika för olika människor. Låt gå, vi använder den definitionen du har tänkt.

1.
Hårdvarustöd -
Det finns hårdvara Linux helt enkelt ännu inte har stöd för "out of the box". En del av det som tillhör den här kategorin går att komma runt, men det krävs handpålägg och förmågan att förstå how-to.

Det finns hårdvaran linux snart kommer kunna stödja "out-of-the-box" och det är bland annat hybridteknik och framförallt Optimus. Det är just "hybridkort" som för linux användare krävt extra handpålägg för att det ens ska fungera. En hel del av detta har ändras i x-servern, kärnan och med hjälp av stängda drivrutiner.

Det finns hårdvaran som Linux-kärnan fortfarande stödjer som Microsoft valt att ej stödja med nyare Windows utgåvor. För många hårdvaror därute har Linux väldigt bra "out of the box" upplevelse.

Det som jag berört, går det applicera på Windows produkter? Självklart. Det är endast naivt att tro att Windows stödjer allt "out of the box". Det är fortfarande vanligt med cd-skivor och besöka vendor-hemsidor för få hårdvarustöd att fungera under Windows. Det finns hårdvaran som Windows (XP/VISTA/7) fungerat uruselt på. Ett exempel är Brother DCP - 7030 som överhypade Windows 7 ej stödjer out of the box. Även om Windows 7 påstår att den gör det, då den påstår att rätt drivrutiner och allt är installerade. Enda sättet för mig var avinstallera de drivrutiner som Windows 7 rekommendera, dra ut Internet kabeln och dra ner drivrutiner från Vendor-sida. Slutligen överföra det till USB och sedan installera från USB. Är inte det väldigt omständigt och var ligger "användarvänligheten" i det?

Var ligger "användarvänligheten" att tex en simpel sak som webkameror som jag har och mina päron har ett uruselt stöd i Windows, men stöds "out-of-the-box" under Linux? Det är helt enkelt så att hårdvarustöd kommer alltid variera i "användarvänlighet" för samtliga OS. Enda sättet ha 100 % kontroll är om man stänger in användare totalt som Apple har gjort. Då kan du garantera att det "bara fungera". För andra system kommer hårdvarustödet alltid ge olika användarupplevelser. Windows har precis som Linux på skrivbordsfronten sina styrkor och svagheter i hårdvarustöd.

2.
De flesta stora Linux distributioner är minst lika "användarvänliga" om inte snäppet bättre än Windows när det kommer till "installation". En som formaterat XP under Windows klarar av formatera Linux distributioner (generellt, det finns de Linux Distributioner som är svårare. Det finns användare som tilltalas av den totala kontroll över ett OS.) med förbundna ögon. Dessutom att man kan köra "live-session" från cd/dvd/usb gör Linux unikt. Något sådant finns ej motsvarighet till i Windows. Det är nu med Windows 8 det sägs att man faktiskt kommer kunna installera Windows 8 från ett usb. Vilket Linux Distributioner har kunnat stödja under åratal.

3.
De användare som tolkar "användarvänlighet" i ordet "total frihet/kontroll" kan få det med Linux. Du kan som användare bestämma hurdan ditt OS kommer fungera. Den friheten att göra ett OS till sitt, finns ej motsvarighet i Windows världen. Där har farbror Bill Gates och hans likasinnande redan "tänkt åt en" vad man ska tycka. För mig flexibilitet är i många avseenden en indikation på "användarvänlighet". Det bör inte finnas ett sätt att tänka. Därför har jag svårt för Windows och ännu svårare för OSX.

4.
Dom populäraste Linux distributionerna kommer med från start väldigt klokt valda program och verktyg. Det krävs som jag tidigare påpekat inte många minuter tills allt är klart. Det finns också Linux distributioner som verkligen är "bloatad" med allt vad en användare kan tänkas önska och ej. Kan vi säga samma sak om Windows?

5.
Linux distributioner slår Windows i fingrarna fortfarande i "användarvänlighet" när det kommer till installation av program. Man behöver inte vara raketforskare för begripa sig på tex Ubuntus programcentral. Sedan på vilket sätt en distribution vill tillhandahålla uppdateringar skiljer. Även den lyxen finns i Linux världen. Man kan välja rullande utgåva, semi-rullande utgåva eller som Ubuntu har det. Välj det som passar dig och luta dig tillbaks. Juste det är nu med Windows 8 och Metro-tramset som Windows ska satsa på sin "App Store". "App Store" anpassad åt Metro-sk-ten. Programcentral vilket Linux distributioner har haft det under åratal.

6.
Underhålla ett OS. Windows är fortfarande en mardröm med allt ifrån defragmenteringsverktyg, antivirus, anti-trojan/spyware, registerstädning/hantering och ett OS som med tiden blir sirap. Har Linux distributioner samma problem? Den tiden man lägger på sådant kan man under Linux lägga på annat. Kanske lära sig förstå diverse how-to för den vars hårdvara ej stöds out of the box ;D.

Sammanfattning:
Kort och gott betyder "användarvänlighet" olika för olika personer. Vilket det också bör vara. Det gör inte Linux "mindre" användarvänlig jämfört med de kommersiella OS;en som Windows eller OSX.

Däremot det du påpekar är en helt annan femma. För att Linux på skrivbord ska bli mainstream så behöver den komma förinstallerad. Vilket jag delvis kan instämma. Microsoft har påtvingat den här strategin på marknaden. Vilket ej borde få ske. Nu kommer "djävulens advoktater" påpeka att det faktiskt finns burkar som man kan få med Linux förinstallerad eller "tom". En sådan "burk" blir ironisk nog dyrare än en med Windows på. Har du frågat dig själv varför? Microsoft har "hjärntvättad" människor nu i årtionden med hur man ska tänka. Dom har lyckats bra. Du är faktiskt resultat av Microsofts framgångsrika marknadsstrategi.

Jag kan förstå varför, Pavel höjer på ögonbrynen när han läser dina inlägg. För det gör även, ja. ;)
Påvels blogg:
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"